2109
بررسی اختلال یادگیری در کودکان زودرس

بررسی اختلال یادگیری در کودکان زودرس

1402/11/19 بازدید105

علائم اختلال یادگیری کودکان

اختلال در یادگیری کودکان زودرس به شکل‌های متفاوت در افراد بروز می‌کنه. بخش گسترده‌ای از موارد اختلال در یادگیری مربوط به معاینات بالینی است. زمانی که کودک دچار اختلال زودرس در یادگیری بشه قوانین ساده مدرسه و مهد کودک رو درک نمی‌کنه. همچنین تعامل خوبی با دوستانش رو نمی‌تونه داشته باشه. جملات و کلمات توسط کودک به طور صحیح بیان نمی‌شه و به پرسش‌ها پاسخ‌های نابربوط میده. کودکانی که در یادگیری اختلال دارن در نوشتن درک مفهوم انواع کلمات و خواندن با مشکل مواجه میشن. هنگام انجام دادن فعالیت‌های ذهنی این دسته از کودکان واکنش‌های هیجانی زیادی دارن.

اختلال یادگیری کودکان

عوامل ایجاد اختلال در یادگیری کودکان زودرس

 برای اینکه با اختلال در یادگیری کودکان زودرس آشنا بشیم باید عوامل ایجاد اختلالات رو بشناسیم. برخی از مهمترین عواملی که شدت اختلالات یادگیری کودکان رو افزایش میده عبارت هستند از :

1. عوامل محیطی

عوامل محیطی مهمترین عامل اختلال زودرس یادگیری کودکان به شمار میره. محیط به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار روی سلامتی کودک است. تولد زودرس کودک، تغذیه نامناسب، وزن بسیار پایین و ... می‌تونه زمینه ساز ناهنجاری‌های رفتاری بشه. در واقع اگر کودک در محیطی با استرس و اضطراب بزرگ بشه نمی‌تونه توجه معلم یا مربی خودش را دریافت کنه. این مسئله در یادگیری کودک اختلال بزرگی ایجاد می‌کنه. بیشترین علائم کودکانی که دچار اختلالات آموزشی هستن در مهد کودک‌ها و مدرسه‌ها است.

2. عوامل فیزیولوژیکی

 یکی دیگه از عوامل اختلال زودرس یادگیری کودکان، عوامل فیزیولوژیکی به شمار میره. زمان بررسی دلیل فیزیولوژیکی مشکلاتی که مربوط به یادگیری هستن باید با نقایص شنوایی، بینایی و ... هماهنگ بشن. اختلالات متابولیکی آسیب زیادی به مغز جمجمه، سیستم عصبی کودک و ... وارد می‌کنن. عوامل بیوشیمیایی مثل کم کاری تیروئید و عوامل دیگه از جمله مواردی هستن که ناهنجاری‌های یادگیری رو افزایش میدن. پزشک با معاینه و انجام آزمایش هر کدوم از عوامل فیزیولوژیکی را مورد بررسی قرار میده تا کودک درمان بشه.

3. عوامل ژنتیکی مهمترین عامل اختلال در یادگیری کودکان زودرس

 یکی دیگه از عوامل اختلال در یادگیری کودکان زودرس، عوامل ژنتیکی به شمار میره. اطلاعات ژنتیکی هر یک از کودکان ماده ژنتیکی به شمار میره که هر کودک از والدین خودش به ارث می‌بره. هر کدوم از این مواد ژنتیکی اطلاعات تمامی بدن مثل قد، رنگ چشم، وزن و ... رو برای عملکرد اجزای بدن با یکدیگر هماهنگ می‌کنن. این اطلاعات در هر فردی منحصر به فرده و تفاوت‌های افراد به دلیل تفاوت ژنتیکی روز به روز بیشتر می‌شه. اطلاعاتی که مربوط به پیام رسانی سیستم عصبی است به وسیله محتوای ژنتیکی در هر فرد تعیین میشه. حالت‌های گوناگونی از ناهنجاری‌های ژنتیکی وجود داره که از علائم اون در سن پایین می‌تونیم نام ببریم.

ناتوانی ذهنی و اختلال در یادگیری کودکان زودرس

برای اینکه اختلال در یادگیری کودکان زودرس رو بررسی کنیم باید به ناتوانی ذهنی این دسته از کودکان اهمیت بدیم. مطالعات اخیر که در زمینه ژنتیک هستن بسیاری از ناتوانایی‌هایی که مربوط به ذهن می‌شن و مشکلات یادگیری کودکان رو مشخص می‌کنن. با استفاده از بررسی‌های کروموزومی روش‌های پیشرفته‌ای برای بررسی ناتوانایی‌های ذهنی به کار گرفته می‌شن. انواع سندروم که مربوط به ناتوانایی‌های ذهنی با علم ژنتیک هستن برای بسیاری از کودکان به وجود میان. والدین باید برای شناسایی سندروم مورد نظر به پزشک مراجعه کنن تا پزشک هر یک از عوامل ناتوانایی ذهنی کودکان رو ارزیابی کنه.

علائم اختلال یادگیری کودکان

راهکارهای درمان اختلال در یادگیری کودکان زودرس

 جهت پیشگیری از اختلال در یادگیری کودکان زودرس باید راهکارهای متفاوتی به کار گرفته بشه. طبق مطالعاتی که انجام شده احتمال ناتوانی ذهنی در خانواده‌هایی که ازدواج فامیلی دارن بیشتره. همچنین اگه یک فرد مبتلا در خانواده وجود داشته باشه ریسک ابتلای فرزند بعدی افزایش پیدا می‌کنه. به همین دلیل باید بگیم انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج مشاوره، ژنتیک و ... جهت جلوگیری کردن از تولد فرزندانی که دارای مشکل هستن ضروری به شمار میره.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت‌هایی که در زمینه توالی یابی داشتیم تشخیص قطعی دلیل بروز اختلالات بسیار آسون شده. روش‌های غربالگری پیش از تولد کمک می‌کنه تا اختلالات ذهنی کودک رو تشخیص بدیم. به طور کلی باید بگوییم برای جلوگیری از تولید فرزند مبتلا به اختلال یادگیری باید ناهنجاری‌های روانی نوزاد در آزمایش‌ها بررسی بشه. در کلینیک‌های ژنتیکی تمامی مراحل انجام آزمایش مشاوره و .... ارائه می‌شن. در حوزه ژنتیک پزشکی، نورولوژی کودکان و ... با بیشترین اطمینان و دقت بالا آزمایش‌های گوناگونی را انجام می‌دن تا اختلالات در یادگیری تشخیص داده بشن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها