2109
مصرف قرص های ضد بارداری در ماه رمضان درسته؟

مصرف قرص های ضد بارداری در ماه رمضان درسته؟

1402/12/28 بازدید953

قرص ضد بارداری

مصرف قرص های ضد بارداری در ماه رمضان ایده برخی خانم‌ها برای خلاصی از عادت ماهانه در این ماه است. خوردن قرص برای جلوگیری از عادت ماهانه در ماه رمضان به بهانه استفاده بهتر از برکات ماه رمضان و روزه‌داری انجام میشه. اما کمتر کسی به عوارض خوردن قرص ضد بارداری در ماه رمضان یا حتی حکم شرعی خوردن قرص ضد بارداری در ماه رمضان توجه می‌کنه. ما در این مطلب می‌خوایم این موضوع را کامل توضیح بدم و به همه سؤالات در این مورد جواب بدیم.

مصرف قرص های ضد بارداری در ماه رمضان درسته؟

خوردن قرص برای جلوگیری از عادت ماهانه چطوریه؟

خوردن قرص ال دی در ماه رمضان می‌تونه از خونریزی پریود در این ماه جلوگیری کنه. برای جلوگیری از پریود باید خوردن قرص ۵ تا ۷ روز قبل از زمان شروع عادت ماهانه شروع بشه. این قرص با تغییرات هورمونی در بدن از خونریزی جلوگیری می‌کنه. البته بنا به توصیه پزشک ممکنه لازم باشه تو روزهای اول دو تا قرص مصرف بشه. مصرف قرص باید تا پایان زمانی که می‌خوایم خونریزی نداشته باشیم ادامه داشته باشه. چون معمولاً یک تا دو روز بعد از قطع کردن قرص، خونریزی شروع می‌شه. البته این کار فقط در ماه رمضان رواج نداره. بعضی افراد در زمان نزدیک به آزمون‌های مهم، سفر و یا مراسم عروسی خودشون هم ترجیح می‌دهند از خونریزی جلوگیری کنند.

آیا خوردن قرص ضد بارداری در ماه رمضان اشکال داره؟

مصرف قرص های ضد بارداری در ماه رمضان مثل مصرف سایر داروها در ماه رمضانه. حکم شرعی خوردن قرص ضد بارداری در ماه رمضان بر اساس یک قانون کلی داده می‌شه. به طور کلی هر کاری که باعث آسیب رسوندن به بدن انسان بشه از نظر شرعی جایز نیست. حتی خود روزه اگر باعث آسیب رسوندن به بدن بشه حرامه. خوردن قرص برای جلوگیری از عادت ماهانه در ماه رمضان هم اگر ضرر قطعی برای بدن داشته باشه حرامه. اما به راحتی نمیشه گفت مصرف قرص های ضد بارداری در رمضان ممنوع! چون فقط پزشک متخصص میتونه در مورد ضرر قطعی دارو اظهار نظر کنه. همه داروهای شیمیایی از جمله قرص‌های ضد بارداری عوارض دارند. اما این عوارض قطعی نیست و در برابر فواید دارو قابل توجه نیست. مثلاً همه ما می‌دونیم عوارض قرص اورژانسی چیست؟ اما در موقعی که ضرورت داشته باشه برای مصرف اون شک نمی‌کنیم.

عوارض خوردن قرص ضد بارداری در ماه رمضان

عوارض مصرف قرص های ضد بارداری در ماه رمضان همون عوارضیه که به طور کلی برای این قرص‌ها مطرح می‌شه. اگر تو این زمینه اطلاعات کافی ندارید می‌تونید مطلب قرص خوراکی جلوگیری از بارداری چیست؟ رو هم مطالعه کنید. اما یه نکته مهم اینه که خیلی از عوارض قرص ضد بارداری مخصوص شروع مصرفه و به مرور زمان از بین می‌ره. با توجه به اینکه نحوه خوردن قرص برای جلوگیری از عادت ماهانه با نحوه مصرف قرص برای پیشگیری از بارداری متفاوته احتمال بروز عوارضی مثل تهوع یا لکه بینی در این شرایط خیلی زیاده. به جز اون، شرایط خاص روزه‌داری مثل کم‌آبی بدن هم ممکنه بعضی عوارض قرص رو بیشتر کنه. چون یکی از توصیه‌های پزشکان برای کم کردن عوارض قرص ال دی مصرف آب زیاده که در ماه رمضان خیلی سخته.

نکته دیگه اینه که عوارض این قرص‌ها در افرادی که بیماری‌های نهفته مثل فشار خون یا دیابت داشته باشن می‌تونه خطرناک هم باشه. برای همین توصیه می‌شه حتماً این کار فقط با تأیید پزشک متخصص و با توجه به شرایط اختصاصی هر فرد انجام بشه.

حکم شرعی خوردن قرص ضد بارداری در ماه رمضان

حکم شرعی خوردن قرص ضد بارداری در ماه رمضان

مصرف قرص های ضد بارداری در ماه رمضان از نظر شرعی مشکلی نداره. چون از لحاظ تخصصی، خوردن قرص ال دی در ماه رمضان ضرر قطعی برای بدن فرد نداره. البته همونطور که گفتیم اگه پزشک متخصص به خاطر شرایط جسمی یا سایر بیماری‌ها خوردن قرص برای جلوگیری از عادت ماهانه رو برای فردی مضر تشخیص بده؛ روزه‌داری با قرص جلوگیری از بارداری هم برای این فرد حرامه.

جلوگیری از عادت ماهانه در ماه رمضان توصیه می‌شود؟

مصرف قرص های ضد بارداری در ماه رمضان از نظر شرعی و پزشکی برای بیشتر افراد اشکالی نداره. عوارض این کار از عوارض مصرف این دارو در شرایط عادی و برای پیشگیری از بارداری بیشتر نیست. اما بهتره بدونیم هیچ توصیه اخلاقی یا شرعی برای روزه‌داری کامل ماه رمضان برای خانم‌ها وجود نداره. پس بهتره بی‌دلیل روال طبیعی بدن خودمون رو به هم نزنیم.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها