2109
مزیت تغذیه نوزاد با شیر مادر

مزیت تغذیه نوزاد با شیر مادر

2 هفته پیش بازدید313

تاثیر شیر مادر روی جنین

تغذیه نوزاد با شیر مادر از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای کودک محسوب می‏شه. خوبه بدونید این شیر یک غذای کامل و کارا برای تغذیه نوزادان بوده و دارای خواص بی‎شماری هستش. در ادامه قصد داریم به برخی از مزایای تغذیه با شیر مادر اشاره کنیم. شما عزیزان می‎تونید برای آگاهی از آثار تغذیه با شیر مادر بر دندان‎ها و سیستم جویدن روی نوشته کلیک کنید. بدین صورت می‎تونید از نکات این مقاله مطلع بشید.

1. تغذیه کامل و قابل هضم برای نوزادان و کودکان

شیر مادر از اجزای مختلفی از جمله پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌بادی‌های مهم تشکیل شده. این ترکیبات توسط بدن نوزاد به بهترین شکل جذب و استفاده می‌شند و برای رشد و توسعه صحیح کودک ضروری هستند. خوبه اضافه کنیم این شیر به راحتی هضم می‎شه و به گوارش بچه‎ها هیچ آسیبی وارد نمی‎کنه. برای همین احتمال رفلاکس و دل درد رو تو بچهها به حداقل می‏رسونه.

مزیت تغذیه نوزاد با شیر مادر

2. محافظت از سلامتی کودک در برابر انواع بیماری‎ها و عفونت‏ها

همون طور که قبلا اشاره کردیم، شیر مادر دارای ترکیبات بسیاری از جمله مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌بادی‌های مخصوص هستش که از نوزاد در مقابل بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت می‏کنه. آنتی‌بادی‌های موجود در این شیر باعث می‏شه سیستم ایمنی کودک قوی بشه و در برابر عفونت‎ها مقاومت پیدا کنه. طبق آمار رسمی منتشر شده دانشگاه هاروارد، کودکانی که از شیر مادر تغذیه شدن و به سبب اون تکامل پیدا کردن، بیشتر از سایر بچهها در برابر بیماری مقاوم هستند. این بچهها می‎تونند مقاومت بیشتری در برابر انواع بیماری‎ها داشته باشند.

3. کمک به رشد سریع کودک و تقویت قوای جسمانی نوزاد

شیر مادر با ارائه مواد غذایی متنوع به رشد سریع کودک کمک می‌کنه و قوای جسمانی نوزاد رو افزایش می‏ده. ارزش غذایی بالای شیر مادر به نوزاد کمک می‌کنه تا به وزن مناسبی متناسب با سن خودش برسه و رشد درستی داشته باشه. خوبه بدونید مواد موجود در شیر مادر باعث تقویت استخوان‌ها، عضلات و سیستم عصبی نوزاد می‌شه.

4. تنظیم گوارش و کمک برای هضم آسان تر غذا

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم، شیر مادر دارای اجزای مفید بی‎شماری هستش که به تنظیم فعالیت گوارش نوزاد کمک می‌کنه و می‌تونه مشکلاتی مانند یبوست یا اسهال رو کاهش بده. خوبه بدونید پروتئین‌های موجود در شیر مادر حاوی اسیدهای آمینه ضروری بوده که وجودشون برای رشد و توسعه عضلات، بافت‌ها و اعضا در کودکان لازم هستش. این پروتئین‌ها به آسانی توسط سیستم گوارشی کودکان هضم می‌شند و انرژی لازم رو برای رشد و فعالیت‌های روزمره بچهها فراهم می‌کنند.

تاثیر شیر مادر روی جنین

5. ایجاد ارتباط و صمیمیت بیشتر بین مادر و فرزند

بدون شک فرایند شیر دادن، ارتباط نزدیکی رو بین مادر و فرزند ایجاد می‎کنه و از نظر روانی و احساسی اوقات خوبی رو براشون پدید میاره.  فرایند شیردهی نه تنها برای تغذیه جسمی فرزند مؤثره، بلکه ارتباط عاطفی و روانی بین مادر و فرزند رو هم تقویت می‌کنه. این فرایند حاوی لمس، نزدیکی جسمی، احساس محبت و ایجاد پیوند عمیقی هستش که به مادر احساس قرابت و به فرزند احساس امنیت و ارتباط نزدیک با مادر رو می‌بخشه.

مشخصا در طول شیردهی، مادر و فرزند با یکدیگر در تماس هستند و این تماس می‌تونه احساسات مثبتی از جمله آرامش، رضایت و ارضا کردن نیازها رو برای هر دو طرف به همراه داشته باشه. این تجربه برای هر دو طرف ارزشمنده و می‌تونه ارتباطات آینده‌ رو تقویت کنه.Top of Form

نتیجه گیری و جمع بندی مطالب

شیر مادر بهترین غذایی هستش که می‌شه ازش برای تغذیه نوزاد بهره برد. این غذا نه تنها ارزش غذایی بالایی داره بلکه می‌تونه در سلامتی، رشد و توسعه نوزاد نیز تأثیر مثبتی بگذاره. بنابراین، تشویق به شیر دادن و پشتیبانی از این فرآیند از اهمیت بسیار زیادی برخورداره. در این محتوا سعی کردیم صرفا گوشه‎ای از مزایا تغذیه کودک با شیر مادر رو عنوان کنیم. علاوه بر اون، یاداور بشیم این فرایند چقدر می‏تونه روی سلامتی کودکتون تاثیر مثبت داشته باشه.

بدون شک برای اطلاع پیدا کردن از مزایای بیشمار تغذیه کودک با شیر مادر می‎تونید منابع دیگه‏ای رو مطالعه کنید. بدین صورت می‎تونید علمتون رو در این خصوص بالا ببرید.

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها