2109
اهمیت خون بندناف نوزاد

اهمیت خون بندناف نوزاد

1402/11/20 بازدید166

دخیره خون بند ناف

خون بندناف نوزاد دارای مقدار زیاد سلول‌های بنیادین است. بعد از تولد بسیاری از پزشکان بند ناف رو به عنوان یک زباله بیولوژیکی دور می‌ندازن. امروزه از سلول‌های خونساز بند ناف برای درمان بیماری‌های متفاوت استفاده میشه. بند ناف بعد از تولد نوزاد در مدت بسیار کوتاهی بسته می‌شه که پزشک سریع بند ناف رو می‌بره. در گذشته بعد از اینکه بند ناف رو می‌بریدند دور می‌نداختن، اما امروزه خون بند ناف ذخیره می‌شه. سلول‌های بنیادی که در خون بند ناف قرار می‌گیرن ارزش زیادی دارن. بیماری‌های تهدید کننده زندگی با این سلول‌ها درمان میشن.

کاربرد خون بندناف نوزاد

خون بند ناف نوزاد چیست؟

اگر مایل هستین با اهمیت خون بندناف نوزاد آشنا بشین باید بگیم که خون بند ناف ۸۰ الی ۲۰۰ میلیمتر سلول بنیادی داره. زمان زایمان کمتر از ۵ دقیقه فرصت داریم که این سلول‌های بنیادی رو جمع آوری کنیم. سلول‌های بنیادی در خون بند ناف از آنجایی که جوان هستن در معرض بیماری عوامل محیطی قرار نگرفتن. در واقع بهتره بدونیم که سلول‌های بنیادی بند ناف نسبت به سلول‌های بزرگسالان مناسب‌تر هستن. با ذخیره کردن خون بند ناف منبع مناسبی از سلول‌های بنیادی در اختیار شما قرار می‌گیره که می‌تونین ۸۰ بیماری رو با این سلول‌ها درمان کنین.

نحوه ذخیره سازی خون بندناف نوزاد

 قبل از اینکه زایمان انجام بشه باید به پزشک اعلام کنیم که درخواست جمع‌آوری خون بندناف نوزاد رو داریم. پزشک متخصص بلافاصله بعد از اینکه بند ناف رو می‌بره خون رو جمع آوری می‌کنه. برای این کار باید از سوزن مخصوص استفاده بشه تا خون بند ناف رو خارج کنن. برای ذخیره کردن خون بند ناف باید خون رو در کیسه مخصوص بریزن. این فرایند مشکلی رو برای نوزاد و مادر ایجاد نمی‌کنه و خیلی بی‌خطره. پس از این که خون جمع آوری شد باید کیسه خون به بانک خون ارسال بشه. در بانک خون، خون بند ناف از نظر انواع بیماری‌ها، موارد ژنتیکی و ... بررسی می‌شه. اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشه برای ذخیره کردن خون بند ناف عملیات منجمدسازی صورت می‌پذیره.

دلیل نگهداری خون بند ناف نوزاد

 برای اینکه با اهمیت خون بندناف نوزاد آشنا بشین باید علت نگهداری از این خون رو بدونین. بسیاری از خانواده‌ها به صورت خصوصی برای نگهداری خون بند ناف اقدام می‌کنن.  خانواده‌ها باید در مورد هزینه‌ای که نیازه پرداخت کنن رضایت داشته باشن. اصلی‌ترین دلیل نگهداری خون بند ناف اینه که شما یک سرمایه و بیمه برای کودکتون در آینده تامین می‌کنین. در صورت بروز بیماری برای افراد دیگه خانواده با پیوند استخوان، خون بند ناف مورد استفاده قرار می‌گیره. نگهداری از خون بند ناف در بانک عمومی و بانک خصوصی انجام میشه. در بانک عمومی خون بند ناف به مرکز اهدای سلول بنیادی ارائه می‌شه تا از خون بند ناف برای نجات دادن فرد غریبه استفاده کنن. در این بانک شما نیازی به پرداخت هزینه ندارین. در حالت خصوصی خون بند ناف تنها برای خانواده خودتون مورد استفاده قرار می‌گیره. این بانک شامل پرداخت دو مرحله هزینه می‌شه تا ذخیره‌سازی صورت بپذیره.

کاربردهای خون بندناف نوزاد

 خون بندناف نوزاد کاربردهای متفاوتی داره. سلول‌های بنیادی که مهم‌ترین دلیل نگهداری خون بند ناف شناخته میشن، نجات دهنده هستن. شما با ذخیره کردن خون بند ناف می‌تونین به افرادی که نیاز به سلول بنیادی دارن کمک کنین. یکی از مهمترین کاربردی که سلول‌های بنیادی دارند اینه که به سلول‌های جدید کمک می‌کنن. بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان‌ها با سلول‌های بنیادی خون بند ناف درمان می‌شن. بیماری‌هایی که مربوط به مغز استخوان هستن و نیاز به پیوند دارند تنها با خون بند ناف درمان می‌شن. افرادی که دچار کم خونی، اختلالات سیستم ایمنی بدن، بیماری لوپوس، بارکینسون و ... هستن می‌تونن با سلول‌های بنیادی خون بند ناف درمان بشن.

دخیره خون بند ناف

مزیت های خون بند ناف نوزاد

 مزیت‌هایی که خون بندناف نوزاد داره بسیار زیاده. سلول‌های بنیادی مغز استخوان و خون بند ناف برای تولید سلول‌های خونی مزیت زیادی دارن. بسیاری از پزشکان بر این باور هستن که سلول‌های بنیادی نسبت به سلول‌های مغز استخوان توانایی بیشتری دارن.  سلول‌های بنیادی که در خون بند ناف قرار گرفتن سیستم ایمنی افراد را در طول درمان بیماری‌های گوناگون مانند سرطان تقویت می‌کنن. جمع آوری خون بند ناف هیچ خطری نداره. امکان منجمد کردن خون بند ناف فراهم میشه و این می‌تونه به دسترس بودن سلول‌های بنیادی کمک زیادی کنه. به صورت رایگان شما می‌تونید خون بند ناف رو به بانک عمومی ارائه بدین. جمع آوری خون بند ناف و اهدای خون به بانک برای بیماران زیادی مزیت داره.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها