2109
عوارض استفاده از مواد شوینده بر جنین

عوارض استفاده از مواد شوینده بر جنین

1402/11/21 بازدید210

 استفاده از مواد شوینده در بارداری

عوارض استفاده از مواد شوینده روی جنین رو باید به خوبی بشناسیم تا از این مواد دور بمونیم. به طور کلی شوینده‌ها دارای مواد مضری هستن که برای جنین خطرناک به شمار میرن. عوارض استفاده کردن از جرمگیر در دوران بارداری به دلیل ترکیباتی مانند الکل امکان داره برای کودک در حال رشد ضرر داشته باشه. مواد شوینده در بارداری به هیچ عنوان نباید مورد استفاده قرار بگیرن. مواد شوینده خطرناک که برای شست و شوی سرویس، حمام و ... هستن رو نباید مادران استشمام کنن. مواد شوینده‌ای که مربوط به سلامت بدن هستن با خیال راحت مورد استفاده قرار می‌گیرن.

عوارض استفاده از مواد شوینده بر جنین

عوارض استفاده از مواد شوینده روی جنین چیست؟

 برخی از مهمترین عوارض استفاده از مواد شوینده روی جنین که باید باهاشون آشنا باشین عبارتند از :

1. ایجاد بیماری‌های جدی

 یکی از مهم‌ترین عوارض مواد شوینده برای جنین، ایجاد بیماری‌های جدی در جنین است. طبق نتایج به دست اومده، مواد شوینده امکان داره خطرات زیادی مانند سقط، زایمان زودرس، وزن کم و ... رو برای نوزاد به وجود بیاره. هر یک از این عوارض امکان داره ناشی از موارد دیگه مانند انتخاب سبک زندگی و شرایط سلامتی باشه. بسیاری از شواهد نشون میدن که استفاده از انواع خوشبو کننده هوا، اسپری تمیز کننده و ... در دوران بارداری امکان داره عفونت کودکان رو افزایش بده. به طور کلی مادران باردار به هیچ عنوان نباید تحت مواد شوینده مضر قرار بگیرن. استنشاق مواد شیمیایی به ریه‌های جنین آسیب جدی وارد می‌کنه. اگه نگران هستین که چطوری باید از مواد شوینده استفاده کنین بهتره با پزشک یا ماما مشورت کنین.

2. ایجاد ریوی در مادر

 ایجاد مشکلات ریوی در مادر یکی دیگه از مهمترین عوارض مواد شوینده برای جنین است. بهتره بدونین که ضرر مواد شوینده در دوران بارداری فقط برای جنین نیست. زمان استفاده کردن از انواع مواد شیمیایی، گاز خاصی شکل میگیره که مسیرهای تنفسی با مشکل مواجه می‌شن. در ابتدا امکان داره مادر دچار تنگی نفس، حالت تهوع یا سرفه بشه. بعد از مدتی مادر با علائم جدی‌تری مانند ناراحتی در ریه، خلط گلو، تب و لرز و ... مواجه میشه. به همین دلیل باید به خوبی بدونین که استفاده از جرمگیرها در دوران بارداری می‌تونه باعث به وجود اومدن علائم متفاوت شبیه به آسم در مادران بشه. این عوارض امکان داره زمانی که مادر باردار نیست به وجود بیاد. در دوران حاملگی از اونجایی که جان نوزاد در خطر است، استفاده نکردن از مواد شوینده اهمیت زیادی داره. مشکلات تنفسی مهم‌ترین مشکلاتی هستن که بعد از استفاده مواد شوینده برای جنین و مادر به وجود میان.

3. عوارض استفاده از مواد شوینده و ایجاد مشکل پوستی

 عوارض استفاده از مواد شوینده روی جنین و ایجاد مشکلات پوستی در مادر یکی دیگه از مهم‌ترین عوارض به شمار میره. ضرر مواد شوینده در دوران حاملگی از این جنبه اهمیت زیادی داره که مشکلات پوستی به وجود میاره. شوینده‌هایی مثل مایع ظرفشویی مشکلات تنفسی ایجاد نمی‌کنن. بهتره بدونین که در دوران بارداری پوست شما حساس‌تر می‌شه. به همین دلیل باید از مواد شیمیایی با دقت زیادی استفاده کنین تا پوستتون دچار حساسیت و سوختگی نشه. هنگام استفاده کردن از انواع مواد شیمیایی بهتره دستکش بپوشین. انواع مواد شوینده که در موردشون صحبت کردیم می‌تونه به پوستتون آسیب جدی وارد کنه.

انواع مواد شوینده مضر برای جنین و مادر

 اکنون که به طور کامل عوارض استفاده از مواد شوینده روی جنین رو متوجه شدین باید انواع مواد شیمیایی که روی رشد جنین تاثیر منفی می‌زارن رو بشناسیم. تریکلوزان یکی از خطرناک‌ترین مواد شیمیایی به شمار میره که روی غدد درون ریز تاثیر منفی میزاره. فتالات به عنوان یکی دیگه از مواد شیمیایی است که در پاک کننده‌ها و اسپری‌های متفاوت وجود داره. برای بهتر شدن بوی اسپری‌ها از این ماده استفاده می‌کنن. این ماده شیمیایی با هورمون‌های بدن هماهنگی نداره و نقایص شدیدی رو زمان تولد در دستگاه تناسلی کودک به وجود میاره. پارابن یکی از مواد شیمیایی خطرناکی شناخته می‌شه که در تمامی محصولات شوینده وجود داره.

 استفاده از مواد شوینده در بارداری

 به طور معمول این ماده رو به عنوان ماده شیمیایی کم خطر می‌شناسن. حضور این ماده در بدنتون امکان داره شبیه هورمون استروژن باشه. به همین دلیل باید مصرف این ماده به حداقل برسه. گلیکول اترها رو به عنوان یکی دیگه از مواد شیمیایی خطرناک برای جنین می‌شناسن. بیشتر محلول‌های تمیز کننده اجاق گاز از اونجایی که قدرت پاک کننده زیادی دارن با این ماده تولید میشن. استفاده از این محصولات نه تنها امکان داره روی باروری انسان‌ها تاثیر بذارن بلکه رشد شناختی کودک رو کاهش میدن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها