2109
به کودک زیر یک سال این خوراکی‌ هارو نده

به کودک زیر یک سال این خوراکی‌ هارو نده

1402/08/03 بازدید340

دادن این خوراکی به کودک زیر یک سال ممنوع!

 

اگه داری کوچولوت رو بزرگ می‌کنی یا قصد داری به عنوان یه مامان یا بابا برای اولین بار به نوزادت غذا بدی، حتما از یک پزشک می‌پرسی: "خوراکی‌های ممنوع برای کودک زیر یک سال چیا هست؟"

ما هم تو این مقاله، سعی داریم بهتون بگیم چیا هستن که واسه بچه‌های زیر یک سال اصلاً مناسب نیستن و چطور به بهترین شکل ممکن از این دوره‌ حساس و مهم عبور کنیم.

خوراکی‌های ممنوع برای کودک زیر یک سال| نی نی سایت

خوراکی‌های ممنوع برای کودک زیر یک سال

وقتی کوچولوتون زیر یک سال هست، خوراکی‌ها رو باید با دقت انتخاب کنین. اینجا چند تا از خوراکی‌های ممنوع برای کودک زیر یک سال که بهتره از دسترس کوچولوتون دور نگه دارین رو بهتون گفتیم:

  1. شکر و شیرینی‌ها: خب، این یکی خیلی آسونه. شکر و شیرینی‌ها برای کودکان زیر یک سال اصلاً مناسب نیستن. این‌ها می‌تونن مشکلات جدی تو سیستم گوارشی کوچولوتون ایجاد کنن.
  2. عسل: دقت کنین که عسل هم برای کوچولوهای زیر یک سال توصیه نمیشه. چون ممکنه باعث یه نوع عفونت خطرناک بشه.
  3. نمک: نمک هم بهتره از منوی کودکان زیر یک سال دور نگه دارین. تو این سن، سیستم کلیه‌شون هنوز خیلی کوچیکه و نمک می‌تونه بهشون صدمه بزنه.
  4. غذاهای آجیلی: قورت دادن آجیل‌ها کودکان زیر یک سال رو به خطر می‌اندازه. بهتره از این خوراکی‌ها فاصله بگیرین تا از خفه‌شدن‌شون جلوگیری کنین.
  5. غذاهای حاوی عوامل ایجاد آلرژی: بعضی غذاها مثل ماهی، تخم‌مرغ، گندم و سویا می‌تونن عوامل ایجاد آلرژی باشن. تا سال اول، بهتره از این مواد دوری کنین.

یادتون باشه که تغذیه کودک در این دوره از زندگیشون خیلی مهمه. همیشه با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنین و خوراکی‌های مناسب رو براشون انتخاب کنین. امیدوارم کوچولوتون همیشه سلامت باشه.

خوراکی‌های حساسیت‌زا برای کودکان زیر یک سال

در ادامه می‌خوایم بهت بگیم که چه چیزهایی برای کوچولوت ممکنه حساسیت‌زا باشه.

  1. تخم‌مرغ: این یکی از خوراکی‌هاییه که بعضی از کودکان ممکنه حساسیت داشته باشن. پس بهتره از منو غذاییش خارج بشه.
  2. ماهی: برخی کودکان ممکنه به ماهی حساسیت نشون بدن. از ماهی‌ها و مواد تشکیل‌شده از ماهی در این دوران دوری کنین.
  3. گندم و گلوتن: بعضی از بچه‌ها ممکنه با گندم و گلوتن مشکل داشته باشن. پزشک‌تون می‌تونه راهنماییتون کنه که چیزهای دیگه رو براشون تا زمانی که بزرگتر بشن استفاده کنین.
  4. سویا: سویا هم ممکنه عامل ایجاد حساسیت باشه. حتماً با پزشکتون صحبت کنین تا ببینین بهتره از سویا برای کودک‌تون دوری کنین یا نه.
  5. لبنیات: برخی از بچه‌ها حتی می‌تونن به لبنیات حساسیت داشته باشن. در صورت نیاز، پزشکتون یک نوع شیر جایگزین معرفی می‌کنه.

حساسیت‌ در کودکان ممکنه موقتی باشه یا حتی تا وقتی بزرگتر شدن این حساسیت باقی بمونه. مهمترین نکته اینه که اگه حساسیت مشکوک یا تغییرات در واکنش‌های کودک‌تون دیده می‌شه، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنین تا تشخیص و درمان مناسب انجام بشه.

بهترین غذاها برای شروع غذا خوردن کودک

بزرگترین مسئله‌ والدین جدید: "شروع غذا خوردن کودک" هستش. دقت کنین که کار خیلی مهمیه. حالا بیاین ببینیم بهتره چه چیزهایی رو برای شروع انتخاب کنیم.

  1. میوه‌ها: هلو، انگور، موز و آووکادو برای لیست شروع گزینه‌های خوبی‌ هستن. این میوه‌ها خیلی راحت له میشن و بچه‌ها دوستشون دارن.
  2. سبزیجات: هویج، کدوسبز، کلم بروکلی و کدو از سبزیجاتی هستن که ممکنه کودکتون بهشون علاقه‌مند بشه. پس اینارو هم توی برنامه برای شروع غذا خوردن کودک قرار بدین.
  3. غلات: برنج، ذرت و آرد هم مناسبن. آب یا شیر رو هم می‌تونین بهشون اضافه کنین و یه غذای خوب براشون آماده کنین.
  4. ماست: ماست هم عالیه، خصوصاً برای سیستم گوارشی. اگه کودکتون بالای 6 ماهش هست، می‌تونین بهش ماست بدین.
  5. تخم‌مرغ: از تخم‌مرغ هم می‌شه استفاده کرد. فقط به آرامی و مقدار کمتر باید شروع کنین چون ممکنه بهش حساسیت داشته باشه.

خیلی مهمه که انتخاب‌هاتون تا حد امکان از غذاهای پرپروتئین و مغذی باشه و همچنین متنوع بودن غذاهارو یادتون نره و همیشه اون‌هارو با مزاج کودکتون تطبیق بدین. اگه سوالی داشتین، حتماً به پزشکتون مراجعه کنین. امیدوارم برای شروع غذا خوردن کودک‌تون موفق باشین.

غذای کمکی برای گودک| نی نی سایت

سخن آخر

یادتون نره که شروع غذا خوردن کودک یه مرحله‌ هیجان‌انگیزه. بچه شما به آرومی با دنیای غذا خوردن آشنا میشه. تازه شما هم از این مسیر جذاب لذت می‌برین. از این لحظات عالی لذت کافی رو ببرین و به کودک‌تون بیشتر از هر چیز دیگه‌ای عشق بدین.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها