2109
انواع پارگی واژن بعد از زایمان طبیعی

انواع پارگی واژن بعد از زایمان طبیعی

1403/01/04 بازدید1065

عوارض زایمان

پارگی واژن بعد از زایمان طبیعی با تولد نوزاد، ممکنه اتفاق بیوفته و می‌شه گفت که یکی از عوارض زایمان طبیعی هست. در زایمان بخصوص نوع طبیعی واژن کشیده می‌شه. در هنگام زایمان وقتی جنین وارد کانال زایمان شد با سر به رحم و ناحیه پرینه فشار وارد می‌کنه و این فشار باعث پارگی پرینه و دهانه رحم می‌شه. اگه جنین در هنگام خارج شدن از رحم با مشکل رو به رو بشه پزشک متخصص با برش زدن در قسمت پرینه، خارج شدن نوزاد رو راحت‌تر می‌کنه. اکثر مادران در هنگام زایمان پارگی کوچیکی دارن که جای نگرانی نداره و بعد از مدتی خوب خواهد شد. پارگی اگه بیشتر از 2 سانتی متر باشه نیاز به بخیه داره. این زخم برای ترمیم نیازمند زمان هست که برای رسیدن به بهبودی 10 روز زمان ‌می‌بره.

آیا بعد از زایمان واژن گشاد میشه؟

انواع پارگی واژن بعد از زایمان طبیعی:

پارگی واژن در زایمان طبیعی زمانی اتفاق میوفته که سر نوزاد از دهانه واژن بزرگتر باشه. پارگی واژن به رحم و بافت مقعد آسیب می‌زنه. پارگی واژن بعد از زایمان طبیعی با توجه به شدت اون، دارای چند درجه هست که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

1 _ پارگی درجه یک: این پارگی با زور زدن مادر هنگام زایمان، فشاری به پوست واژن و پرینه وارد می‌کنه و وسعت کمی داره. به خاطر کوچیک بودن پارگی طی چند هفته به خودی خود خوب می‌شه.

2 _ پارگی درجه دو: وقتی مادر برای خارج شدن سر نوزاد از کانال زایمان، به خودش فشار میاره دهانه رحم به اندازه سر نوزاد باز می‌شه، با این فشارها بافت اطراف رحم و رحم آسیب می‌بینه. اگه این آسیب باعث بشه بافت کف لگن و عضلات واژن درگیر بشه، پارگی درجه دو اتفاق میوفته.

نمونه‌های دیگری از پارگی واژن در زایمان طبیعی:

1 _ پارگی درجه سه: در صورتی که سر نوزاد بزرگ باشه، هنگام خروج بافت رحم دچار آسیب می‌شه، اگه این آسیب ناحیه پرینه رو درگیر کنه و باعث پارگی اون بشه، پارگی درجه سه اتفاق افتاده.

2 _ پارگی درجه چهار: اگه نوزاد در حالت بدی باشه یا خیلی درشت باشه، مادر برای خروج اون فشار بیشتری میاره که باعث پارگی شدید رحم می‌شه که به عضلات مقعد، بافت پرینه و غشای راست روده آسیب می‌زنه و این نوع شدید ترین نوع پارگی است.

3 _ سایر پارگی‌ها: یکی دیگه از انواع پارگی واژن بعد از زایمان طبیعی ممکنه در بالای واژن و نزدیک مجرای ادرار باشه. این پارگی کوچیکه و بدون بخیه بعد از چند روز خوب می‌شه.

درمان و بهبود پارگی ناحیه واژن

در پارگی واژن بعد از زایمان طبیعی پزشک متخصص با داروی بی‌حسی قسمت‌های مورد نظر رو به صورت لایه لایه بهم دیگه بخیه می‌زنه. بعد از بخیه تا 12 ساعت به محل مورد نظر کمپرس یخ توصیه می‌شه. اگه پارگی بیشتر باشه درد هم بیشتره که در این صورت باید مسکن مصرف بشه. در پارگی‌های سطحی دوره‌ نقاهت چند هفته طول می‌کشه که در این زمان رعایت نکات زیر الزامی هست:

  • وقتی احساس دفع دارین باید سریع به دستشویی برید چون در غیر این صورت امکان یبوست وجود داره.
  • از داشتن رابطه جنسی باید خودداری بشه، که زمان اون رو پزشک مشخص می‌کنه.
  • از شیاف یا هر چیز دیگه‌ای در مقعد باید خودداری بشه.
  • پارگی اسفتکتر، ممکنه باعث بی‌اختیاری در رفع گاز معده و مدفوع بشه که باید در این صورت با پزشک مشورت کرد.
  • در این دوران مدفوع و ادرار خیلی دردناکه. بهتره که پزشک متخصص داروی نرم کننده تجویز کنه.

عوارض زایمان طبیعی

جلوگیری از پارگی این قسمت در زایمان طبیعی:

یک نوع از پارگی واژن بعد از زایمان طبیعی هست که کمتر اتفاق میوفته، که پارگی لب‌های واژن یا پارگی عمیق در بافت واژن هست. وقتی زایمان آروم و آهسته پیش بره، قسمت پرینه زمان لازم برای کشیدگی رو داره و احتمال پارگی هم کمتر خواهد شد. طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیدن که قرار دادن کیسه آبگرم روی ناحیه پرینه در زمانی که نیاز به فشار برای خروج کودک هست، خطر پارگی رو کمتر می‌کنه. بهتره که خانم باردار پزشکی رو برای زایمان انتخاب کنه که بدون برش و پارگی بچه رو به دنیا بیاره و از روش اپیزیوتومی (برش در ناحیه پرینه) استفاده نکنه. باید به این نکته توجه کرد که همه چیز تحت کنترل پزشک و مادر باردار نیست. ممکنه راهی به جز پارگی وجود نداشته باشه.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها