2109
روغن زیتون برای سرخ کردن و پخت غذا مناسب است؟

روغن زیتون برای سرخ کردن و پخت غذا مناسب است؟

1402/12/10 بازدید306

استفاده از روغن در غذا برای برخی از افراد نگران کننده است، اما باید بدانید استفاده از روغن های سالم و گیاهی برای پخت‌و‌پز و سرخ کردن مواد غذایی نه تنها مضر نیست، بلکه می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی شما داشته باشد. یکی از روغن‌های گیاهی که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل همواره توسط پزشکان و محققان، مصرف آن به اندازه مناسب توصیه شده، روغن زیتون است. می‌توان از روغن زیتون برای پختن انواع غذا و یا تهیه سالاد و... استفاده کرد. اما این نگرانی در مورد روغن زیتون وجود دارد که آیا به عنوان روغن سرخ کردنی هم می‌توان از آن استفاده کرد؟ آیا استفاده از روغن زیتون سرخ کردنی برای سرخ کردن مواد غذایی راهکار مناسبی محسوب می‌شود؟ در این مقاله به این سوال‌ها و سایر ابهامات شما در مورد استفاده از روغن زیتون برای پخت‌و‌پز و سرخ کردن مواد غذایی پاسخ می‌دهیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

چرا سرخ کردن با روغن زیتون مضر است؟

روغن‌های مختلف دارای نقاط دود متفاوتی هستند. در این میان، روغن زیتون هم نقطه دود خاص خود را دارد. همچنین انواع روغن زیتون مانند روغن زیتون فرابکر، روغن زیتون تصفیه شده و... نقطه دود متفاوتی دارند. بنابراین نمی توان گفت که همه انواع روغن زیتون به یک میزان برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب نیستند. به‌عنوان مثال روغن زیتون فرابکر و بکر نقطه دود بالایی ندارند، به همین دلیل بهتر است از این نوع روغن‌ها برای تهیه سالاد و غذاهای سرد، پخت‌و‌پز یا تفت دادن بسیار ملایم روی حرارت کم استفاده کرد. اگر از این نوع روغن زیتون برای سرخ کردن عمیق مواد غذایی استفاده کنید، ساختار روغن پایدار نمی‌ماند و ترکیبات مفید و ویتامین‌های موجود در آن از بین می‌روند. همچنین ممکن است با سوختن روغن، ترکیبات سمی مانند پراکسیدهای لیپیدی و آلدئیدها درون آن تولید شود که برای سلامتی بسیار مضر هستند. علاوه بر موارد ذکر شده، با رسیدن دمای روغن زیتون به نقطه دود، طعم و عطر طبیعی خود را از دست می‌دهد و غذا بدطعم خواهد شد.

بنابراین برای سرخ کردن مواد غذایی می‌توانید از روغن سرخ کردنی استفاده کنید. روغن‌های سرخ کردنی برای این کار تولید شده‌اند و نقطه دود آن‌ها بالاست، به همین دلیل در دمای بالا ساختار آن‌ها تغییری نمی‌کند.

نکات مهم هنگام سرخ کردن غذا با روغن زیتون

هنگام استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردن مواد غذایی، باید برخی نکات را مد نظر قرار دهید. این نکات عبارتند از:

  • شعله را خیلی زیاد نکنید تا بالا رفتن بیش از حد دما، باعث از بین رفتن خواص روغن زیتون یا سوختن آن نشود.
  • برای سرخ کردن مواد غذایی با روغن زیتون، آن دسته از مواد غذایی را انتخاب کنید که پخت سریع‌تری دارند.
  • دقت داشته باشید که روغن‌های گیاهی هنگامی که بیش از حد حرارت ببینند، دیگر قابل استفاده نخواهند بود. بنابراین در مدت زمان طولانی آن‌ها را معرض حرارت زیاد قرار ندهید.
  • هنگام خرید روغن زیتون سرخ کردنی، به مشخصات نوشته شده روی بسته بندی و تاریخ تولید و انقضای محصول توجه کنید. این مشخصات حاوی بهترین اطلاعات در هنگام استفاده از روغن زیتون هستند.

طعم روغن زیتون در غذا

اگر روغن زیتون تصفیه نشده باشد، از طعم، عطر و خواص بی‌نظیر دانه‌های زیتون برخوردار است و استفاده از روغن زیتون در طبخ مواد غذایی یا تهیه سالاد طعم و مزه‌ای طبیعی و شگفت انگیز به غذا می‌بخشد. به همین دلیل می‌توان از روغن زیتون برای طعم‌دار کردن انواع استیک‌ها و کباب‌های مختلف قبل و در حال پخت استفاده کرد. البته ممکن است برخی افراد تمایلی به طعم روغن زیتون در غذا نداشته باشند. جالب است بدانید، راهکارهایی برای کم کردن طعم روغن زیتون در غذا وجود دارد. اگر از روغن زیتون از ابتدای طبخ مواد غذایی استفاده کنید و اضافه کردن روغن را به مراحل پایانی موکول نکنید، طعم کمتری به غذا می‌دهد.

بهترین روغن زیتون برای سرخ کردن از کجا تهیه کنم؟

بهترین روغن زیتون برای سرخ کردن مواد غذایی، روغن زیتون سرخ کردنی است. نقطه دود این روغن برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب است. توصیه ما به شما این است که برای خرید این روغن سالم گیاهی به همراه انواع روغن سرخ کردنی به https://verjen.ir/ مراجعه کنید. در فروشگاه اینترنتی ورژن، انواع روغن‌های گیاهی و سالم، با استفاده از فرایند روغن‌گیری از دانه‌های باکیفیت و با بهترین تکنیک‌ها تولید می‌شوند. به نحوی که روغن‌های ورژن خواص دانه‌های خوراکی را حفظ کرده و سرشار از مواد غذایی مفید برای سلامتی هستند.

خرید روغن زیتون

نکات استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز؟

در هنگام استفاده از روغن زیتون برای پخت‌وپز نکات زیر را مد نطر قرار دهید:

  1. روغن زیتون را هم می‌توان به صورت خام برای تهیه سالاد و مزه‌دار کردن غذاها و هم برای طبخ مواد غذایی مورد استفاده قرار داد.
  2. دقت داشته باشید که هنگام استفاده از روغن زیتون برای پخت‌وپز، دمای آن هرگز نباید بالاتر از نقطه دود روغن قرار بگیرد، زیرا با رسیدن روغن به نقطه دود، ساختار شیمیایی روغن به هم ریخته و ترکیبات مضری درون آن تولید می‌شود. همچنین طعم و عطر روغن زیتون تغییر خواهد کرد. بنابراین سعی کنید از روغن پخت‌و‌پز به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده نکنید.
  3. روغن زیتون بر اساس نحوه تولید، انواع متفاوتی مانند روغن زیتون فرابکر، روغن زیتون بکر، روغن تصفیه شده، روغن زیتون سرخ کردنی و... دارد که در هنگام طبخ مواد غذایی باید به این نکته توجه کنید.
  4. در هنگام پخت‌وپز مواد غذایی با روغن زیتون دقت داشته باشید که آن را به مدت طولانی بر روی حرارت بالا قرار ندهید تا خواص و ارزش غذایی بالای آن حفظ شود.

نکات منفی استفاده از روغن زیتون

شاید تعجب کنید اگر بدانید که روغن زیتون هم می‌تواند در مواردی مضر باشد. البته اگر روغن زیتون به اندازه مناسب مصرف شود، عوارضی به همراه نخواهد داشت. برخی افراد ممکن است به روغن زیتون حساسیت داشته باشند که در این صورت نمی‌توانند از این روغن استفاده کنند. همچنین استفاده بیش از حد از روغن زیتون می تواند موجب اسهال خفیف شود.

افراد مبتلا به دیابت و فشار خون هم بهتر است از روغن زیتون به‌طور محدود و به اندازه مصرف کنند. از دیگر عوارض احتمالی روغن زیتون ایجاد آکنه در افرادی است که پوست چربی دارند. این افراد بهتر است از مصرف زیاد روغن زیتون خودداری کنند. از سایر اثرات جانبی استفاده بیش از حد از روغن زیتون می‌توان به درماتیت تماسی، انواع آلرژی های پوستی، و حساسیت‌های تنفسی اشاره کرد.

نکات مثبت استفاده از روغن زیتون

فواید روغن زیتون بیشمار است. استفاده از این روغن می‌تواند به پیشگیری از التهاب و مزمن شدن آن در بدن کمک کند. همچنین مصرف روغن زیتون به حفظ سلامت قلب کمک کرده و از بروز حملات قلبی پیشگیری می‌کند. مصرف روغن زیتون میزان کلسترول بد خون را پایین نگه می‌دارد و برای افراد مبتلا به چربی خون گزینه مناسبی محسوب می‌شود. کمک به سلامت مغر و جلوگیری از آلزایمر از دیگر فواید مصرف این روغن مفید به شمار می‌آید. از سایر خواص مصرف انواع روغن زیتون مانند روغن زیتون سرخ کردنی می توان به حفظ سلامت مو و افزایش شادابی و طراوت پوست اشاره کرد.

روغن زیتون برای سرخ کردن

هزینه پخت و پز با روغن زیتون به صرفه است؟

قیمت روغن زیتون، به میزان خلوص و نوع استخراج آن بستگی دارد. به‌عنوان مثال روغن زیتون فرابکر که خالص‌ترین نوع روغن زیتون محسوب می شود، قیمت بالاتری دارد. همچنین روغن زیتون سرخ کردنی نسبت به برخی از روغن‌های سرخ کردنی گران‌تر است. به طور کلی می‌توان گفت، با در نظر گرفتن خواص بیشمار این روغن برای سلامتی، ارزش خرید بالایی دارد و نمی‌توان به دلیل قیمت بالا از خرید آن صرفه‌نظر کرد. حتی اگر به اندازه مناسب از آن در تهیه غذا و یا سالاد استفاده کنید، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

نقطه‌ی دود روغن زیتون چقدر است؟

نقطه‌ی دود انواع روغن زیتون ممکن است باهم متفاوت باشد. نقطه دود روغن زیتون معمولی در حدود ۴۱۰ درجه‌ی فارنهایت یا ۲۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است و نقطه دود روغن زیتون بکر در حدود ۳۸۳ درجه‌ی فارنهایت یا ۱۹۵ درجه‌ی سانتی‌گراد، در نظر گرفته می‌شود.

آیا روغن زیتون سرطان زاست؟

روغن زیتون دارای فواید بیشماری برای سلامتی است. یکی از خواص روغن زیتون ضد سرطان بودن آن است. بنابراین اگر از روغن زیتون به اندازه و به روش صحیح استفاده شود نه تنها سزطان‌زا نیست، بلکه با برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌، اثر رادیکال‌های آزاد را از بین برده و از سرطان پیشگیری می‌کند. اما اگر از روغن زیتون در درجه حرارت بالاتر از نقطه دود آن استفاده شود، می‌تواند موجب آزاد شدن ترکیبلات سمی درون غذا شده و سلامتی را به خطر بیاندازد.

جمع‌بندی

روغن زیتون یکی از انواع روغن گیاهی مفید و سرشار از مواد غذایی محسوب می‌شود. استفاده از این روغن برای پخت‌و‌پز و تهیه انواع سالاد و یا مزه دار کردن مواد غذایی موجب بهره‌مندی از خواص فوق‌العاده آن خواهد شد. اما برای سرخ کردن مواد غذایی بهتر است از روغن زیتون سرخ کردنی و سایر انواع روغن سرخ کردنی استفاده کنید. استفاده از سایر انواع روغن زیتون برای سرخ کردن مواد غذایی، می‌تواند باعث به‌هم ریختن ساختار روغن و ایجاد ترکیبات مضر در آن شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها