2109
خیانت در روابط عاطفی، تجربه ای دردناک یا سازنده ؟

خیانت در روابط عاطفی، تجربه ای دردناک یا سازنده ؟

1402/10/04 بازدید906

روابط عاطفی یکی از قشنگترین، زیباترین، دردناک ترین، پرچالش ترین و یکی از مواردی در زندگی انسان است که تجربیات زیادی رو به هرکسی اضافه میکند، به گفته استاد فراز قورچیان، یکی از تجربه های فوق العاده ارزشمند و دردناک و باارزش، تجربه کردن خیانت است.

خیانت، تنها رابطه‌ی عاطفی و برقرار کردن رابطه جنسی با فرد دیگری نیست. بلکه توسط هرشخصی و یا هرجایگاهی در جای جایه زندگی میتواند اتفاق بیوفتد. پس خیانت تنها به رابطه محدود نمیشود، میتواند توسط والدین، فرزندان، بهترین دوستان و نزدیکان، همکاران و . . . اتفاق بیوفتد.

شاید الان با خودتان بگویید که وای! زندگی عجب چیز ترسناکیه! اما نگران نباشید.

امروز قراره باهم پدیده‌ی خیانت، منتها داخل روابط عاطفی رو از نظر استاد فراز قورچیان بررسی بکنیم. با ما همراه باشید.

 

تعریف خیانت

از دید فراز قورچیان، مهم ترین فرض روابط عاشقانه، منحصر به فرد بودن آن است، یعنی اعتقاد به اینکه هر دو نفر از نظر مسائل عاطفی و جنسی متعهد به یکدیگرند.خیانت یعنی کلیه رفتارها و عملکردهای یک فرد متاهل، خارج از چارچوب خانواده؛ به نحوی که منجر به ارتباطی دوستانه، صمیمانه، عاطفی و عاشقانه شود به صورتی که این ارتباط، هیجان های خاصی را برای همسر اقدام کننده به همراه داشته باشد.

گلاس و رایت خیانت را رابطه جنسی، عاطفی و یا ترکیبی از هر دو با فردی به غیر از همسر آن شخص می دانند. آنان معتفدند که خیانت عاطفی حتی اگر منجر به رابطه جنسی نشود به رابطه زناشویی آسیب می زند. هر گونه روابط جنسی نامشروع یا ارتباط عاطفی خارج از چارچوب روابط زناشویی به صورت مخفیانه، که تهدیدی برای زندگی زناشویی محسوب شده، قانوناً به عنوان خیانت تعریف می شود.

اگر فردی رابطه جنسی با دیگری نداشته باشد اما علاقه، صمیمیت، محبت و زمان خاصی را با او صرف کند که در این صورت توافق زوج ها رعایت نشود و یا برای رابطه زناشویی زیان آور و تهدیدکننده باشد، چنین موقعیت هایی را باید به عنوان خیانت تلقی کرد.

 

 

 

 

انواع خیانت

  1. خیانت های عاطفی

از نظر فراز قورچیان، این نوع از خیانت عاطفی، یکی از زوجین به دلایل مختلف، مشکلات یا مسائل عاطفی فرد و خانواده را بیش از آنکه با همسرش مطرح کند، با فرد دیگری خارج از خانواده اش در میان می گذارد و از او حمایت عاطفی می جوید. در واقع فرد غریبه ای، تکیه گاه عاطفی همسر خیانت کار و بی وفا می شود.

خیانت های عاطفی، اشکال فرعی مختلفی دارد که از این قرارند: ارتباط از طریق اینترنت، ارتباط در محیط های کار، ارتباطات تلفنی و . . .

 

  1. خیانت های جنسی

خیانت جنسی به معنای روابط جنسی مرد یا زنی دارای همسر با جنس مخالف است که غریبه می باشد. این خیانت در همه فرهنگ ها و تمام اعصار امری ناپسندیده تلقی شده است.

مشکل های فرعی تر خیانت جنسی عبارتند از: ارتباط جنسی با همجنسان، ارتباط جنسی مختلف با افرادی غیر از همسر و کسب لذت از آن ارتباط ها

  1. خیانت های مرکب

خیانت های مرکب، شکل ترکیبی خیانت های عاطفی و خیانت های جنسی است. همان گونه که پیش از این گفته شد اگر دو نوع خیانت دیگر(عاطفی و جنسی) را دو سر طیف بی وفایی و خیانت در نظر بگیریم، می توان خیانت ترکیبی را در این دیدگاه حد وسط منظور کرد و از همین جا شاید بتوان نتیجه گرفت که این نوع خیانت احتمالاً فراوان تر از دیگر اشکال آن است.

فراز قورچیان درمورد خیانت های مرکب میگوید:(فرد خیانتکار یا در آغاز درگیر مسائل عاطفی شده و در نهایت به مسائل جنسی کشیده می شود یا ابتدا صرفاً درگیر امور جنسی می شود و سپس در ارتباطش جنبه های عاطفی پدیدار می شود).

خب حالا که خیانت و انواع اون رو شناختیم، به نظر شما دلیل اتفاق افتادن آن چیست؟

یک رکن فوق العاده مهم و کلیدی به نام «سواد رابطه عاطفی» که از نظر فراز قورچیان، یکی از عوامل به شدت مهم در هر رابطه‌ی عاطفی‌ای است.

 

سواد رابطه عاطفی چیست؟

از نظر فراز قورچیان:(سواد عاطفی یعنی برخورداری از این قدرت که از احساسات و عواطف خود به گونه ای استفاده کنیم که قدرت درونی و شخصی ما را افزایش دهد و کیفیت زندگی ما و مهمتر از آن ارتباط با اطرافیانمان را بهبود بخشد).

سواد عاطفی به ما کمک می کند تا احساسات و هیجانات را به نفع خود به کار گیریم و نگذاریم علیه ما وارد میدان شوند. سواد عاطفی، روابط مبتنی بر عشق و دوستی را در میان مردم خلق می کند، همکاری و تعاون را ممکن می سازد و موجب تسهیل جریان احساسات در جامعه می شود.

چیزهایی هست که تک تک ما باید راجع به عواطف و هیجانات خود یاد بگیریم. بعضی از آدم ها در سطحی عالی از سواد عاطفی رشد و نمو می یابند اما به اعتقاد من هنوز با آن مرتبه و سطحی که می توانند باشند فاصله دارند. به همین خاطر، همه ما می توانیم به نوعی از آموزش سواد عاطفی بهره مند شویم.

برو جلو نترس! بهش شماره بده! شماره ش رو بگیر! بهش زنگ بزن، براش گل بخر، ببرش یه رستوران خوب و

کل سواد رابطه عاطفی در بین زوجین و کسانی که تازه می خواهند با هم آشنا بشوند در آموزش های ایرانی ها به یکدیگر، به همین مطالب ختم می شود.

در صورتی که اوضاع پیچیده تر و بسیار عمیق تر از این حرف هاست.به قول فراز قورچیان، حرف از انسان است و میلیون ها برنامه و کدی که بر روی او اعمال شده و حالا می خواهد وارد رابطه عمیق به نام رابطه عاطفی یا ازدواج شود . آن هم با کسی یا شخصی که میلیون ها برنامه و کد مخالف یا موافق او به ذهنش وارد شده است. شما با یک سیستم بسیار پیچیده طرف هستید و حالا اگر باورهای ناسالم و اشتباه داشته باشید همیشه درد خواهید کشید.

به جملات زیر توجه کنید:

 

  1. بدون ارتباط عاطفی با جنس مخالف از جامعه عقب میوفتم؟ .
  2. از تنهایی خسته شده ام و به دنبال یک پارتنر خوب می گردم.
  3. من باور دارم که حس عمیق خوشبختی و خوشحالی زمانی حاصل می شود که ما در یک رابطه عاطفی خوب باشیم.
  4. همسر یا پارتنری که در مسیر رشد و آگاهی باشد به رشد و آگاهی من خیلی کمک می کند.
  5. فکر می کنم که بالاخره یک فردی که بتوانم با او آرامش را تجربه کنم را پیدا خواهم کرد.
  6. فکر می کنم دوستی های اجتماعی با جنس مخالف امکانپذیر است.
  7. احساس می کنم رابطه خوب می تواند من را از بی انگیزگی نجات بدهد.
  8. بالاخره در کل کائنات یک نفر که بتواند جفت روحی من بشود وجود دارد.
  9. احساس می کنم کمبود یک انرژی مردانه یا زنانه را، رابطه می تواند جبران کند.
  10. بالاخره یک نفر پیدا می شود که من را به سعادت برساند.

وقتی که فردی سواد رابطه عاطفی نداشته باشد، این جملات برایش اتفاق میفتد.

همش منتظر یک اتفاق خوب به واسطه یک شاهزاده با اسب سفید است که اورا از دست اژدهای تنهایی و بدبختی نجات بدهد یا منتظر یک شاهزاده‌ی زیباست که اورا با بوسه ای عاشقانه از طلسم خواب تنهایی بیدار سازد!

هر رابطه ای که به واسطه‌ی ارضا و برطرف کردن نیاز های جنسی و جسمی و ذهنی شکل بگیرد، منجر به شکست است. زیرا به محض برطرف شدن آن نیاز، شما یا فرد مقابل دیگر دلیلی برای ادامه دادن و تلاش کردن برای آن رابطه نمی‌بینید!

این نکته ای که خدمتتان گفتم یکی از طلایی ترین نکات مربوط به رابطه عاطفی است و خیلی از طلاق ها و خیانت ها به واسطه عدم رعایت این نکته اتفاق میفتد.

سواد رابطه عاطفی یکی از ضروری ترین نیازهای هرفرد برای زندگی است. که کمتر جایی به صورت صحیح و اصولی تدریس شده. اگر میخوای یاد بگیری که چطور میتونی یک رابطه‌ی سالم و غیر سمی داشتی باشی و رابطه ی الانت رو نجات بدی، اینجا کلیک کنید. استاد فراز قورچیان با برگزاری بیش از 1000 سیمنار در حوزه توسعه فردی و خانواده توانسته است به خیلی ها کمک کنه تا چطور  زندگیشون  رو از این روبه اون روتبدیل کنند.

برای خواندن بیوگرافی استاد فراز قورچیان و آشنایی بیشتر با ایشان، روی این قسمت کلیک کنید.

خیانت، امروزه یکی از شایع ترین اتفاقات میان افراد جامعه است که آسیب های زیادی رو به هرکسی وارد میکند. بسیاری از خودکشی ها، قتل ها و ناهنجاری های اجتماعی به همین دلیل بوقوع میپیوندند.

چرا؟ خیلی سادست! چون آن فرد نمیداند که چگونه باید با خیانت مقابله کند و با آن طرف شود. خیانت توسط هرکسی میتواند اتفاق بیفتد. همانطور که از قدیم الایام برای همه، از شاهان، وزیران، رئیس جمهورها و رهبران گرفته تا زن و شوهرها، همسران، دوستان و آشنایان و حتی خود افراد صورت گرفته. به طوری که اون افراد به خودشون هم خیانت کردند!استاد فرازقورچیان خیانت و نحوه‌ی برخورد با آن رو به طور کاملا دقیق داخل این لینک توضیح داده اند. برای خواندنش اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

login captcha

عالی

خیلی مقاله خفنی بود درمورد خیانت و انواع آن در یک رابطه عاطفی خیلی خوب حرف زدین، راهنمایی‌های عالی کرده بودین. 

از شما بابت تک‌تک‌نکات ارزنده‌تون سپاس‌گزارم 👍🏻🫀✅

مقالتون رو مطالعه کردم واقعا نکته‌های جالبی در مورد خیانت در روابط عاطفی تجربیات شیرین و تلخ و… ذکر کردین!

سپاس از شما و تیم خفن‌تون❤️

پربازدیدترین ها