2109
درمان وسواس مقایسه کردن

درمان وسواس مقایسه کردن

1402/11/22 بازدید97

 وسواس مقایسه کردن خود با دیگران

وسواس مقایسه کردن، یکی از مشکلاتیه که بعضی از خانوما و آقایون، باهاش درگیر هستن. حتی دیده شده خیلی از اونایی که فکری به حال درمان خودشون تا حالا نکردن، تا مرز پاشیده شدن زندگیشون جلو رفتن. وسواس مقایسه کردن، چیزی نیست که حاصل یکی دو روز مقایسه کردن باشه. این وسواس ریشه داره و اگر درمان نشه، مشکلات متعددی رو به وجود میاره.

وسواس مقایسه چیه؟

درمان وسواس مقایسه کردن

وسواس مقایسه کردن، نوعی اختلال عصبی و روحی و روانی به شمار می‌یاد. البته تا اسم اختلال روحی می‌یاد وسط، خیلیا فکر می‌کنن طرف مشکل روانی داره و خدای نکرده جزء مجانین و دیوانه‌هاست. اما این نوع تفکر، کاملا اشتباست. وسواس مقایسه، نوعی اختلاله که یه نفر دائما همه چیزش رو با بقیه مقایسه می‌کنه. یعنی تا حدی پیش میره که حتی چهره خودش رو با چهره یکی دیگه قیاس می‌کنه.

 وسواس مقایسه با دیگران، درمان داره و اگه شخص روند درمانش رو جدی نگیره، مشکلات مختلفی توی زندگیش درست میشه. متاسفانه خیلی از افراد، تا اسم وسواس رو می‌شنون، یاد شستن و آب کشیدن افراطی ظرف و ظروف میفتن یا یه نفر رو تصور میکنن که وقتی میخواد یجا بشینه، دائما زیرش رو دستمال میکشه. باید بگیم که بله، اینا همشون میتونن وسواس باشن ولی وسواس به اینا خلاصه نمیشه. وسواس، انواع مختلفی داره که میشه به وسواس فکری، وسواس مقایسه و حتی وسواس جنسی، وسواس نجسی و پاکی، وسواس مذهبی و وسواس چک کردن و . . . اشاره کرد.

افرادی که وسواس مقایسه کردن دارن، چیزایی رو با هم مقایسه می‌کنن که اصلا قابل اندازه‌گیری نیستن. مثلا زیبایی چهره دیگران و با خودشون مقایسه می‌کنن. در صورتی که نوع چهره و زیبایی هرکس، مختص خودشه و نمیشه با کسی مقایسه کرد.

در گذشته شیوع اختلال وسواس مقایسه کردن با دیگران، خیلی کمتر بود اما الان به خاطر وجود شبکه‌های اجتماعی، روز به روز داره بیشتر میشه. حتی باید گفت که وسواس مقایسه توی خانومای ایرانی خیلی بیشتر از آقایون و حتی خانومای کشورای دیگست. چون توی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، دائم در حال دیدن شکل و قیافه‌های مصنوعی و زندگیای الکی خوش دیگران هستن و تصور می‌کنن، واقعیته.

وسواس مقایسه کردن چجوری پیش می‌یاد؟

درمان ذهن مقایسه گر توی افرادی که دچار وسواس مقایسه شدن، خیلی مهمه. اگه این آدما درمان نشن، ممکنه به حدی برسن که یه وقت بلاهای عجیبی سر خودشون بیارن. گاهی پیش می‌یاد که یه خانوم با دیدن یسری پیج و آدم، توی شبکه‌های مجازی، خودش رو با بقیه مقایسه می‌کنه و هر کاری که لازم باشه انجام میده که از اون بهتر باشه یا لااقل مثل اون باشه. مثلا واسه لاغر کردن یا زیباتر کردن خودشون، حاضر میشن هر بلایی سر خودشون بیارن.

اینجا لازمه یه نکته مهمی گفته بشه که شما هم در جریان باشین. مقایسه کردن با دیگران، همیشه هم بد نیست. ارسطو در حدود 2000 سال پیش، از مقایسه آدما با هم دیگه صحبت کرده و از جنبه‌های خوب و بدش گفته. حتی فستنیگر هم توی صحبتاش از مقایسه اجتماعی گفته که می‌تونه خیلی خوب باشه ولی مشکل از اونجایی پیش می‌یاد که همه چیز از حالت عادی بودنش خارج میشه و شکل افراطی به خودش می‌گیره.

مقایسه با دیگران، زمانی میتونه خوب باشه که منجر به پیشرفت شغلی و رفتاری در زندگی بشه. وقتی مقایسه کردن بین چیزایی پیش بیاد که اصلا مقایسه پذیر نیستن، وسواس پیش اومده. مثلا فرض کنین یه خانمی، قدش 1 مترو 80 سانت باشه بعد یه خانم دیگه که سنشم از سن رشد استخوانیش گذشته و 1 مترو 60 سانت قد داره، خودشو با اون مقایسه کنه و چون نمی‌تونه مثل اون باشه، افسردگی بگیره. یا اینکه دست به کارای غیر عقلانی بزنه که قدش بلند بشه.

پس می‌تونیم بگیم که وسواس مقایسه کردن، همین جوری پیش می‌یاد و آروم آروم در ذهن طرف، جا خشک می‌کنه.

راهی برای درمان وسواس مقایسه کردن 

 وسواس مقایسه کردن خود با دیگران

وسواس مقایسه کردن، درمان داره. اما پیش از اینکه بخواین واسه این اختلال برید پیش یه روانشناس، بهتره یه مدتی، این کاراها رو بکنین اگه جواب نگرفتین، اونوقت برید پیش یه روانشناس کاربلد.

اول از همه بیاید و 1 ماه به هیچکس فکر نکنین. توی این مدت، هر وقت ذهنتون رفت به سمت فلان شخص و خواستین دچار مقایسه بشین، سریعا فکرتون و تغییر بدین و حواستون رو به چیز دیگه‌ای پرت کنین. بعد از این کار، سعی کنین توی اون مدت، با کسی تلفنی صحبت نکنین. نه جایی برید و نه توی شبکه‌های مجازی، زندگی کسی رو با خودتون مقایسه کنین. اگه بعد از 1 هفته احساس بهتری داشتین، حتما ادامه بدین و حتی بیشتر از یک ماهم ادامه بدین. اما اگه بعد از یک هفته حستون فرقی نکرد، حتما تا اتمام 1 ماه، ادامه بدین و اگر نهایتا نتیجه‌ نگرفتین، به یک متخصص روانشناس مراجعه کنین.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها