2109
علائم زردی نوزاد و چگونگی درمان

علائم زردی نوزاد و چگونگی درمان

1402/06/30 بازدید1799

علائم زردی نوزاد و چگونگی درمان

زردی چیست ؟

در بین کودکانی که تازه متولد میشن زردی نوزاد یه بیماری رایجه که به خاطر ضعیف بودن اندام‌های نوزاد و ناتوانی اون دیده میشه. نوزادانی که زودتر از موعود یا نارس به دنیا میان بیشتر دچار این عارضه میشن. در این وضعیت بیلی روبین در خون نوزاد بیش از اندازه وجود داره که رنگ پوست و سفیدی چشم رو زرد میکنه. سه روز بعد از تولد میشه این علائم رو دید و معمولا بی‌خطرن و 1 تا 2 هفته از بین میرن. اما همه اینا باید توسط پزشک متخصص اطفال بررسی بشه. نوزادانی که پوست قهوه‌ای یا مشکی دارند تشخیص زردی در اونا کمی مشکل تره و باید به زردی کف دست یا پا دقت بشه. البته باید به این نکته توجه بشه که اکثر نوزادها وقتی به دنیا میان دارای درصدی زردی هستند ولی ممکنه کسی متوجه زردی نوزاد نشه. هرچند این عارضه موقتی و بی‌ضرره اما در بعضی مواقع میتونه خطرناک باشه و حتما در این مورد باید نوزاد تحت درمان باشه.

علل زردی نوزاد :

در هنگام تجزیه گلبول‌های قرمز، ماده زائدی به بیلی روبین تولید میشه که در کبد تجزیه و با مدفوع از بدن دفع میشه. چون کبد هنوز رشد نکرده نمیتونه به همون سرعتی که بیلی روبین تولید شده تجزیش کنه، در نتیجه زردی به وجود میاد. عوامل دیگری هم باعث زردی نوزاد میشه که عبارتند از :

1 _ زردی با شیردهی : اگه در هفته اول شیر مادر کم باشه و نوزاد به خوبی تغذیه نشه زردی نوزاد اتفاق میوفته.

2 _ اختلالات زمینه‌ای : کم‌خونی داسی شکل، خونریزی در زیر پوست که به خاطر زایمان دشوار پیش میاد، ناهنجاری در گلبول قرمز نوزاد، عفونت خون، روده مسدود شده

ناسازگاری رزوس یا ABO : زمانی که نوزاد و مادر گروه خونی متفاوتی دارند و آنتی‌بادی مادر به گلبول‌های قرمز نوزاد حمله میکنه این اتفاق رخ میده.

3 _ کم‌کاری تیروئید : کمبود آنزیم، عفونت ویروسی یا باکتریایی، التهاب کبد، پایین بودن سطح اکسیژن، وجود برخی از عفوت‌ها مثل : سرخجه یا سیفلیس.

علائم زردی نوزاد :

1 _ زردی ادرار : زرد و تیره بودن ادرار یکی از علائم این بیماریه در حالی که نوزاد باید ادراری بی‌رنگ داشته باشه. زرد بودن رنگ ادرار نشون میده در ادرار موادی وجود داره که نباید باشه.

2 _ بی‌رنگی مدفوع : در حالت عادی رنگ مدفوع نوزاد زرده اما در صورت ابتلا به این عارضه مدفوع بی‌رنگ میشه. این بی‌رنگی به این دلیله که بیلی روبین تجزیه نشده.

3 _ ضعف در مکیدن سینه مادر : وقتی نوزاد در مکیدن سینه مادر دچار ضعف باشه یکی از علائم زردی نوزاد بوده. تجزیه نشدن بیلی روبین و جریان بودن در بافت‌های بدن باعث این ضعف میشه.

4 _ تب بالا : وقتی آنزیم‌های کبد برای پاکسازی بیلی روبین از حالت طبیعی خارج بشه، سلامت اندام‌های بدن تحت تاثیر قرار میگیره. التهاب اندام‌ها باعث تب میشه.

5 _ گریه با صدای بالا : وقتی بیلی روبین در خون، عملکرد مغز رو مختل میکنه باعث ناآرامی کودک میشه و کودک با گریه‌های بلند از خواب بیدار میشه. که میشه گفت یکی از علائم زردی نوزاد هست.

 

روش‌های درمان زردی نوزاد :

  • آب جوانه گندم : این آب خاصیت سم‌زدایی داره و میشه اون رو به شیر خشک نوزاد اضافه کرد که باعث میشه بیلی روبین اضافی دفع بشه.

  • شیردهی مداوم : شیر دادن مداوم باعث تقویت بدن نوزاد برای دفع بیلی روبین اضافه میشه. نوزادی که شیرخشک مصرف میکنه باید 12 بار در روز شیرخشک بخوره تا این مواد دفع بشن.

  • ترکیب شیر خشت یا ترنجبین : ترکیب شیر خشت و ترنجبین یک درمان خانگی برای رفع زردی نوزاد بوده که اگه با عرق کاسنی ترکیب و صاف بشه برای افزایش شیر مادر و رفع علائم زردی مفیده.

  • عصاره عناب : افزودن عصاره عناب به شیرخشک نوزاد دفعات مدفوع و ادرار رو زیاد میکنه و همین کار باعث دفع بیلی روبین میشه.

§ نور خورشید : گاهی نشانه‌های زردی نوزاد کمه و نیازی به فوتوتراپی و تجهیزات نیست. نور غیر مستقیم خورشید به صورت کوتاه مدت برای رفع این عارضه مفیده.

چند درصد از کودکان به زردی مبتلا میشن ؟

تخمین زده میشه از هر 10 نوزاد 6 نوزاد به زردی مبتلا میشه و نوزادانی که در هفته 37 بارداری به دنیا میان  از هر 10 نوزاد نارس 8 تا از اونا زردی دارن. از هر 20 نوزاد فقط 1 نفر بیلی روبین خونش به اندازه‌ای که نیاز به درمان داره.
منبع

www.nhs.uk/conditions/jaundice-newborn

 

منبع : علائم زردی نوزاد و چگونگی درمان

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها