2109
روزه گرفتن در بارداری مجازه؟

روزه گرفتن در بارداری مجازه؟

1402/12/22 بازدید1034

روزه گرفتن در بارداری

بسیاری از زنان باردار دوست دارن در ماه رمضان روزه بگیرن. روزه گرفتن در دوران بارداری ضرری نداره اگه زن باردار سالم باشد، مادر به بیماری مزمنی مثل دیابت و فشار خون مبتلا نبوده و نوزاد نیز هیچگونه عقب ماندگی در رشد نداشته باشه.

 قبل از روزه گرفتن، حتما سلامت عمومی خود رو بررسی و با پزشک یا ماما مشورت کنین که آیا روزه گرفتن برای شما مناسبه یا خیر. اگه نمی‌تونین راحت روزه بگیرین، اگه هنگام روزه‌داری احساس ضعف، خواب آلودگی یا ضعف مفرط دارین، نباید روزه بگیرین. این مطلب رو هم بخونین: روزه داری در بارداری از دیدگاه طب سنتی.

 روزه گرفتن در بارداری

روزه گرفتن در بارداری خطرناکه؟

بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی زنانی که در دوران بارداری روزه می‌گیرن، نشان داده که روزه‌داری تأثیر منفی بر سلامت مادر و نوزاد نداره. برخی از مطالعات نشان دادن که نوزادهایی که مادران اون‌ها روزه گرفتن ضعیف‌تر و زودتر به دنیا اومدن، اما این نتایج بسیار ناچیز بوده. تغذیه در ماه رمضان اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. وقتی ماه رمضان در تابستان یا بهار باشه، ممکنه کم آبی بدن یا همان تشنگی به دلیل طولانی بودن روزها رخ بده. روزه گرفتن برای زنان باردار بلامانعه البته اگه بین افطار تا سحر به اندازه کافی آب و غذا مصرف کنن.

از طرفی دیگر، معنای روزه گرفتن در حاملگی اینه که مادر باید مدتی طولانی از روز رو گرسنه و تشنه بمونه، همچنین جنین نیز این گرسنگی و کمبود آب رو احساس می‌کنه. این امر اهمیت بسیاری داره، چون نوزاد در دوران حاملگی از مادر خود مواد مغذی، آب و اکسیژن رو دریافت می‌کنه و به همین دلیل به منابع دیگری دسترسی نداره.

مطالعات اخیر نشان دادن که در دوره‌های پایانی بارداری به ویژه در سه ماه آخر آن، نیازهای گلوکز و اکسیژن نوزاد و اختلاف در سطح قند خون مادر و نوزاد افزایش پیدا می‌کنه.

با توجه به این تحقیقات، مشخصه که سطوح پایین گلوکز در طول روزه‌داری می‌تونه روی رشد طولانی ‌مدت کودک تأثیرگذار باشه. هرچند در مطالعات علمی انجام شده، اطلاعات کاملی درباره ایمنی روزه‌داری در دوران بارداری به دست نیومده، چون تعداد بیماران و معیارها به طور کامل رعایت نشدن. خوندن این مطلب هم می‌تونه برای شما جالب باشه: آیا در دوران بارداری میشه روزه بگیریم؟

تغذیه زنان حامله در ماه رمضان:

نکاتی که باید در تغذیه به آن توجه کنین، مصرف غذاهای مقوی در افطار و سحره. گوشت، سبزیجات و غلات مثل نخود، بلغور و عدس در افطار، تخم مرغ، شیر و ماست در سحر مصرف بشه و تغذیه با میان وعده حاوی میوه، شیر یا ماست بین افطار تا سحر حدود ساعت 22:30 باشه. بین افطار تا سحر 2 تا 2.5 لیتر مایعات مصرف بشه و از مصرف چای و قهوه پرهیز کنین چون باعث کم آبی بدن می‌شه. غذاها و شیرینی‌هایی که بیش از حد چرب و شیرین هستن از دریافت مواد مغذی مورد نیاز کودک جلوگیری کرده و شما رو سریعتر گرسنه می‌کنن. بنابراین باید از مصرف این نوع غذاها خودداری کنین. از مصرف آبمیوه‌های آماده و نوشیدنی‌های اسیدی نیز باید اجتناب بشه.

کارهایی که زنان حامله نباید در ماه رمضان انجام بدن:

در ماه رمضان، زنان باردار باید از فعالیت زیاد خودداری کنن، استراحت کافی داشته باشن و روز خود رو در مکان های خنک بگذرونن. در صورت کم شدن آب بدن و یا تاخیر در رشد جنین، باید از روزه گرفتن اجتناب کنین.

روزه گرفتن در بارداری مجازه؟

آیا می‌تونیم در سه ماه اول بارداری روزه بگیریم؟

تاکنون مشاهده شده که روزه گرفتن در سه ماهه اول بارداری منجر به کاهش وزن نوزاد هنگام تولد می‌شه. در زنان بارداری که در سه ماهه دوم و سوم این دوره روزه می‌گیرن، افت وزن جفت نیز مشهوده. باید این رو در نظر داشت که وزن جفت یکی از عوامل کلیدی در تعیین سلامت کودکانه. خوندن این مطلب هم مفیده: روزه گرفتن در بارداری ممنوعه؟

چرا در دوران بارداری نباید روزه بگیریم؟

تغذیه ناکافی یا محدود در زنان باردار به وضوح تأثیری منفی روی رشد جنین داره. این شرایط علاوه بر آنکه باعث افزایش بخشی از خطرات سلامتی مادام العمر برای نوزاد می‌شن، می‌تونن منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، چاقی و کاهش عملکردهای شناختی (هوش کم) در آینده بِشَن. نوزادانی که در هنگام تولد وزن کم‌تری دارن ممکنه بیشتر از باقی نوزادان به این بیماری‌ها دچار بِشَن. زنانی که در دوران بارداری وعده‌های غذایی کم‌تری مصرف می‌کنن، بیشتر از سایر مادران باردار در معرض خطر زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن قرار دارن.

بنابراین، زنانی که در طول دوران بارداری روزه می‌گیرن باید به دقت به این مسئله توجه کنن، چون ممکنه نوزادان‌ اون‌ها در معرض خطرهای جدی قرار بگیرن.

منابع
medipol.com.tr/bilgi-kosesi

www.burcukaramursel.com
منبع : روزه گرفتن در بارداری مجازه؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها