2109
چگونه باردار می شوید

چگونه باردار می شوید

1402/04/13 بازدید29985

چگونه باردار می شوید

تصمیم گیری در مورد باردار شدن یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی هر کسیه و باید با دقت زیادی انجام بشه. اولین چیزی که باید در مورد بارداری بدونید اینه که هیچ نسخه‌ای نیست که بشه برای آمادگی جهت مادر یا پدر شدن پیچید اما کسب اطلاعات در مورد اینکه چطور باردار می شوید تو این مسیر بیهوده نیست.

 

برای اینکه با موفقیت باردار شوید مراحل زیر باید سپری بشن:

1. انتقال اسپرم: برای بارداری اسپرم باید رها بشه و خودش رو به محل لقاح برسونه.

2. انتقال تخمک: برای بارداری تخمک گذاری باید اتفاق بیفته و تخمک باید توی لوله‌ی فالوپ قرار بگیره.

3. لقاح و شکل گیری جنین: باید تخمک و اسپرم با هم یکی بشن.

4. لانه‌گزینی: جنین باید اصطلاحا کاشته بشه و توی رحم رشد کنه.

تو این مطلب می‌خواهیم تک تک این مراحل رو مفصل توضیح بدیم:

انتقال اسپرم

انتقال اسپرم در فرایند بارداری به عوامل مختلفی بستگی داره:

  • اسپرم باید بتونه خودش رو تو محیط واژن و سرویکس به جلو حرکت بده.
  • محیط بدن خانم‌ها تحت کنترل چرخه‌ی هورمونی اوناست؛ بنابراین برای بارداری سریع، این محیط حتما باید برای قبول کردن اسپرم آماده باشه و اسپرم رو نابود نکنه.
  • برای بارداری پسر یا دختر، اسپرم باید توانایی تغییر شکل دادن داشته باشه تا بتونه به غشای سلولی تخمک نفوذ کنه.

بعد از انزال، مایع منی یک ژلی رو درست می‌کنه که از اسپرم در برابر محیط اسیدی واژن مراقبت می‌کنه. این ژل بین 20 تا 30 دقیقه به وسیله‌ی یک سری آنزیم‌های غده‌ی پروستات روون می‌شه. این روون شدن برای آزاد کردن اسپرم و حرکت اون واجبه. حالا این اسپرم حفاظت شده با حداکثر جنب و جوش از میون لایه‌های موکوس سرویکس که جلوی ورودی رحم نگهبانی می‌دن، حرکت می‌کنه.

البته طی مرحله‌ی تخمک گذاری فرایند بارداری، این مانعی که سر راه ورود به رحمه نازک‌تر می‌شه و اون حالت اسیدی خودشو تغییر می‌ده تا یه محیط دوستانه‌تری برای اسپرم درست کنه. موکوس سرویکس مثل یه مخزن برای زنده نگه داشتن هر چه بیشتر اسپرم عمل می‌کنه.

Title: انتقال اسپرم  - Description: انتقال اسپرم

همین که اسپرم برای بارداری وارد رحم می‌شه، یه سری انقباض‌ها اسپرم رو هل می‌دن به بالا و داخل لوله‌های فالوپ. با این حال احتمالا اولین اسپرم اون اسپرمی که موفق به انجام لقاح می‌شه نیست. جالبه بدونید که اسپرم متحرک می‌تونه توی مسیر تولید مثلی خانم‌ها تا 5 روز زنده بمونه.

انتقال تخمک برای بارداری

انتقال تخمک از همون تخمک گذاری شروع می‌شه و وقتی تموم می‌شه که تخمک خودشو به رحم می‌رسونه. بعد از تخمک گذاری، انتهای انگشت مانند لوله‌ی فالوپین سرتاسر تخمدان رو جارو می‌زنه. نواحی چسبنده‌ی مژک‌ها که روی سطح شرابه‌ی تخمدانی یا فیمبریا قرار گرفتن مسئول انتخاب تخمک و حرکت دادن اون به سمت لوله هستن. مژک‌هایی که درون لوله هستن و انقباضات ماهیچه‌ای ناشی از حرکت تخمک، یه حرکت  رو به جلو ایجاد می‌کنن. انتقال توی این لوله حدودا 30 ساعت طول می‌کشه.

لقاح و رشد جنین

بارداری هفته به هفته اهمیت داره؛ بعد از تخمک گذاری، حالا تخمک 12 تا 24 ساعت توانایی لقاح داره. تماس بین تخمک و اسپرم کاملا تصادفیه. وقتی که تخمک به یه بخش مشخص از لوله که بهش اتصال آمپولار-ایستمی می‌گن می‌‌رسه، 30 ساعت دیگه استراحت می‌کنه. لقاح یا همون ادغام اسپرم با تخمک توی این بخش لوله اتفاق میفته.  حالا برای بارداری دختر  یا پسر تخمک لقاح یافته یا تخم یه ورود سریع به رحم رو شروع می‌کنه. اون دوره‌ی استراحت توی لوله برای رشد کامل تخمک لقاح یافته و آماده شدن رحم برای دریافت تخم ضروری به نظر می‌رسه.

نقص لوله‌ فالوپین ممکنه توی فرایند انتقال مشکل ایجاد کنه و خطر بارداری خارج از رحم رو بالا ببره.

 یه غشا به اسم زونا پلوسیدا (تاج شعاعی) دور تخمکه که دو تا نقش مهم توی لقاح داره. اول اینکه این غشا گیرنده‌هایی برای اسپرم داره که مخصوص اسپرم انسان هستن. دوما که وقتی که یک اسپرم توی این غشا نفوذ می‌کنه، این غشا دیگه اجازه‌ی نفوذ به اسپرم دیگه‌ای رو نمی‌ده.

بعد از نفوذ اسپرم یک سری فرایندهایی برای انجام شدن اولین تقسیم اتفاق می‌افتند. طی 7 روز آینده جنین انسان طی یه پروسه به اسم میتوز چندین بار تقسیم می‌شه. جنین تک سلول رو بهش زیگوت می‌گیم و آخرای این فرایند حالا دیگه جنین یه توده‌ی منظم از سلوله و بهش می‌گیم بلاستوسیست.  بارداری دوقلو همسان هم به این خاطر اتفاق می‌افته که تخم لقاح یافته وقتی هنوز یه توده‌ی کوچیک از سلول‌هاست به دو قسمت تبدیل می‌شه و بعدش هر نیمه به یک جنین تبدیل می‌شن.

 

لانه‌گزینی و بارداری

همین که در بارداری جنین به مرحله‌ی بلاستوسیست می‌رسه، یعنی یه چیزی حدود 5 تا 6 روز بعد از لقاح، از زونا پلوسیدا میاد بیرون و پروسه‌ی لانه‌گزینی توی رحم شروع می‌شه.

ینکه رحم آماده باشه و جنین سالم باشه هر دو برای فرایند لانه‌گزینی اهمیت دارن.

Title: لقاح و رشد جنین - Description: لقاح و رشد جنین

لقاح و رشد جنین

منبع

ucsfhealth.org.

منبع : چگونه باردار می شوید

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها