2109
آشنایی با انواع سرور اختصاصی

آشنایی با انواع سرور اختصاصی

1402/12/27 بازدید271

اگر وبسایتی بزرگ با هزاران بازدیدکننده دارید و نمی‌خواهید سرعت لاک پشتی سایت، کاربران شما را فراری بدهد یا اگر می‌خواهید اطلاعات سایت خود را در محیطی امن و اختصاصی نگهداری کنید، این مقاله مختص شماست! پس آن را تا انتها بخوانید.

در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات مفیدی درباره سرورهای اختصاصی در اختیار شما قرار دهیم. این سرورها راه حلی ضروری، امن و پرسرعت برای سایت‌های با ترافیک بالا هستند!

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی یک کامپیوتر با منابع پردازشی قوی و سریع (مانند CPU، RAM و هارد) است که فقط یک فرد یا یک شرکت می‌تواند از آن استفاده کند. این سرورها در دیتاسنترهای خیلی امن و ایزوله نگهداری می‌شوند و همیشه چند متخصص روی آن‌ها نظارت دارند که از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سالم باشند و با مشکلی مواجه نشوند. سرور اختصاصی از نظر سرعت، کیفیت و عملکرد بهتر از بقیه سرورها طراحی شده و به همین خاطر است که همه سایت‌های بزرگ و با ترافیک بالا آن را انتخاب می‌کنند.

چرا باید سرور اختصاصی بخریم؟

احتمالاً برایتان سؤال است که چرا سرورهای اختصاصی در مقایسه با سرورهای اشتراکی برای سایت­های با ترافیک بالا بهتر هستند؟ یا اینکه چرا سایت‌های بزرگ یا سایت‌هایی که می‌خواهند سرعت بالایی داشته ‌باشند، باید سرور اختصاصی داشته باشند؟

در پاسخ باید بگوییم که:

دسترسی به منابع سرور اختصاصی فقط در اختیار شماست

شما می‌توانید از منابع سرورهای اختصاصی به‌ صورت اختصاصی و فقط برای سایت خودتان استفاده‌ کنید. خرید سرورهای اختصاصی مانند اجاره کردن یک خانه برای مدت معین هستند. طبیعتاً در این مدت کلیه امکانات و اختیارات خانه متعلق به شما خواهد بود و کسی بدون اجاره شما حق ورود به آن را ندارد. این ویژگی دقیقاً برعکس سرورهای اشتراکی است.

سرورهای اشتراکی مانند اتراق کردن در هتل و برای چند روز هستند. منابع هتل فقط برای شما نیستند، بلکه همه ساکنین هتل حق استفاده از آن را دارند. حالا فرض کنید یکی دو تا از کاربران سرور اشتراکی بیشتر از بقیه از منابع سرور استفاده ‌کنند. در این حالت سرعت سایت شما افت پیدا می‌کند، چون سهم کمتری از منابع دارید!

می‌توانید تنظیمات سرور اختصاصی را بر اساس نیاز سایت انجام دهید

شما به منابع سرورهای اختصاص دسترسی کامل دارید، چون منابع سرورهای اختصاصی فقط و فقط در اختیار کسب‌وکار شماست و می‌توانید بدون هیچ‌گونه محدودیتی، سیستم‌‌عامل، کنترل پنل و هر سرویس دیگری را که نیاز دارید، روی آن نصب کنید. همچنین می‌توانید هر زمان که بخواهید، تنظیمات آن را تغییر دهید یا پارتیشن‌بندی آن را عوض کنید.

سرورها اختصاصی امنیت بسیار بالایی دارند

یکی از بهترین ویژگی‌های سرورهای اختصاصی، حداکثر امنیت در منابع سایت است. چون شما با شخص دیگری در این منابع شریک نیستید. علاوه بر این، می‌توانید با نصب فایروال‌های قدرتمند و مختلف امنیت آن را افزایش دهید. سرورهای اختصاصی برای سایت‌های فروشگاهی با امکان پرداخت جزو ضروری‌ترین موارد هستند.

ویژگی‌های سرور اختصاصی

معرفی انواع سرورهای اختصاصی

سرورهای اختصاصی بر حسب موقعیت جغرافیایی، سیستم‌‌عامل و تکنولوژی ساخت انواع مختلفی دارند که در ادامه معرفی می‌کنیم:

انواع سرور اختصاصی از نظر موقعیت جغرافیایی

سرورهای اختصاصی بر اساس موقعیت جغرافیایی و لوکیشن دیتاسنترها به دو دسته سرور اختصاصی ایران و سرور اختصاصی خارج تقسیم می‌شوند.

  • سرور اختصاصی ایران

دیتاسنتر این سرورها در داخل کشور قرار دارد و بیشتر مناسب سایت‌هایی است که کاربران آن‌ها فقط داخل کشور هستند. مزیت استفاده از سرور اختصاصی ایران این است که سرعت لود سایت به‌ دلیل نزدیک بودن کاربران به دیتاسنتر به حداکثر می‌رسد، پینگ در این ارتباط وجود نخواهد داشت و هزینه‌های ترافیک سایت هم کاهش پیدا خواهد کرد.

  • سرور اختصاصی خارج

سرورهای خارجی همان‌طور که از نامشان پیداست توسط کشورهای خارجی مانند کانادا، آلمان، ترکیه، هلند، فرانسه و... ارائه می‌شوند. استفاده از این سرورها برای کاربران خارج از کشور هزینه ترافیک و هزینه سخت‌‌افزار کمتری دارد. اطلاعات سایت با سرعت کمتری در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌گیرد و در صورت اتفاقاتی مانند تحریم، دیگر به آن دسترسی نخواهید داشت.

انواع سرورهای اختصاصی بر اساس سیستم‌عامل

دسته بندی بعدی سرورهای اختصاصی بر اساس سیستم‌عامل‌، ویندوز و لینوکس است.

  • سرور اختصاصی ویندوز

رایج‌ترین نوع سرور اختصاصی، سرور ویندوزی است که می‌توانید انواع نرم‌افزارهای تخصصی مایکروسافت مانند آفیس را روی آن نصب کنید. کار با این سیستم‌عامل راحت است.

  • سرور اختصاصی لینوکس

سیستم‌عامل لینوکس جزو سیستم‌هایی است که کاربران عادی کمتر با آن سر و کار دارند، ولی در بین سرورهای اختصاصی محبوبیت بالایی دارد. این نوع سرور در مقایسه با سرور اختصاصی ویندوزی سرعت بالا، عملکرد عالی و امنیت زیادی دارد.

انواع سرور اختصاصی بر اساس تکنولوژی ساخت

تکنولوژی ساخت هم دسته‌بندی دیگری از سرورهای اختصاصی است و شامل سرور اختصاصی برمتال، ماکرو سرور، سرور اختصاصی IBM، هایبرید سرور و سرور اختصاصی هاستینگ می‌شود.

  • سرور اختصاصی برمتال؛ مناسب افرادی است که می‌خواهند صفر تا صد سرور را خودشان مدیریت و پیکربندی کنند و به منابع بسیار قدرتمند نیاز دارند.
  • ماکرو سرور؛ این سرور مناسب سایت‌های فروشگاهی یا آموزشی است که ترافیک بالا و پردازش‌های پیچیده و گسترده دارند.
  • سرور اختصاصی IBM؛ تمامی قطعات سخت‌افزاری این سرور از برند معتبر IBM تأمین می‌شود و سرور کاملاً یکپارچه، هماهنگ و قدرتمندی است.
  • هایبرید سرور؛ این سرور دارای یک سرور فیزیکی و یک سرور ابری است و قدرت و سرعت بالا را با هم دارد. سرورهای اشتراکی هایبرید از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند.
  • سرور اختصاصی هاستینگ؛ نسل سرورهای اختصاصی هاستینگ مناسب شرکت‌هایی است که برای چند سایت کوچک می‌خواهند یک سرور امن و اختصاصی تحت مدیریت خودشان داشته ‌باشند.

سرور اختصاصی ایران یا خارج؟

سرور اختصاصی خارج بخریم یا سرور اختصاصی ایران؟

موقعیت جغرافیایی یکی از مهم‌ترین ویژگی­های سرور اختصاصی است و نقش تأثیرگذاری روی سرعت لود سایت شما برای کاربران دارد. انتخاب میان سرور اختصاصی ایرانی و سرور اختصاصی خارج کاملاً به موقعیت جغرافیایی کاربران سایت شما و بودجه‌ای که برای خرید سرور اختصاص داده‌اید، بستگی دارد.

اگر بیشتر کاربران سایت شما در ایران هستند، بهتر است که سرور ایرانی بخرید. چون کاربران به دیتاسنترهای سایت نزدیک هستند و سایت زودتر برای آن‌ها آپلود می‌شود. ولی اگر کاربران شما در ایران نیستند، می‌توانید برای سهولت دسترسی به سایت از سرورهای خارجی استفاده ‌کنید. چند نکته مهم را هم فراموش نکنید:

  1. هزینه سرورهای خارجی بر اساس دلار و مطابق نرخ روز محاسبه می‌شود و نوسان دارد
  2. استفاده از سرورهای خارجی در صورت گستره شدن بحث فیلترینگ اینستاگرام، ممکن است سایت شما را مختل یا از دسترس خارج کند. چون در صورت فیلتر شدن، DNSهای سایت مسدود می‌شوند.

در مجموع توصیه می‌کنیم پیش از انتخاب سرور اختصاصی برای سایت تان حتماً از مسئول توسعه و برنامه نویسی سایت یا کارشناسان فنی شرکت‌های ارائه خدمات سرور مشاوره بگیرید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها