2109
پرسش و پاسخ عمل واریکوسل

پرسش و پاسخ عمل واریکوسل

1402/12/14 بازدید341

واریکوسل ها رگ های بزرگ شده ای در کیسه بیضه هستند که باعث بزرگ تر شدن بیضه ها می شوند. این شرایط باعث درد می شود و همچنین می تواند به ناباروری مردان ختم گردد. بنابراین، تحت درمان قرار گرفتن، عاقلانه ترین کار است. جراحی میکروسکوپی واریکوسل، یکی از دو روش جراحی برای درمان واریکوسل می باشد. این جراحی برخلاف لاپاروسکوپی باز از یک برش کوچکتر و یک میکروسکوپ استفاده می کند. به این ترتیب خطر عوارض کاهش پیدا می کند و مدت زمان ریکاوری کمتر شده و جای بخیه بر بدن باقی نمی ماند.

پرسش و پاسخ در رابطه با بیماری و عمل واریکوسل

در ادامه در رابطه با عمل میکروسکوپیک واریکوسل بیشتر توضیح داده ایم اما در ابتدا دکتر شهریار ناطق جراح واریکوسل (اورولوژی) در بیمارستان آتیه به سوالات پر تکرار شما در زمینه بیماری واریکوسل پاسخ داده است.

1_ بازگشت واریکوسل بعد از جراحی

همسرم واریکوسل داشت و عمل کرد بچه دارشدیم. الان پسرم دوسال و نه ماهه است ومیخاستیم برای بچه دوم اقدام کنیم و آزمایش داد و واریکوسل گرید۲دارد .آیا میتواندمجددعمل کند یا ریسک بالا دارد و نمی‌شود

و امکان بچه دارشدن ما نیست؟

پاسخ دکتر شهریار ناطق

سلام امکانپذیر هست

2_ علت ورم بیضه بعد از جراحی واریکوسل

سلام آقای دکتر من الان ۵روز واریکوسل عمل کردم جای بخیه‌ها خوبه ولی بیضه چپ ورم کرده راه نمیتونم برم چکار باید انجام بدم ممنون

پاسخ دکتر شهریار ناطق

سلام با آب سرد ماساژ دهید.

3_ علت گرم شدن بیضه در فرد مبتلا به واریکوسل

سلام آقای دکتر خسته نباشید من الان 5 ساله ازدواج کردم اقدام به بارداری کردیم ولی بچه دار نشدم رفتم سونو دادم گفتن واریکوسل خفیف بیضه سمت چپ داری.بیشتر اوقات بیضه سمت چپم داغ میکنه احساس سنگینی بیضه دارم تا زمانی که غذای با تب سرد میخورم خوبه ولی به محض اینکه یه غذای با تب تب گرم میخورم بیضم داغ میکنه آزمایش اسپرم دادم درجه بالا و پایین میشه بعضی وقتا 15 میشه بعضی وقتا حتی به 2 میرسه. واقعا کلافه شدم نمیدونم چکار کنم خواهشا راهنماییم کنید

پاسخ دکتر شهریار ناطق

سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید. این مورد نیاز به بررسی دارد.

4_ آیا واریکوسل خفیف نیاز به جراحی دارد.

سلام دکتر عزیز، بنده یک سالی هست که متوجه شدم همسرم باردار نمیشن برا همین به دکتر مراجعه کردیم ومتوجه شدیم که خودم مشکل واریکوسل خفیف دارم لطفا راهنمایی کنید نیاز به عمل دارم یا نه

پاسخ دکتر شهریار ناطق

سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید، معمولا واریکوسل خفیف نیاز به جراحی ندارد اما باید موارد مربوط به ناباروی شما باید رفع شود.

5_ آیا میتوانم انجام جراحی واریکوسل را به تعویق بیندازم؟

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر، ببخشید من حدودا تا یک سال دیگه نمیتونم عمل کنم چون کنکور دارم. مشکلی برام پیش نمیاد آقای دکتر میتونم عمل رو تا اون موقع بندازم عقب؟

پاسخ دکتر شهریار ناطق

سلام با همراه داشتن سونو گرافی و آزمایش اسپرم به مطب مراجعه کنید، اگر شرایط قابل کنترل بود، منعی ندارد بیضه را خنک نگه دارید دخانیات مصرف نکنید بدنسازی و کوهنوردی انجام ندهید.

5_ چرا جراحی میکروسکوپی واریکوسل بهتر است؟

جراحی میکروسکوپی واریکوسل روشی ست که اکثر بیماران و اورولوژیست ها، آن را به لاپاروسکوپی و باز ترجیح می دهند و جریان خون در رگ های اطراف بیضه ها را اصلاح می کند. اساساً دلیل انتخاب این روش این است که نسبت به جراحی باز، کم تهاجمی تر است و عوارض کمتری دارد. علاوه بر این، بیمار بعد از جراحی به داروی مسکن کمتری نیاز دارد و دوران نقاهت کوتاه تری را سپری می کند.

6_ چه کسانی گزینه ی مناسبی برای میکروجراحی واریکوسل هستند؟

میکروجراحی واریکوسلکتومی برای مردان نابارور با واریکوسل های قابل مشاهده یا قابل لمس در طول معاینه ی فیزیکی بیضه مناسب است. همچنین این روش یک راه حل مناسب برای زوج هایی ست که در تلاش برای بارداری هستند اما مشکلات ناباروری دارند.

گرچه، روش واریکوسلکتومی تنها در صورتی انجام می شود که زن بارور باشد یا مشکلات ناباروری قابل درمان داشته باشد. این روش همچنین برای مردانی انجام می شود که درد بیضه، آتروفی بیضوی و یا منی غیرطبیعی دارند.

مدت زمان ریکاوری بعد از جراحی میکروسکوپی واریکوسل

به علت برش ایجاد شده، ممکن است مقداری درد در ناحیه بخیه وجود داشته باشد. بیمارانی که تحت جراحی میکروسکوپی کشاله ای قرار گرفته اند ممکن است درد بیشتری را احساس کنند، زیرا برش ها عضلات شکم را درگیر می کنند و به مسکن مخدردار نیاز است. انتظار می رود بیمار بعد از دو هفته به بهبودی کامل دست یابد.

زمان معمول برای بازگشت به کار و فعالیت های سبک 2 روز می باشد. گرچه، کار باید تا حد امکان سبک باشد تا برش ها بهبود پیدا کنند. بیماران در حال بهبودی حداقل به مدت یک تا دو هفته باید از رابطه ی جنسی خودداری کنند.

میزان موفقیت عمل واریکوسل به روش میکروجراحی

میزان موفقیت این جراحی در بهبود باروری 80 % می باشد. در بهبود علائم درد نیز میزان موفقیت مشابهی وجود دارد.

عوارض میکروجراحی واریکوسلکتومی

این روش در مقایسه با روش لاپاروسکوپی احتمال عوارض و بازگشت کمتری دارد، اما هنوز هم یک جراحی تهاجمی با عوارض احتمالی ست. عوارض احتمالی جراحی شامل موارد زیر می شوند:

  • آسیب به رگهای لنفاوی. این آسیب موجب تشکیل یک هیدروسل می شود. به تجمع مایعات درون بیضه هیدروسل گفته می شود و می تواند باعث شود که یک بیضه نسبت به بیضه دیگر بزرگتر شود. درمان یا به صورت جراحی و یا اسکلروتراپی می باشد.
  • آسیب به شریان بیضوی. اگر خونرسانی به بیضه مختل شود موجب می شود اندازه بیضه کوچکتر شود، روی عملکرد آن تأثیر بگذارد و موجب ناباروری یا اتلاف هورمون ها می شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها