2109
علائم کبد چرب و درمان

علائم کبد چرب و درمان

1402/08/23 بازدید2890

کبد چرب

کبد یه عضو مهمه بدنه که وظیفش دفع مواد زائد از تخریب گلبول‌های قرمز خون به صورت صفرا، سم‌زدایی بدن، تولید مواد انعقاد خون، ذخیره قند به صورت گلیکوژن و تنظیم چربی و قند خونه. گاهی اوقات این عضو دچار التهاب شده و چربی در اون جمع می‌شه که به اون کبد چرب میگن. امروزه به علت چاقی بیشتر افراد، ابتلا به این بیماری رو به افزایشه. این بیماری از اون جهت اهمیت داره که سلول‌های کبد طی این جریان تخریب می‌شن و اگه زود تشخیص داده نشه و درمانش به موقع صورت نگیره باعث بروز بیماری خطرناکی به نام سیروز کبدی و نارسایی اون می‌شه. تجمع چربی در کبد در افراد کم‌تحرک و چاق، افراد مبتلا به دیابت، چربی بالا، افراد پراسترس و افرادی که بیشتر از نوشابه و غذای فست فودی و دارای مواد نگه دارنده مصرف می‌کنن دیده می‌شه.

درمان کبد چرب| نی نی سایت

علائم بیماری کبد چرب :

1 _ زردی چشم : وقتی گلبول قرمز در کبد تجزیه بشه بیلی روبین به وجود میاد، بیلی روبین رنگ زرد داره که زیاد بودن اون تو بدن باعث زردی میشه. اختلال در عملکرد کبد باعث افزایش این ماده در بدن و زردی پوست و زردی سفیدی چشم خواهد شد.

2 _ ورم پا : وقتی بیماری کبد چرب پیشرفته بشه به سیروز کبدی تبدیل شده که در این مرحله باعث ورم دست و پا می‌شه. در گرید 1 تا 3 این علائم وجود نداره. این عارضه با حالت تهوع، کاهش وزن و تجمع مایع در شکم همراهه.

3 _ قرمزی کف دست : در مرحله اولیه این بیماری علامت خاصی وجود نداره و ممکنه کسی متوجه اون نشه اما وقتی پیشرفت کنه فرد لکه‌های قرمزی رو در کف دستتش می‌بینه.

علائم دیگری از وجود این بیماری در بدن :

1 _ جوش صورت : جوش صورت در بیماری کبد چرب ارتباط زیادی باهم ندارن و فقط زردی پوست از نشانه‌های اونه، اما غذای چرب، مصرف الکل و فست فود ها باعث جوش می‌شن، اگه صورت فردی مدام جوش می‌زنه ممکنه به خاطر رژیم غذایی نامناسب باشه که روی کبد اثر منفی می‌زاره.

2 _ ورم بدن : در گرید 4 سیروز کبدی آب در شکم جمع شده و باعث ورم اون می‌شه، همچنین امکان داره پاها هم ورم کنه.

3 _ درد شکم : درد ناحیه سمت راست شکم و بالای شکم از علائم این بیماریه که در مراحل آخر این بیماری دیده می‌شه.

علائم کبد چرب| نی نی سایت

4 _ خارش پوست : گاهی اوقات افرادی که این بیماری رو دارن بدنشون می‌خاره. البته افرادی که دچار سیروز کبدی باشن این اتفاق براشون میوفته.

از دیگر علائم کبد چرب از دست دادن اشتها، کاهش وزن، خونریزی بینی، ضعف و خستگی، گیجی، بزرگ شدن سینه‌ها در مردان و درد شکم هست.

درمان این بیماری :

 داروی تایید شده ای برای این بیماری وجود نداره. تغییر در سبک زندگی می‌تونه به درمان اون کمک کنه، مثلا کم کردن مصرف الکل یا اجتناب در مصرف اون، کم کردن وزن برای افراد چاق، تغییر در رژیم غذایی می‌تونه در درمان کبد چرب خیلی موثر باشه، اما اگه این بیماری در مرحله هاد باشه به سیروز کبدی تبدیل می‌شه. پزشک معالج می‌تونه به کمک دارو یا عمل جراحی و توصیه بیمار برای تغییر سبک زندگی باعث بهبودی این بیماری بشه. البته سیروز باعث نارسایی کبد خواهد شد و اگه این اتفاق بیوفته باید پیوند کبد انجام بشه. البته درمان‌های خانگی هم برای کبد چرب وجود داره. گذشته از کاهش وزن و پرهیز از الکل، داشتن رژیم غذایی که سرشار از مواد مغذی، چربی اشباع و ترانس پایین و ورزش نیم ساعت در روز خیلی مفیده. مصرف مکمل ویتامینE  برای جلوگیری و درمان آسیب کبدی خوبه. داشتن رژیم غذایی سالم برای درمان و کاهش عوارض این بیماری خیلی کمک کننده هست.

انواع کبد چرب :

  • گرید 1 : این بیماری در اثر خوردن مواد غذایی ناسالم به وجود میاد و ساده‌ترین نوع کبد چربه. با فعالیت بدنی روزانه و تغذیه سالم رفع می‌شه.
  • گرید 2 : در این حالت باید رژیم غذایی خاصی رعایت بشه و وضعیت بیمار در این حالت سخت و پیچیده‌تر خواهد شد.
  • گرید 3 : برای درمان این بیماری تغذیه مناسب، ورزش، دوری از استرس مهمه.
  • گرید 4 : این بیماری به سیروز کبدی معروفه، اگه به موقع درمان شروع نشه فرد باید پیوند کبد انجام بده.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها