2109
عوارض و فواید زایمان سزارین

عوارض و فواید زایمان سزارین

1402/07/05 بازدید1916

عوارض و فواید زایمان سزارین

دونستن عوارض و فواید زایمان سزارین می‌تونه به شما در تصمیم‌گیری در مورد نحوه زایمان‌تون کمک زیادی کنه. البته باید بدونید که انتخاب نوع زایمان به عوامل مختلفی ربط داره. برای مثال شرایط جسمی مادر و کودک از مهمترین عوامل تعیین کننده در نحوه زایمانه. در نهایت می‌شه گفت که سلامت عمومی شما و کودکتون مهمترین عامل در تعیین روش زایمانه شماست. 
به طور معمول در طول بارداری ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد عوارض و فواید زایمان سزارین و طبیعی با شما صحبت می‌کنن. آنها با شناخت بیشتر نگرانی‌ها و برنامه‌های شما برای بارداری‌های آینده به شما کمک می‌کنن تا در مورد گزینه‌های زایمان خودتون فکر کنن.


 زایمان سزارین نی نی سایت

سوال اول اینه که اصلا زایمان سزارین چیه؟

زایمان سزارین یک روش جراحیه که در آن نوزاد از طریق برش‌هایی که در شکم و رحم شما ایجاد می‌شه به دنیا میاد. این روش زایمان برای مادر زمانی انجام می‌شه که مادر نتونه به صورت طبیعی کودک خودش رو به دنیا بیاره. گاهی وقت‌ها حتی زایمان طبیعی می‌تونه سلامت مادر و کودک رو هم به خطر بندازه. در این شرایط زایمان سزارین برای مادر بهترین انتخابه. 

حالا بهتره بدونیم که چه زمانی به سزارین نیاز داریم؟

در صورتی که مادر شرایط پزشکی خاصی داشته باشه و یا در حین اجرای پروسه زایمان طبیعی مشکلی ایجاد بشه به عمل سزارین نیازه. اما گاهی وقت‌ها مراقب سلامت شما در طول بارداری سزارین برنامه‌ریزی شده رو برای شما تعیین می‌کنه. در ادامه برخی از این شرایط برای شما مادر عزیز مثال می‌زنیم. 
عدم تناسب سفالوپلویک: این اصطلاح زمانی استفاده می‌شه که سر یا بدن کودک شما انقدر بزرگه که نمی‌تونه به طور ایمن از لگن شما خارج بشه. شاید گاهی هم لگن مادر برای به دنیا آوردن کودک اندازه مناسبی رو نداره و خیلی کوچیکه.
سزارین قبلی: اگه مادر در زایمان قبلیش هم عمل سزارین انجام داده باشه پزشک با بررسی نوع برش رحم و کیفیت بافت‌های داخلی بدن مادر برای اون ممکنه دوباره زایمان سزارین رو انتخاب کنه. 
چند قلو‌زایی: غالبا مادران دوقلوها رو به راحتی و با روش زایمان طبیعی به دنیا میارن. اما وقتی تعداد بچه‌ها بیشتر می‌شه و یا شرایط اون‌ سخت می‌شه پزشک با ختم بارداری به روش سزارین بچه‌ها رو به دنیا میاره. 
جفت سرراهی: در این شرایط جفت توی بخش‌های پایین رحم شما قرار گرفته. پس این موضوع باعث می‌شه خروج نوزاد از دهانه رحم مادر مسدود بشه این پدیده می‌تونه برای مادر و کودک خطرناک باشه. در نتیجه اغلب موارد پزشک برای این شرایط روش زایمان سزارین رو تعیین می‌کنه.
موقعیت جنین عرضی: در این حالت نوزاد در حالت افقی یا به پهلو در رحم شما قرار دارد.
زایمان بریچ: در زایمان بریچ پاي جنين شما ابتدا از رحم خارج می‌شه يا با باسن متولد می‌شه. در این شرایط ماما یا پزشک سعی می‌کنه زاویه تولد کودک رو تغییر بده اما اگه نشد حتما باید کودک به روش طبیعی به دنیا بیاد.
شرایط سلامتی مادر: شرایطی مثل وقتی که مادر داری بیماری قلبیه می‌تونه در طول طول زایمان طبیعی بدتر بشه. همینطور اگه مادر دارای زگیل تناسلی باشه هم سزارین ضروریه.
انسداد: فیبروم رحم (توده‌های رحمی)، شکستگی لگن یا انتظار تولد نوزادی با ناهنجاری‌ مادرزادی خاص نیز ممکنه دلایلی برای سزارین باشن.

اگر هر یک از شرایط زیر در طول زایمان شما ایجاد بشه، ممکنه زایمان سزارین برنامه ریزی نشده برای شما لازم باشه:
روند زایمان پیشرفت کندی داره: به این شرایط زایمان طولانی می‌گن، به این معنیه که زایمان طبیعی و انقباضات رحمی مادر بیشتر از 20 ساعت طول می‌کشه و یا حرکت کودک شما در کانال زایمان متوقف شده.
فشردن بند ناف: بند ناف دور گردن یا بدن کودک حلقه شده یا بین سر کودک و لگن شما گیر کرده.
افتادگی بند ناف: بند ناف قبل از اینکه جنین شما از رحم خارج بشه از دهانه رحم خارج می‌شه.
جدا شدن جفت: جفت قبل از تولد نوزاد از دیواره رحم جدا می‌شه.
ناراحتی جنین: ممکنه کودک دچار مشکلاتی شه که باعث نا‌منظم شدن ضربان قلب اون در طول زایمان بشه. ممکن است متخصص زنان و زایمان شما در این شرایط تصمیم بگیره که کودک دیگر نمی‌تونه زایمان را تحمل کنه و سزارین لازمه.
 

مزایای سزارین چیست؟ 

حالا بهتره بیشتر با عوارض و فواید زایمان سزارین آشنا بشیم. اگر قبلاً عمل سزارین را انجام ندادید باید بدونید که سزارین برنامه‌ریزی شده توسط متخصص می‌تونه خطر ابتلا به موارد زیر را برای شما کاهش بده:
بروز درد شدید در هنگام زایمان
آسیب به واژن
از دست دادن کنترل مثانه
فشار وارده به رحم، واژن، روده یا مثانه 
البته هنوز هم ممکنه که مادر بعد از عمل سزارین هم با این عوارض رو به رو بشه اما خطر برای شما خیلی کمتر از زایمان طبیعیه.
کاهش خطر ابتلا به مشکلات روده‌ای، درد هنگام رابطه جنسی، افسردگی و مشکلات شیردهی

بررسی برخی از عوارض سزارین
حالا برای شناخت بیشتر عوارض و فواید زایمان سزارین بزارید شما رو با عارضه‌های ناشی از این عمل آشنا کنم. انجام سزارین می‌تونه خطراتی را برای شما و کودکتان ایجاد کنه. البته توجه کنید که این مطلب به این معنی نیست که این اتفاقات حتما برای شما رخ می‌ده. اما به هر حال احتمال وقوع این عوارض در سزارین بیشتر از زایمان طبیعیه. با ماما یا پزشک خودتون در مورد اینکه چگونه این خطرات ممکنه روی شما و کودکتون تاثیر بذاره صحبت کنید.

این خطرات احتمالی برای شما عبارتند از:
بروز عفونت ادراری، رحم و یا زخم حاصل از عمل: معمولا پزشک قبل از سزارین برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کنه تا از بروز عفونت جلوگیری بشه.
دوره نقاهت طولانی تر در بیمارستان پس از زایمان: میانگین بستری شدن مادران در بیمارستان 2 روز پس از زایمان طبیعی و 4 روز پس از سزارینه.
بهبودی پس از تولد کوک مدت زمان طولانی تری صورت می‌گیره
خونریزی شدید در حین عمل که منجر به نیاز اورژانسی به تزریق خون برای شما رو ایجاد می‌کنه
نیاز به برداشتن رحم (هیسترکتومی): این مشکل خیلی نادر است تا برای مادری ایجاد بشه اما در شرایطی که  در دوران بارداری مشکل جفت یا خونریزی داشته باشید احتمال بروز اون بیشتره.
بروز لخته خون در رحم مادر
ایجاد مشکل در بارداری‌های آینده مثل جفت سرراهی، جفت اکرتا و آسیب به دیواره رحم. در نهایت بهتره مادر با شناخت بیشتر عوارض و فواید زایمان سزارین و طبیعی نسبت به اجرای هر یک از این دو روش تصمیم‌گیری کنه.
 

زایمان سزارین نی نی سایت

خطرات احتمالی برای کودک شما بعد از انجام عمل عبارتند از:

بریدگی پوستی که در حین جراحی ایجاد می‌شه البته این اتفاق معمولا جزئیه و به سرعت بهبود پیدا می‌کنه.
مشکلات تنفسی: اگر نوزاد شما قبل از هفته 39 بارداری به دنیا بیاد، ممکن با مشکلات تنفسی مواجه بشه. البته اکثر مشکلات تنفسی پس از چند روز بهبود پیدا می‌کنن. اما برخی از نوزادان بعد از تولد نیاز به حمایت تنفسی در بخش نوزادان پیدا می‌کنن. اگر کودک شما برای نفس کشیدن مشکل داره یا پوست او خیلی رنگ پریده یا آبی شده حتما سریعتر به مرکز درمانی مراجعه کنید.


نقش این روش زایمان بر سلامت کودک در طولانی مدت

در سال‌های گذشته تحقیقاتی در مورد تاثیر سزارین بر سلامت طولانی مدت کودکان انجام شده. شواهد محدودی وجود داره که نشان می‌ده کودکانی که با سزارین متولد می‌شن ممکنه تا سن 5 سالگی در معرض خطر ابتلا به آسم دوران کودکی و تا سن 12 سالگی چاقی باشن.
دلیل این افزایش خطر برای کودکان متولد شده به روش سزارین هنوز مشخص نشده. یک ایده این که کودک با تماس با واژن مادر باکتری‌های موجود در اونجا رو جذب می‌کنه. در نهایت این باکتری‌ها در عملکرد بهتر روده کودکان نقش مهمی داره. محققان فکر می‌کنند که ممکنه این باکتری‌ها از نوزاد در برابر آسم و چاقی دوران کودکی محافظت کنه. 

تاثیر عمل سزارین روی بارداری‌های آینده

معمولا اکثر زنانی که قبلا سزارین شدن در بارداری‌های بعدی مشکلی ندارن. انجام سزارین می‌تونه احتمال داشتن جفت پایین، جفت آکرتا یا آسیب به دیواره رحم را در مادر  افزایش بده. اما معمولا بروز این مشکلات در مادر چندان رایج نیست. معمولاً خانم‌ها می‌تونن انتخاب کنن که زایمان طبیعی داشته باشن یا سزارین بشن.  اگر می‌خواهی با یک پزشک یا ماما در مورد گزینه‌های زایمان خود در بارداری‌های آینده صحبت کنی، می‌تونید یک قرار ملاقات برای برنامه‌ریزی بارداری بعدی رو از اون‌ها درخواست کنین. 
این به شما این فرصت را می‌ده که در مورد سابقه پزشکی و بارداری خودتون با پزشک صحبت کنین. پزشک به شما کمک می‌کنه تا تصمیم درستی بگیرید که چه چیزی برای شما و کودکتان بهتره. حالا شما مادر عزیز با شناخت عوارض و فواید زایمان سزارین می‌تونی خیلی بهتر از گذشته روش زایمان خودت رو انتخاب کنی. در نهایت با توجه به عوارض و فواید زایمان سزارین این حق تنها برای شما منظور می‌شه که روش زایمانتون رو خودتون انتخاب کنید.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها