2109
آیا نوزاد شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیره؟

آیا نوزاد شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیره؟

1 هفته پیش بازدید848

شیردهی و سرماخوردگی

سرماخوردگی در زمان شیردهی چگونه است؟ برای جلوگیری از انتقال سرماخوردگی مادر به نوزاد شیرخوار چه کار باید بکنیم؟ اگه چه سرماخوردگی و آنفولانزا در دوران شیردهی مادران رو نگران می‌کنه، اما رعایت برخی اقدامات احتیاطی به اونا کمک می‌کنه تا به راحتی بر این روند غلبه کنن. اگه مادران شیرده به آنفولانزا مبتلا بشن، اساسی‌ترین کاری که می‌تونن انجام بدن اینه که با رعایت نکات احتیاطی به شیردهی خودشون ادامه بدن؛ اما برای محافظت از نوزاد هم باید اقدامات احتیاطی رو انجام بدن. بنابراین، این پرسش رو مطرح می‌کنیم که مادران شیرده در هنگام ابتلا به سرماخوردگی چه باید بکنن و چه اقدامات احتیاطی رو میشه انجام داد؟

 آیا نوزاد شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیره؟

ما قبلا در مورد سرماخوردگی مادران باردار مقالاتی به شرح زیر رو منتشر کردیم که در صورت نیاز می‌تونید اونا رو مطالعه کنید:

-         سرماخوردگی در بارداری

-         سرماخوردگی در بارداری خطر دارد؟

-         پیشگیری از سرماخوردگی و درمان آن در بارداری

اما در اینجا بحث‌مون رو به دوران بعد از بارداری و زمان شیردهی منتقل می‌کنیم.

ابتلا به سرماخوردگی در دوران شیردهی

شما یکی از بهترین دوره‌های زندگی خودتون رو تجربه می‌کنین که به طور منظم در طول روز به نوزادتون شیر می‌دین. وقتی که با سردتر شدن هوا، شیوع سرماخوردگی بیشتر می‌شه، احساس نگرانی هم طبیعیه. ابتلا به سرماخوردگی تو دوران شیردهی بسیاری از مادران رو نگران می‌کنه. باید بدونید که هیچ ویروس یا میکروبی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی‌شه. بنابراین، تنها کاری که باید انجام بدین اینه که اقدامات احتیاطی رو در برابر انتقال آلودگی انجام و به شیردهی ادامه بدین. در ضمن مراقب خودتون باشید و هر چه زودتر خوب بشید. بنابراین، اگه یه مادر شیرده به سرماخوردگی مبتلا بشه، چه باید بکنه؟

اگر مادر شیرده به سرماخوردگی مبتلا بشه چه کار باید بکنه؟

مادرها ممکنه در هنگام ابتلا به سرماخوردگی نگران نوزاد شیرخوار خودشون باشن. نگرانی از انتقال ویروس سرماخوردگی از طریق شیر به نوزاد ترسناکه. با این حال، بسیاری از مطالعات نشون میده که این مورد صحت نداره. آنفولانزا در حالی که می‌تونه توسط دست، دهان و یا بینی شما به کودک شیرخواره‌تون منتقل بشه، نمی‌تونه از شیر شما منتقل بشه. بنابراین شیردهی به نوزاد تو این دوره ضرری نداره. اما مواردی وجود دارد که باید به اون‌ها توجه کنید.

نکات مهم برای جلوگیری از انتقال سرماخوردگی از مادر به نوزاد شیرخوار

دست‌هاتون رو به‌طور مرتب بشورید!

در واقع، چه مبتلا به سرماخوردگی باشید چه نباشید، حتماً باید قبل از شیر دادن به نوزاد، دستاتون رو بشورید. تمیز کردن دست‌ها با آب و صابون از رسیدن ویروس‌ها و میکروب‌های احتمالی به نوزاد جلوگیری می‌کنه. قبل از شیر دادن به نوزاد، قبل از در آغوش گرفتن او و قبل و بعد از تعویض پوشک، حتما دستاتون رو بشورید.

از ماسک استفاده کنید!

هنگام در آغوش گرفتن نوزاد شیرخوار، شیر دادن به او، تعویض پوشک و یا حتی زمانی که با او در یک اتاق هستید حتما از ماسک استفاده کنید. از این طریق می‌تونید کودک‌تون رو از سرماخوردگی محافظت کنید.

لباس‌هاتون رو مرتباً عوض کنید!

لباس شما می‌تونه شامل عرق و ذراتی باشه که از دهان شما خارج می‌شن. زمان بقای ویروس‌ها بر روی لباس، یعنی پارچه، کوتاهه، اما ممکنه اقدامات احتیاطی در این مورد لازم باشه. تعویض مکرر لباس یک اقدام احتیاطی قوی و خوب تو این مورده. همچنین برای خود شما هم بهتره که همیشه لباس تمیز بپوشید.

محیط رو تهویه کنید!

به طور مکرر اتاق کودک یا اتاقی رو که در اون با کودک خود وقت می‌گذرونید رو تهویه کنید. تهویه محیط به معنای اکسیژن بیشتره و از باقی موندن ویروس‌ها در محیط جلوگیری می‌کنه. در صورت امکان می‌تونید از دستگاه‌های تصفیه هوا هم استفاده کنید. به خصوص اگه در فصل زمستان و در مناطقی هستید که شرایط آب و هوایی زمستانی سخته، می‌تونید از فناوری تصفیه هوا استفاده کنید.

درمان سرماخوردگی

از تهویه مطبوع استفاده نکنید!

اگه تو فصل تابستون به سرماخوردگی مبتلا هستید، در صورت امکان از تهویه مطبوع استفاده نکنید و نوزاد شیرخوارتون رو به اتاقی که تهویه مطبوع روشنه نبرید. هدف تو اینجا محافظت از کودک در برابر مکانیسم تهویه مطبوعه که دائماً هوای آلوده رو تو محیط به گردش در می‌آره، نه جلوگیری از سرماخوردگی نوزاد! البته در حال حاضر شاهد هستیم که فناوری‌های نسل جدید تهویه مطبوع راه حل‌های موثری رو تو این زمینه ارائه می‌دن. با این حال، بهتره محتاط باشید.

نوزاد شیرخوارتون رو نبوسید!

متوقف کردن بوسیدن نوزاد شیرخوار برای هر مادری سخته، اما ممکنه مجبور بشید مدتی این مسئله رو تحمل کنید. پس نوزاد رو نبوسید تا به ویروس سرماخوردگی آلوده‌اش نکنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها