2750
جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد

1402/04/21 بازدید2592

مشهد در استان خراسان رضوی واقع شده است که در شمال شرقی ایران قرار دارد. این شهر به عنوان یکی از مقاصد مذهبی مهم در جهان شناخته می‌شود. چراکه حرم مطهر امام رضا (ع)، هشتمین امام شیعیان، در آنجا واقع شده است. علاوه بر اهمیت مذهبی، مشهد دارای آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری نیز می‌باشد که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی به این شهر شده است. گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند در هتل خورشید هشتم مشهد اقامت دارند. در ادامه مقاله نی نی سایت قصد داریم شما را با جاهای دیدنی مشهد آشنا کنیم.

حرم امام رضا (ع)

حرم مقدس امام رضا (ع) از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌آید. این حرم را دوستداران و زائران آن حضرت با نام‌ها و القاب گوناگونی می‌شناسند: ارض اقدس، مرقد منور / ملکوتی / مطهر، حرم رضوی، حرم مطهر،  آستان ملائک پاسبان رضوی، قلب عالم، بارگاه ملکوتی، قبله‌ی آمال، مرقد شریف و بارگاه منور رضوی نمونه‌هایی از این نام‌ها می‌باشند.

شایان ذکر است تمام مجموعه‌ای که حرم مطهر رضوی و متعلقات آن نظیر کتابخانه‌ها و موزه‌ها را در بر می‌گیرد، آستان قدس رضوی می‌باشد. استفاده از اسامی نظیر روضه‌ی رضویه / مقدسه / منوره هم در رسانه‌ها رایج است. در واقع روضه به معنی باغ و بوستان بوده و محل دفن پیکر پاک امام رضا (ع) در حرم مطهر به این نام خوانده می‌شود. همچنین مضجع شریف هم نامی است که مرقد مطهر ایشان را با آن می‌شناسند.

روستای جاغرق

روستای جاغرق از جکله زیباترین جاهای دیدنی مشهد در پاییز به شمار می‌آید. این روستا با آب‌وهوای مناسبش نزدیکی طرقبه و در شمال غربی مشهد واقع شده است. به روستای جاغرق می‌توانید از طریق جاده عنبران دسترسی داشته باشید. سراسر روستای جاغرق توسط درختان سربه‌فلک‌کشیده و تناور پوشانده‌ شده‌اند. این روستا با شروع پاییز رنگارنگ و تماشایی خواهد شد. سرو کهنسال این روستا، دارای قدمتی نزدیک به ۷۰۰ سال بوده و از معروف‌ترین جاذبه‌های جاغرق می‌باشد. سایر جاهای دیدنی این روستا شامل قبرستان تاریخی جاغرق و غار قنبرکوه می‌شود.

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد را در محله جنت و خیابان امام خمینی (خیابان ارگ سابق) پیدا خواهید کرد. پیشتر باغ ملی مشهد را از آب یکی از قنات‌های مشهور شهر به عبارتی قنات رکن‌ آباد تغذیه می کردند. این باغ به ارگ حکومتی مشهد و همچنین مرکز شهر نزدیک است. همین امر سبب شد تا در گذشته این مکان محل برگزاری مراسم‌های مختلفی باشد.

با گسترش شهر مشهد و نیز احداث پارک‌ها و بوستان‌های گوناگون در نقاط مختلف آن، کمک کرد تا باغ ملی، جایگاه بزرگ و مهم خودش را در میان مردم شهر مشهد از دست بدهد. با این حال، این پارک همچنان به خاطر قدمت خود از اهمیت بالایی برخوردار است و هر روزه افراد بسیاری در سایه درختان آن استراحت می‌کنند.

مرکز خرید الماس شرق

مرکز خرید الماس شرق از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد است که از معماری چشم‌نوازی نیز برخوردار می‌باشد. فروشگاه‌های متنوعی در این مرکز خرید فعالیت می‌کنند که ارائه‌دهنده انواع لباس، لوازم منزل و سوغات مشهد به گردشگران می‌باشند. در زمان بازدید از مجتمع تجاری الماس شرق ضمن خرید و بازدید از بخش تجاری این مجموعه این امکان را دارید تا از امکانات تفریحی و سایر قسمت‌های آن نظیر شهربازی سرزمین عجایب،عکاس خانه سنتی، آکواریوم شهر دریایی و سینمای پنج‌بعدی نیز بهره‌مند گردید. این مجتمع ۶ طبقه را در انتهای بلوار خیام شمالی پیدا خواهید کرد.

 

طرقبه

طرقبه در واقع نام شهری است که در شهرستان طرقبه شاندیز در استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهر در قسمت انتهایی غربی بلوار وکیل آباد، در فاصله ۱۶ کیلومتری از مشهد واقع شده است. این شهر در مسیر جاده جاغرق و در جنوب غربی شهر مشهد قرار گرفته و از سمت غرب و شمال به کوه بینالود و کوه تخت رستم راه دارد.

دسترسی به طرقبه اصلا سخت نمی‌باشد و شما این امکان را دارید تا با ماشین شخصی خود به سادگی به این منطقه سفر کنید. جهت رفتن به منطقه کوهستانی طرقبه لازم است تا وارد خیابان وکیل آباد شده و سپس در جاده‌ای که به بلوار امام رضا ختم می‌شود، حرکت کنید. اینگونه در انتهای این بلوار به طرقبه خواهید رسید. پیمودن این مسیر بیشتر از نیم ساعت زمان نخواهد برد.

همچنین این امکان را دارید تا سوار مترو مشهد شده و در آخرین ایستگاه یعنی ترمینال غربی پیاده شوید. در نهایت به سمت ایستگاه اتوبوس یا تاکسی بروید و خیلی راحت وارد شهر طرقبه می‌شوید.

پارک کوهسنگی

کوهسنگی مشهد از جمله مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی مشهد می‌باشد. این پارک در جنوب غربی مشهد در فاصله ۱۱٫۵ کیلومتری از مرکز شهر مشهد واقع شده است. پارک کوهسنگی سه درب ورودی دارد. ورودی اصلی پارک در انتهای خیابان کوهسنگی می‌باشد. درب شمالی پارک در خیابان ابوذر غفاری و درب دیگر در بزرگراه کلانتری قرار دارد.

 

بام مشهد

بام مشهد یا پارک خورشید از جاهای دیدنی مشهد در انتهای بلوار هاشمیه در منطقه وکیل آباد مشهد واقع شده است. این نقطه از شهر به خاطر ارتفاع بالا، چشم‌انداز منحصربه‌فردی از شهر مشهد را مقابل چشمان گردشگران به نمایش خواهد گذاشت.  در شب هنگام بام مشهد زیبایی دوچندان دارد.

بام مشهد در پارک کوهستانی خورشید واقع شده است که تفرجگاهی بسیار مناسبی جهت گشت‌وگذار و تفریح خانواه‌ها در مشهد می‌باشد. در این پارک امکاناتی نظیر باغ کودک، پیست دوچرخه‌سواری، زمین‌های فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی و آلاچیق‌ها وجود دارد. کافه‌های پارک کوهستانی خورشید در کنار بام مشهد پاتوق گردشگران بسیاری می‌باشند. بام مشهد را در کوهپایه‌های کوهسر در انتهای بلوار وکیل‌ آباد پیدا خواهید کرد.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد از جاهای دیدنی مشهد در جنوب حرم مطهر رضوی واقع شده است. این مسجد یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی می‌باشد که در سفر به مشهد از آن بازدید می‌شود. مسجد گوهرشاد از جنوب به صحن قدس، از شمال به رواق دارالسیاده و دارالحفاظ، از شرق به رواق در دست احداث امام خمینی و از غرب به بست شیخ بهایی ختم می‌شود. جهت بازدید از مسجد گوهرشاد این امکان را دارید تا با استفاده از انواع وسایل نقلیه عمومی و خودرو شخصی به حرم امام رضا (ع) بروید.

مسجد گوهرشاد که از مساجد چهارایوانی می‌باشد، معماری فوق‌العاده‌ای دارد. وسعت کل مسجد تقریبا ۹۴۱۰ متر مربع می‌باشد. این مسجد وسیع‌ترین مسجد در مجموعه آستان قدس رضوی بوده و مساحت صحن آن ۲۸۵۰ مترمربع می‌باشد. از لحاظ قدمت، این صحن کهن‌ترین صحن به شمار می‌آيد و در جنوب حرم مطهر امام رضا (ع) بنا شده است.

بازار رضا

بازار رضا از مقاصد خرید و جاهای دیدنی مشهد است و در دسته نزدیک‌ترین بازارهای مشهد به حرم امام رضا (ع) می‌باشد. این بازار برای خرید سوغاتی و یادگاری اغلب مقصد اول گردشگران است. چنانچه از فلکه آب راهی بازار رضا باشید، در وهله اول طاق عظیم سردر و دو دالان ورودی آن را مشاهده خواهید کرد. بسیاری از افراد بهسمت دالان سمت راست می‌روند. در این مسیری طولانی به گشت‌وگذار و خرید می‌پردازند.

از آنجایی که مشهد در بعضی روزهای سال همچون ایام تعطیلات مذهبی و نوروز بسیار شلوغ است، بسیاری از گردشگران بازدید از بازار رضا را در برنامه خود قرار می‌دهند. پس برای آنکه از این بازار بازدید و خرید راحت‌تری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم در ایام خلوت‌تر به مشهد سفر کنید. اینگونه از جاذبه‌های دیدنی مختلف آن، به ویژه بازار رضا می‌توانید راحت دیدن کنید.

پارک وکیل آباد

پس از آنکه اقامتگاهتان را مثل هتل نوین پلاس مشهد  انتخاب کردید حتما به وکیل آباد سر بزنید. از جاهای دیدنی مشهد پارک وکیل آباد است که یکی از گردشگاه های قدیمی مشهد به شمار می‌آید. این پارک در غرب این شهر و در اطراف یک رودخانه فصلی قرار دارد. این باغ سالیان زیادی می‌باشد که به خاطر باغ سرسبز و درختان سربه فلک کشیده‌اش توجه گردشگران و اهالی شهر را به خود جلب نموده است

. واقف بزرگ ایرانی «حاج حسین ملک» واقف باغ بزرگ وکیل آباد می‌باشد. این باغ باصفا به وسعت ۷۰ هکتار که از نهرها و درختان مملو بوده را به عنوان تفرجگاه ییلاقی نیم قرن گذشته می‌شناختند.

این پارک قبل از اینکه توسط صاحبش وقف عموم شود، را به باغ میرزا طراز یا طراز وکیل آباد می‌شناختند. حاج ملک در پاییز سال ۱۳۴۸ این باغ بزرگ را برای بازدید عموم به شهرداری مشهد اهدا کرد. به همت مسئولان شهرداری، در طی این نیم قرن امکانات رفاهی و تفریحی متعددی در این باغ وسیع فراهم شدند.

 

آرامگاه فردوسی

در فاصله ۱۵ کیلومتری از شمال غربی مشهد، آرامگاه فردوسی، شاعر معروف حماسه سرای ایران قرار گرفته است. این آرامگاه از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد میان گردشگران به شمار می‌آید. در جوار آرامگاه این شاعر حماسی کتابخانه و موزه‌ای نیز قرار دارند که آثاری ارزشمند از نسخ خطی شاهنامه در آن‌ها می‌باشند.

میان محوطه آرامگاه او تندیسی باشکوه از فردوسی وجود دارد که نظر توریست‌ها را به سوی خود جلب می‌کند. بنای مقبره فردوسی را معمار برجسته ایرانی، هوشنگ سیحون، طراحی کرده است. اطراف این مقبره تزییناتی با نقش برجسته‌هایی از اسطوره‌های شاهنامه به چشم می‌خورد.

همچنین آرامگاه دو تن از هنرمندان معاصر ایرانی در نزدیکی آرامگاه فردوسی می‌باشند. شاعر شعر نو، مهدی اخوان ثالث و خسروی آواز ایران محمدرضا شجریان، در جوار این آرامگاه آرام گرفته‌اند.

 

جمع‌بندی

مشهد یکی از مقاصد سفر معروف در ایران است. با برخورداری از حرم مطهر امام رضا (ع)، شهر مشهد به عنوان یک مقصد مذهبی برجسته شناخته می‌شود. همچنین، مشهد دارای تاریخ و فرهنگ غنی بوده و با آثار تاریخی مانند بناهای باستانی، موزه‌ها و بناهای معماری زیبا مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، شهر دارای زیبایی‌های طبیعی فراوانی است که شامل باغ‌ها، پارک‌ها زیبا می‌شود. با رفتن به مشهد، گردشگران می‌توانند به عبادت و زیارت در حرم مطهر پرداخته و همچنین از تاریخ، فرهنگ و طبیعت دلپذیر این شهر لذت ببرند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

نی نی کست

نوشته

1 هفته پیش
|
9508 بازدید