2109
بهترین زمان از شیر گرفتن کودک

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک

1402/07/13 بازدید874

کودک شیرخوار

ممکنه که تصمیم به از شیر گرفتن کودکت گرفته باشی و ندونی که باید چیکار کنی، خب باید بگیم که این تصمیم مهمیه و باید با توافق پزشک این کار رو انجام بدی. اگه تجربه‌ای در این زمینه نداری ما در این مقاله نکات و روش های از شیر گرفتن کودک رو برات گفتیم که بهت کمک می‌کنن.

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک   نی نی سایت

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک

سازمان بهداشت جهانی میگه که نوزادا تا ۶ ماهگی فقط از شیر مادر بخورن و بعد از اون، یعنی از ۶ ماهگی به بعد، می‌شه شروع به خوردن غذاهای جامد کرد. ولی خیلی مهمه که شیردهی ادامه داشته باشه حتی تا دو سالگی یا بیشتر. شیر مادر فواید زیادی داره، مثل محافظت از نوزاد در برابر بیماری‌ها و کمک به هضم غذاهای جامد.

از کی به کودکم شیر ندم؟ از شیر گرفتن کودک

در مورد زمان از شیر گرفتن کودک هیچ قانون ثابتی وجود نداره. همه چیز به نیازها و شرایط خانواده بستگی داره. مثلا اگه مامان بخواد برگرده به کار، ممکنه نتونه به کودک شیر بده. وقتی کودک حدود ۶ ماهگی میشه، نیاز به مواد غذایی مختلف مثل آهن و روی داره، پس میشه شروع کرد به معرفی این غذاها.

اگه کودکتان نشانه‌های زیر را دارد، آماده‌ است تا از غذاهای جامد بخورد:

  • به طور ناگهانی و زودتر از حد معمول گرسنه به نظر می‌آید.
  • می‌تونه بدون نیاز به پشتی یا تکیه گاه بشینه و کنترل خوبی روی عضلات گردنش داره.
  • غذا رو توی دهنش نگه می‌دارد و اون رو بیرون نمیاره.
  • وقتی که بقیه در حال غذاخوردن هستن، علاقه نشون می‌ده و ممکنه به غذاها نگاه کنه.
  • وقتی می‌بینه غذا به سمتش می‌برین، دهنش رو باز می‌کنه.
  • می‌تونه با خم‌شدن به عقب یا برگرداندن سر به شما نشان بده که غذا نمی‌خواد.

ولی مهم‌ترین نکته اینه که قبل از هر تصمیمی، با پزشک یا متخصص تغذیه کودک صحبت کنید. اونا می‌تونن راهنماییتون کنن و بهتون بگن که چجوری باید این مراحل رو پیش ببرید. همچنین باید بدونید که بچه‌ها همگی متفاوت هستن و هر کدام روش مخصوص به خودشون رو دارن. بعضی نوزادان به راحتی از شیر گرفته می‌شن و ممکنه از خوردن غذاهای جدید با قاشق لذت ببرن. بعضی دیگه ممکنه نخوان از شیر گرفته بشن و از شیشه شیر برای تغذیه استفاده کنن. بنابراین از شیر گرفتن کودک می‌تونه برای هر خانواده تجربه‌ای متفاوت باشه.

چجوری کودک رو از شیر بگیرم؟

بهتره به جای توقف ناگهانی، تعداد دفعات شیر دادن در یک روز رو به تدریج کم کنین. اگه ناگهان شیر دادن رو متوقف کنین، ممکنه هم برای کودک و هم برای شما ناراحت‌کننده باشه. این کار ممکنه باعث تورم و درد در سینه‌هاتون بشه و در برخی موارد ممکنه به ورم دردناک سینه منجر بشه.

انواع مختلفی برای از شیر گرفتن کودک وجود داره، روشی رو انتخاب کنین که برای شما و کودکتون مناسب باشه:

  1. از شیر گرفتن توسط نوزاد: بعضی نوزادها کم کم خودشون شیر خوردنشون رو کم می‌کنن. اما نوزادان کوچکتر به ندرت این کار رو انجام می‌دن و از شیر گرفتن به صورت کامل معمولا پس از یک سالگی اتفاق می‌افته.
  2. از شیر گرفتن تدریجی: این روش به معنای کند و تدریجی کردن فرآیند از شیر گرفتنه. ممکنه چند هفته، ماه یا حتی سال‌ها طول بکشه.
  3. از شیر گرفتن جزئی: اگه نمی‌تونین کودکتون رو بطور کامل از شیر مادر تغذیه کنین ولی قصد از شیر گرفتن بطور کامل رو هم ندارین، از شیر گرفتن جزئی یه گزینه خوبه.
  4. از شیر گرفتن ناگهانی: این به معنای توقف سریع شیردهیه.
  5. از شیر گرفتن موقت: وقتی که شیردهی به صورت موقت قطع میشه و بعدا دوباره شروع میشه. اگه سلامت مادر به مشکل خورده یا نیاز به عمل جراحی داشته باشه، ممکنه بصورت موقت کودک رو از شیر بگیره.

نکته: اگه کودک شما کمتر از یک سال داره یا کوچک‌تره، بهتره شیر مادر رو با شیشه شیر به کودک بدین. برای کودکانی که بیشتر از شش ماه دارن، می‌تونین از فنجون استفاده کنین. ترکیب شیر مادر با شیرخشک یک راه خوب برای آروم کردن نوزاده. اگه کودک شما بیشتر از یک سال داره و می‌تونه انواع غذاها و نوشیدنی‌ها رو بخوره، احتمالا به غذای جایگزین نیاز نداره. تغییر در روال روزانه و انجام بازی‌ها یا فعالیت‌های مختلف می‌تونه به شما کمک کنه که کودکتون رو از شیر بگیرین. همچنین باید بدونین که برخی از مامان‌ها موقع از شیر گرفتن کودک اصلا به فرزندشون شیر نمی‌دن و کودک هم به تدریج از این مرحله عبور می‌کنه.

بهترین زمان دادن غذای کمکی به کودک   نی نی سایت

سخن پایانی

به طور خلاصه، از شیر گرفتن کودک یک فرآیند تدریجیه و بهتره تصمیم‌های مرتبط با آن را با دقت بگیرین. هر کودک ممکنه نیازهای مختلفی داشته باشه، و باید به نظرات پزشکان و متخصصان در این زمینه توجه کنین. همچنین، احترام به تصمیمات شما و کودکتون در این مسئله بسیار مهمه. در انتها، از شیر گرفتن کودک یک تجربه مهم در رشد کودکتونه و می‌تونه ارتباط خوبی رو بین شما و فرزندتون ایجاد کنه. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تونین این مطلب نی نی سایت رو مطالعه کنین.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها