2109
تشخیص و درمان اختلال کم توجهی در کودکان

تشخیص و درمان اختلال کم توجهی در کودکان

1402/11/19 بازدید145

علائم اختلال کم توجهی

اختلال کم توجهی در کودکان یک عارضه مغزی به شمار میره که کنترل رفتار رو دشوار می‌کنه. رفتار هر یک از کودکان در برخی از مواقع مشکل ساز میشه. مشکلات رفتاری کودکان زندگیشون رو مختل می‌کنه. اختلال کم توجهی در صورتی که درمان نشه مشکل جدی اختلال در یادگیری رو به وجود میاره. کودکانی که در یادگیری اختلال داشته باشن نمی‌تونن با دیگران ارتباط اجتماعی خوبی برقرار کنن. اختلال کم توجهی باید طبق نوع اختلالی که برای کودک به وجود اومده درمان بشه. متخصصین به خوبی آگاه هستن که کم توجهی به روش متفاوتی بررسی می‌شه و باید مدیریت زندگی با بررسی این اختلال برقرار بشه.

درمان اختلال کم توجهی

دلیل اختلال کم توجهی کودکان

 جهت درمان اختلال کم توجهی در کودکان باید دلیل بروز اختلال رو بدونیم. دلیل دقیق مبتلا شدن به اختلال کم توجهی چندان مشخص نیست. متخصصین بر این باور هستن که تفاوت در روش ارسال پیام به مغز کودک موجب اختلال کم توجهی میشه. از آنجایی که کم توجهی در بین اعضای متفاوت خانواده مشاهده میشه، به نظر میاد این اختلال تا حدودی ارثی باشه. دلیل بروز اختلال کم توجهی رو بسیاری از متخصصین بررسی کردن و به نتیجه خاصی نرسیدن. مهم‌ترین دلیل اختلال کم توجهی در بسیاری از کودکان ارثی است و باید راهکارهای مناسبی برای درمان این اختلال به کار گرفته بشه.

روش درمان اختلال کم توجهی در کودکان

جهت درمان اختلال کم توجهی در کودکان باید نشانه‌های این اختلال رو به خوبی بررسی کنین. کودکی که دچار اختلال کم توجهی می‌شه نمی‌تونه توجه خودش رو روی موضوعات متفاوت متمرکز کنه. کودکان بیش فعال به طور دائم در حال حرکت هستن و بیش از اندازه حرف می‌زنن. کودکانی که بدون فکر کردن حرف می‌زنن حرف دیگران رو به طور دائم قطع می‌کنن و مزاحم حرف زدن اطرافیانشون میشن. در واقع هر یک از کودکانی که دچار اختلال کم توجهی میشن قدرت قضاوتشون خیلی ضعیفه. علائم بیان شده در درجات متفاوت مشاهده می‌شه که کودکان بیش فعال هر کدوم از این نشانه‌ها رو دارن. برای درمان اختلال کم توجهی در کودکان باید به مشاور مراجعه بشه.

درمان دارویی برای کودکان در کنار رفتار درمانی، مناسب است. آموزش والدین و همچنین فراهم کردن محیط مناسب در منزل بسیار اهمیت داره. بهترین روش درمان اختلال کم توجهی در کودک، اینه که کودک در خانه محیط مناسبی برای فکر کردن، بازی کردن، درس خواندن و ... داشته باشه. کم توجهی یک اختلال مزمن به شمار میره. درمان این اختلال باید به صورت مستمر انجام بشه. به طور معمول طرح‌های بلند مدتی به والدین ارائه می‌شه که هر کدوم از این طرح‌ها برای درمان اختلال کم توجهی تاثیر زیادی دارن. در صورتی که تمامی راهکارهای طرح درمان اجرا بشه پزشکان می‌تونن درمان کودک رو به بهترین نحو ممکن انجام بدن.

دارو برای درمان اختلال کم توجهی کودکان

جهت درمان اختلال کم توجهی در کودکان بهترین دارو رو باید استفاده کنیم. به تازگی اخبار جدیدی در مورد درمان دارویی برای اختلال کم توجهی منتشر شده. بسیاری از افراد بر این باور هستن که بیش از اندازه برای کودکان دچار مشکل کم توجهی، دارو تجویز میشه. عده‌ای از پزشکان داروها رو برای درمان موثر می‌دونن و درمان دارویی را به عنوان بهترین روش درمان می‌شناسن. به هر حال مهمه که هرکدوم از اصول درمانی، اختلال کم توجهی رو از بین ببره. داروهای محرک مثل آدرال، ریتالین و ... برای درمان اختلال کم توجهی تاثیر زیادی دارن. هر کدوم از این داروها رو باید پزشک بر اساس شرایط اختلال کودک تجویز کنه. مصرف هر کدوم از داروها عوارض و خطرات خودش رو به دنبال داره. طبق مطالعاتی که انجام شده باید بگیم مصرف داروهای محرک احتمال به وجود آمدن هر کدوم از عوارض رو کاهش می‌ده. در صورتی که داروهای محرک تاثیر نداشته باشن پزشک دسته دیگری از داروها رو تجویز می‌کنه.

علائم اختلال کم توجهی

تاثیر کادر درمانی برای درمان اختلال کم توجهی در کودکان

کادر درمانی برای درمان اختلال کم توجهی در کودکان اقدامات متفاوتی انجام می‌ده. راهبردهای درمانی و راهبردهای انطباقی مهم‌ترین روش‌های درمان به شمار میره که کادر درمانی از این روش‌ها استفاده می‌کنن. راهبردهای درمانی به کودک کمک می‌کنه تا قابلیت‌های مختل شده خودش رو به طور کامل بازیابی کنه. راهبرد درمانی شامل مداخله‌هایی می‌شه که می‌تونه به ناتوانی کودک کمک کنه. به عنوان مثال متخصص کادر درمانی می‌تونه به کودک کمک کنه تا فهرست‌هایی رو برای خودش تهیه کنه و ابزارهای سازماندهی رو مورد استفاده قرار بده. راهبردهای انطباقی عادت‌های روزمره زندگی کودک رو تثبیت می‌کنن و روش‌های مفیدی را برای مقابله با مشکلات زندگی به کار می‌گیرن. تقسیم‌بندی وظایف یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های راهبرد انطباقی به شمار میره.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها