2109
پدر مادر سخت گیر چه کودکانی تربیت می کنند؟

پدر مادر سخت گیر چه کودکانی تربیت می کنند؟

1402/07/28 بازدید2616

والدین سخت گیر

 

تا حالا شده که احساس کنین به اندازه کافی خوب و دوست داشتنی نیستین. این حس معمولا باعث می‌شه که نسبت به همسرتون و بچه‌هاتون سخت‌گیر بشین. این سختگیری می‌تونه تو تربیت بچه‌هامون تاثیر داشته باشه. در این مقاله قصد داریم در رابطه با تربیت کودک با پدر و مادر خود سخت‌گیر صحبت کنیم.

والدین سخت گیر

پدر و مادر سخت‌گیر

فرزندپروری سختگیرانه یعنی وقتی پدر و مادر در تربیت کودک سختگیر و کنترل‌گر هستن. این افراد انتظارات بیش از حدی دارن که ممکنه حتی منطقی نباشن. اگه کودکان این انتظارات رو نپذیرن یا قوانین و مقرراتی که والدین تعیین می‌کنن رو رعایت نکنن، تنبیه‌های خیلی سنگینی دریافت می‌کنن. همچنین، پدر و مادر سخت‌گیر در فعالیت‌ها و حتی برنامه روزمره کودکان‌شون هم بسیار محدود و سختگیرانه عمل می‌کنن. این به این معناست که کودکان در زندگی روزمره‌شون آزادی ندارن و همه چیز توسط والدین کنترل می‌شه.

ویژگی‌های والدین سختگیر

  1. فرزندتون با شما راحت نیست: فرزندتون وقتی پیش شما هست، نمی‌تونه احساساتش رو آزادانه بیان کنه. نمی‌تونه راحت باهاتون حرف بزنه. تنها وقتی می‌تونه درخواستی داشته باشه که شما روحیه خوبی داشته باشین و تاییدش کنین.

  2. فرزندتون به شما دروغ می‌گه: وقتی که کودکان و نوجوانان از عواقب رعایت نکردن قوانین و تنبیه‌های شما ترس دارن، به دروغ متوسل می‌شن.
  3. فرزندتون اولین کسیه که مهمونی رو ترک می‌کنه و برمی‌گرده خونه: شما زمانی رو برای فرزندتون تعیین کردین که از مهمونی‌ برگرده، و این زمان به قدری زوده که اونا اولین کسی هستن که از مهمونی بیرون می‌رن.
  4. والدین سختگیر با فرزندشون نمی‌خندن: شما هیچ وقت در مقابل فرزندتون شوخی نمی‌کنین و از طرفی، اونا هم با شما شوخی نمی‌کنن.
  5. یک اشتباه خیلی بزرگ می‌شه: اگه نوجوانتون یک بار تماس شما رو جواب نده، شما این رو به شدت بزرگ می‌کنین و حتی گاهی اوقات تلفن همراهشو ازش می‌گیرین.
  6. تنبیه‌های شما بسیار شدیده: تنها بخاطر نقض یکی از قوانین، برای مدت طولانی با فرزندتون حرف نمی‌زنین و به اون بی‌توجه می‌شین.
  7. بازخوردی از فرزندتون نمی‌گیرین: هر قانونی که تعیین می‌کنین، انتظار دارین فرزندتون بدون هیچ بحثی اون رو انجام بده.
  8. سرگرمی‌ها و تفریح‌های فرزندتون جایی به دور از خونه انجام می‌شه: فرزندتون همیشه ترجیح می‌ده که وقت آزادش رو بیرون از خونه یا در خونه دوستاش بگذرونه. این کار با دروغ گفتن به شما انجام می‌شه.
  9. کودک یا نوجوان شما از شما دور می‌شه: فرزند شما ممکنه به دلیل سختگیری زیاد ازتون فاصله بگیره و دوری کنه.

10.مکالمات شما رسمیه: موقع شام، شما فقط در مورد نمرات و مدرسه با فرزندتون صحبت می‌کنین نه در مورد زندگی اجتماعیشون.

این علائم می‌تونه نشون بده که والدین شما به شدت سختگیری می‌کنن و این ممکنه باعث محدود شدن رابطه شما با فرزندتون بشه.

تربیت کودک با پدر و مادر خود سخت‌گیر

  1. کاهش عزت نفس فرزند: پدر و مادر سخت‌گیر به نظر فرزنداشون اهمیت نمی‌دن و همیشه سرزنششون می‌کنن، در نتیجه عزت نفس و اعتماد به نفس فرزندان کم می‌شه.
  2. نداشتن استقلال در تفکر: والدینی که جای فرزنداشون تصمیم‌ می‌گیرن و به جای اونا فکر می‌کنن، باعث می‌شن که فرزنداشون استقلال فکری کمتری داشته باشن. این باعث می‌شه که اونا در آینده تو تصمیم‌گیری‌های مهم زندگیشون مشکل داشته باشن.
  3. انفعالی شدن فرزندان: پدر و مادر سخت‌گیر با کنترل زندگی فرزنداشون، باعث می‌شن که اونا در مقابل مسائل زندگی انفعالی و واکنشی بشن. حتی بعد از بزرگ شدن هم نمی‌تونن زندگی‌شون رو خودشون کنترل کنن.
  4. ترس از تجربه: سختگیری والدین باعث می‌شه که فرزندان از تجربه کردن، شکست و اشتباه بترسن و از انجام و امتحان تجربیات جدید دوری کنن.
  5. ذهن بسته و انعطاف‌ناپذیری: فرزندان والدین سختگیر ممکنه دنیا رو سیاه و سفید ببینن و نتونن تفاوت‌ها و تنوع‌های مردم رو قبول کنن.
  6. استرس: این نوع کودکان با استرس و نگرانی زندگی می‌کنن چون همیشه مجبورن مواظب باشن و از والدینشون اطاعت کنن. همیشه باید دقت کنن که چی می‌گن و چیکار می‌کنن.
  7. پنهان کردن احساسات: با گذشت زمان، کودکانی که با پدر و مادر سخت‌گیر بزرگ می‌شن، یاد می‌گیرن احساسات و افکارشون رو پنهان کنن چون معتقدن که ابراز احساسات قابل قبول نیست.

آیا سخت گرفتن به کودکان مزایا هم داره؟

بله، البته که سختگیری ممکنه تأثیرات منفی داشته باشه، اما اجرای قوانین منصفانه به همراه حمایت عاطفی می‌تونه برخی جنبه‌های مثبت برای کودکان داشته باشه:

  1. بهبود عملکرد تحصیلی: سختگیری والدین می‌تونه بچه‌ها رو به سخت کوشی و بهبود عملکرد در تحصیل و پیدا کردن شغل مناسب ترغیب کنه.
  2. ارتقاء خود مدیریت: والدین سختگیر باعث می‌شن که فرزندان به خود مدیریتی دست پیدا کنن.
  3. افزایش اعتماد به نفس: وقتی والدین همیشه فرزندان رو به سمت پیشرفت و کار بیشتر سوق می‌دن، کودکان یاد می‌گیرن که با شرایط سخت کنار بیان و این در موفقیت و اعتماد به نفسشون تاثیر داره.

پدر مادر سخت گیر چه کودکانی تربیت می کنند؟| نی نی سایت

سخن پایانی

در نهایت، هر والدینی سبک تربیتی خودشو داره، ولی مهمه که به نیازها و احساسات بچه‌تون توجه داشته باشین و با اونا ارتباط خوب و دوستانه‌ای برقرار کنین. اگه می‌خواین راجب والدین سختگیر بیشتر مطالعه کنین این مطلب نی نی سایت رو بخونین.

 

ارسال نظر شما

login captcha

مطالب مفید بود ممنون


پربازدیدترین ها