2109
آیا زایمان شکل واژن رو تغییر میده؟

آیا زایمان شکل واژن رو تغییر میده؟

1402/11/13 بازدید859

تغییرات واژن بعد از زایمان

بارداری و زایمان تغییرات زیادی در بدن خانم‌ها به وجود میاره، بخصوص واژن که با زایمان طبیعی دچار تغییرات فیزیکی می‌شه. زایمان طبیعی عوارضی مثل گشادی واژن رو به همراه داره. از اونجا که رشد یه انسان کامل آسون نیست، بنابراین بدن دچار تغییرات می‌شه. عضلات لگن، هورمون‌ها و انعطاف پذیری آناتومی بدن به یه خانم باردار کمک می‌کنه که فرزندش رو به صورت طبیعی به دنیا بیاره. همین امر باعث می‌شه بدن در طول دوران بارداری دستخوش تغییراتی بشه. بعضی از این تغییرات قابل مشاهده هستن مثل خطوطی که روی شکم و پهلوها به وجود میاد، ولی بعضی تغییرات قابل مشاهده نیستن مثل گشاد شدن واژن بر اثر زایمان طبیعی. البته به کمک ورزش و جراحی این مشکلات قابل رفع هستن. تغییرات این ناحیه رو متخصص زنان بعد از زایمان با معاینات فیزیکی خاص تشخیص می‌ده. زایمان در سن بالا باعث می‌شه که واژن به حالت اولیه خودش برنگرده.

 آیا زایمان شکل واژن رو تغییر میده؟

راه‌های ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی :

زایمان باعث تغییر واژن می‌شه ولی اقداماتی باعث می‌شه که به حالت قبل برگرده که عبارتند از :

1 _ تمرینات کگل : این تمرین مفید هرچند روندی کند داره ولی به مادر برای رفع تغییرات کمک می‌کنه. این تمرینات شامل مراحل زیر هست :

  • عضلات ادرار رو منقبض کنین.
  • به مدت 10 ثانیه این عضلات رو نگه دارین و بعد رها کنین، این تمرین باید 10 بار انجام بشه.
  • 6 بار در روز این تمرین‌ها باید انجام بشن.

2 _ تغذیه مناسب : با مصرف پروتئین هرگونه زخمی ترمیم می‌شه، چون بدن برای ترمیم زخم به پروتئین نیاز داره. میوه و سبزیجات هم به خاطر داشتن آنتی اکسیدان بسیار مفید هستن.

3 _ لیزر مونالیزاتاچ : این لیزر یه روش درمانی برای بی اختیاری ادرار، شلی واژن و افزایش استروژن هست. به کمک یه پروب کوچک، انرژی لیزر به دیواره واژن می‌رسه و واژن رو برای ساخت کلاژن تحریک می‌کنه. این لیزر باعث روان شدن اون ناحیه می‌شه.

راهکارهای ترمیم واژن بعد از زایمان

1 _ واژینوپلاستی : برای سفت شدن عضلات کف لگن در قسمت واژن این عمل انجام می‌شه. این عمل جراحی گشادی واژن رو از بین می‌بره. این عمل باعث قدرت عضلات می‌شه.

2 _ پرینه پلاستی : احتمال پارگی پرینه که بین واژن و مقعد قرار گرفته در زایمان طبیعی زیاده. اگه پارگی پرینه زیاد نباشه با بخیه قابل رفع هست، اما اگه پارگی زیاد باشه و جای بخیه و اسکار مونده باشه عمل پرینه پلاستی انجام می‌شه.

3 _ پرینورافی : این عمل سرپایی با بی‌حسی موضعی باعث ترمیم بافت پرینه می‌شه. طی این عمل عضلات اطراف این ناحیه تنگ می‌شه.

4 _ لابیاپلاستی : در اثر زایمان لابیا کشیده می‌شه و حالت طبیعی خودش رو از دست می‌ده و حتی شکل و اندازش هم تغییر می‌کنه. با این عمل اندازه و شکل لابیا درمان می‌شه.

 عوارض زایمان طبیعی بر این ناحیه :

  • گشاد شدن واژن : با زایمان طبیعی ای ناحیه گشادتر می‌شه و فرد احساس می‌کنه که بافت اون سست و متورم شده. تا چند روز بعد از زایمان، تورم بهتر می‌شه. باتوجه به اینکه ماهیچه‌های این قسمت جمع می‌شه ولی هیچوقت به حالت اولیه خودش برنمی‌گرده.
  • خشکی واژن : در طول دوران بارداری هورمون‌های استروژن و پروژسترون در سطح بالا ترشح می‌شن، ولی بعد از زایمان این ترشح خیلی کمتر می‌شه. همین امر باعث خشکی این ناحیه خواهد شد. مادران شیرده بیشتر با کمبود استروژن رو به رو می‌شن.
  • درد در ناحیه مقعد : در زایمان طبیعی هنگام خارج شدن سر نوزاد، فشار زیادی به قسمت پرینه وارد می‌شه و گاهی امکان پاره شدن وجود داره، همچنین بهبودی این ناحیه زمان زیادی می‌بره.
  • درد در هنگام رابطه جنسی : در زایمان طبیعی، هنگام نزدیکی احساس درد و خشکی در این ناحیه وجود داره. زمان دقیقی برای شروع رابطه وجود نداره چون بستگی به فرد داره.

تغییرات واژن بعد از زایمان

علائم گشادی واژن و زایمان :

هرچند که پزشکان می‌گن با بارداری این ناحیه تغییری نمی‌کنه، اما عضلات کف لگن که کنترل این ناحیه رو دارن، تحت تاثیر قرار می‌گیره. مثانه توسط این عضلات احاطه شدن، در زمان زایمان و فشار بارداری ممکنه این عضلات آسیب ببینن یا ضعیف بشن. این آسیب‌ها باعث افتادگی رحم و اختلال در عملکرد مثانه می‌شه. زنان بعد از زایمان طبیعی ممکنه دچار بی اختیاری ادرار بشن، که با فعالیت ممکنه ادرار اونا نشت کنه. این مسئله با تقویت عضلات کف لگن و ورزش قابل درمانه.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها