2769
موارد مصرف شربت کوریزان برای کودکان

موارد مصرف شربت کوریزان برای کودکان

1403/02/22 بازدید254

موارد مصرف شربت کوریزان 

شربت کوریزان برای کودکان یکی از داروهای مهم محسوب می‌شه که در زمان بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی ازش استفاده می‌کنن. با توجه به این که تجویز این دارو برای کودکان خیلی زیاد شده، بهتره کمی هم در مورد اثرات این دارو و موارد مصرف شربت کوریزان صحبت کنیم. در ادامه بیشتر با این داروی پرمصرف آشنا می‌شید.

ترکیبات شربت کوریزان برای کودکان چیه؟

مصرف شربت کوریزان برای کودکان به عنوان یه داروی ضد سرماخوردگی در نظر گرفته می‌شه. ترکیبات این شربت متشکل از چندین داروی مختلفه. فنیل افرین هیدروکلراید، دیفن‌هیدرامین و استامینوفن در این شربت وجود دارند و باعث می‌شن تا تمام علائم سرماخوردگی به سرعت بهبود پیدا کنند. مشکلاتی مثل تب، بدن درد، آبریزش بینی و گلودرد رو می‌شه با این شربت تسکین داد. البته این نکته مهم رو نباید فراموش کرد که عوارض داروی کوریزان رو هم باید در نظر گرفت و بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان سرخود از شربت کوریزان برای کودکان استفاده نکرد.

شربت کوریزان برای کودکان در چه شرایطی استفاده می‌شه؟

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا معمولاً با بدن درد و تب شروع می‌شه. به مرور حساسیت‌های مختلف مثل آبریزش بینی و سرفه هم بهشون اضافه می‌شن. ترکیباتی که شربت کوریزان برای کودکان داره، تمام این موارد رو برطرف می‌کنه. اگه فرزندتون تب و بدن درد داره، استامینوفن موجود توی این شربت باعث می‌شه تا تب کاهش پیدا کنه و به واسطه داشتن خاصیت ضد درد، بدن درد رو هم بهبود می‌ده.

دیفن‌هیدرامین هم یه ترکیب خاص برای کاهش التهاب گلو محسوب می‌شه و در عین حال خلط آوره. وقتی که کودک دچار سرفه شدید می‌شه می‌تونین با دیفن‌هیدرامین اونو بهبود بدین. آبریزش بینی هم تا حد زیادی توسط فنیل افرین هیدروکلراید بهبود پیدا می‌کنه. البته باید دقت کنید که فرزندتون بیماری خاصی نداشته باشه که برخی از ترکیبات این دارو رو نباید مصرف کنه. به عنوان مثال بچه‌هایی که فاویسم دارن، نباید در سنین پایین از استامینوفن استفاده کنن به همین خاطر برای تب بر ایبوپروفن براشون تجویز می‌شه. اگر فرزندتون بیماری خاصی داره اول باید لیست داروهای ممنوعه برای کودکان در این شرایط رو داشته باشین یا با پزشک معالج در این باره مشورت کنید.  

عوارض داروی کوریزان برای بچه‌ها

آیا شربت کوریزان عوارض داره؟

اگه فرزندتون مشکل خاصی نداشته باشه یا کوریزان جزو داروهای ممنوعه برای کودکان یا فرزندتون نباشه، می‌تونید اونو استفاده کنید. با این حال ممکنه عوارضی مثل خواب‌آلودگی رو در اکثر مواقع تجربه کنین. البته برخی از عوارض داروی کوریزان شامل موارد شدیدتر مثل تاری دید، سرگیجه، حالت تهوع و... می‌شه که اگر بعد از یک ساعت رفع نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

از چه سنی مصرف داروی کوریزان برای کودکان تجویز می‌شه؟

سؤال دیگه‌ای که در مورد مصرف شربت کوریزان برای کودکان مطرح می‌شه، اینه که از چه سنی بچه‌ها می‌تونن از این داروی ضد‌التهاب و ضد‌حساسیت استفاده کنن؟ معمولاً در کودکان بالای 6 سال این دارو توسط پزشک و با بررسی شرایط بیماری‌شون تجویز می‌شه. در سنین پایین‌تر استفاده از این دارو توصیه نمی‌شه. اگر فرزندتون دچار بیماری‌های مادرزادی مثل فاویسمه که برخی از داروها براشون ممنوعه، بهتره که شربت کوریزان رو هم برای سن بعد از 3 سال در نظر بگیرید.

موارد مصرف شربت کوریزان برای کودکان

میزان مصرف شربت کوریزان برای کودکان

حال که موارد مصرف شربت کوریزان رو بررسی کردیم و عوارضش رو هم می‌دونید، بهتره که میزان مصرفش رو هم در نظر داشته باشید. هر چند یه دارو به خوبی روی بیماری کودک تأثیر بذاره، میزان مصرف بیش از حدش می‌تونه آسیب‌های جدی رو به همراه داشته باشه.

برای کودکان میزان مصرف شربت کوریزان در شرایط مختلف ممکنه متفاوت باشه. در سنین پایین هر 6 ساعت یک قاشق چایخوری یا 5 میلی‌لیتر از این دارو مصرف می‌شه. در سنین بالای 3 سال نیز میزان مصرف هر 4 ساعت 5 میلی‌لیتر یا یک قاشق چایخوری در نظر گرفته شده. با این وجود بهتره با توجه به شرایط فرزندتون، وقتی که به پزشک مراجعه می‌کنید، میزان مصرف رو بر اساس تجویز پزشک انجام بدین و خودسرانه بازه زمانی یا میزان مصرف رو کم یا زیاد نکنید. مسمومیت با دارو می‌تونه خیلی خطرناک باشه و همین عامل هم سبب می‌شه تا شربت کوریزان برای کودکان دوز مشخصی داشته باشه که نباید از این مقدار فراتر برین. در صورتی که ناخواسته میزان مصرف بیش از حد مجاز بود، بهتره هر چه سریع‌تر کودک رو به پزشک برسونید تا در صورت بروز مسمومیت سریع‌تر از عوارض این دارو پیشگیری بشه.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها