2109
 چگونه با کودک زیر یک سال بازی کنیم؟

چگونه با کودک زیر یک سال بازی کنیم؟

1402/04/13 بازدید384
 

چگونه با کودک زیر یک سال بازی کنیم؟

بازی با کودکان برای رشد، یادگیری و رفاه اون‌ها ضروریه. حین سرگرم کردن فرزندمون، کودک در مورد محیط اطرافش یاد می‌گیره و با اون‌ ارتباط برقرار می‌کنه. تجربه‌های جدیدی که در این حین بدست میاره به بخش‌های مختلف مغزش اجازه‌ی برقراری اتصالات و رشد رو می‌ده. بازی‌ها کودک رو وادار به حرکت می‌کنند، ماهیچه‌های اون رو قوی می‌کنند و توانایی‌های حرکتیش رو افزایش می‌دن.

شما هم به عنوان یک والد فرصت صحبت کردن با فرزندتون رو پیدا می‌کنید و بهش کلمات، زبان و مکالمه رو یاد می‌دید. با گذروندن وقت با همدیگه فرصت شناخت بهتر یکدیگر رو پیدا می‌کنید و با شخصیت همدیگه آشنا می‌شوید.
 

بازی‌های مناسب تا 6 ماهگی

بازی شکلک: نزدیک فرزندتون بشید و سعی کنید ادای حالت چهره‌ و ژست اون رو دربیارید. با چند بار تکرار فرزندتون هم شروع خواهد کرد به تقلید کردن از شما. مثلا زبونتون رو بیرون بیاورید، چشم غره برید و ببینید که آیا کودک از شما تقلید خواهد کرد؟ بنابراین خوبه که هنگام جستجو برای خرید اسباب بازی زیر یک سال دیجی کالا، نگاهی به بازی فکری شکلک هم بیندازید.
اشیای گوناگون رو به کودک نشون بدهید و در موردشون صحبت کنید: شکل، رنگ و بافت ساختاری اشیا و اسباب‌بازی‌های مختلف رو برای فرزندتون توصیف کنید. اجازه دهید فرزندتون هم اون جسم رو لمس کنه تا تجربه‌ی لذت‌بخشی از یادگیری بدست بیاره.
دس دسی: وقتی کودک خوشحال و شاده دستاشو به هم بزنید و تشویقش کنید که دست بزنه. کم کم خودش یاد می‌گیره برای جلب توجه شما دست بزنه.
نرمش دوچرخه: بعد از اینکه پوشکش رو عوض کردید و هنوز دراز کشیده، مثل روندن یک دوچرخه با پاهاش پدال بزنید؛ مطمئن باشید حسابی لذت خواهد برد.
انواع اسباب بازی برای کودک یک ماهه، کتاب، پارچه یا هر جسم دیگری رو در معرض لمس کودکتون قرار دهید تا با جهان اطرافش بیشتر آشنا بشه.
 روی شکم بخوابونیدش: یک پتو بندازید رو زمین و فرزندتون رو روی شکمش قرار دهید. این کار به تقویت عضلات سر و گردنش کمک می‌کنه. در این حین شما می‌تونید با حباب ساز، کتاب کودک زیر یک سال، برنامه کودک خانه پر سر و صدا یا نمایش عروسکی سرگرمش کنید.

Title: بازی کودک زیر یک سال - Description: بازی کودک زیر یک سال
بازی کودک زیر یک سال


ماهیگیری برای لذت: یکی از اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌ی فرزندتون رو به یک نخ بلند وصل کنید. جسم رو تو میدان دید کودک تکون دهید تا توجه‌اش رو جلب کنید؛ می‌تونید این بازی رو وقتی که بچه رو شکمش خوابیده انجام دهید. این بازی کودک زیر یک سال، به هماهنگی بینایی حرکتی کمک می‌کنه.
توپ بازی: توپ وسیله‌ی سرگرمی مناسبی برای هر سن و سالیه. یه توپ نرم رو به سمت فرزندتون بیندازید و اون رو تشویق کنید که بره بگیرتش. احتمالا فرزندتون توپ رو می‌گیره و می‌ذاره تو دهنش یا شاید توپ رو هل بده به سمت شما.
 

ایده برای سرگرم کردن کودک از 6 ماهگی تا 1 سالگی

 

یک مسیر برای چهار دست و پا رفتن درست کنید: در اتاق پذیرایی به کمک کوسن، بالش یا عروسک‌های بزرگ مسیر چهار دست و پا رفتن برای فرزندتون ایجاد کنید. عروسک مورد علاقه‌اش رو بهش نشون بدهبد و تشویقش کنید بیاد بگیرتش. مهم نیست حتما کودک تو مسیر مشخص شده حرکت کنه هدف حرکت کردن و خوش گذروندن اونه.
نمایش عروسکی: با عروسک بند انگشتی به راحتی می‌تونید کودکتون رو سرگرم کنید. برای درست کردن این عروسک‌ها کافیه که سر انگشت‌های یک دستکش قدیمی رو قیچی کنید و روشون با ماژیک صورت‌ بکشید.
آینه بازی: یک آینه‌ی ‌ساده می‌تونه به راحتی فرزندتون رو سرگرم کنه. آینه رو جوری دستتون بگیرید که کودک بتونه خودشو توش ببینه؛ اون با دیدن خودش احتمالا بخنده. با شکلک در آوردن تشویقش کنید که اون هم توی آینه شکلک دربیاره.
قایم موشک: شما می‌تونید این بازی رو به نحوی تغییر دهید که مناسب فرزندتون بشه. می‌تونید پشت در، صندلی بزرگ یا پتو قایم بشوید و بعد خیلی سریع خودتون رو بهش نشون دهید.
Title: قایم موشک - Description: قایم موشک
قایم موشک

ساخت برج: جعبه‌های تمیز و خالی کفش، شیر و کورن فلکس رو برای ساخت یک برج یا قلعه جمع کنید و بعد به کودک اجازه دهید برج رو خراب کنه. ساختن برج به اندازه‌ی خراب کردنش برای اون لذت بخشه.
بسته بندی کردن: توی این بازه‌ی سنی، کودکان عاشق جستجو کردن و خالی کردن کشوی کمد، سبد و کابینت هستند. به خاطر همین بهتره وسایل خطرناک رو در کشوهای پایین قرار ندهید و از دسترس اون‌ها دور کنید. از این کنجکاوی فرزندتون می‌تونید یه بازی درست کنید؛ یه جعبه پر از اسباب‌بازی به فرزندتون دهید و بهش اجازه دهید توی اون رو بگرده و یکی یکی اون‌ها رو از جعبه بیرون بیاره و بعدش تشویقش کنید که اون‌ها رو برگردونه سر جای اولش. این سرگرمی نه تنها بهش نظم رو یاد میده بلکه اون رو به شوق و ذوق میاره. شما می‌تونید از این فرصت برای توصیف هر جسمی که کودک برمی‌داره استفاده کنید و مفهوم پر و خالی رو هم بهش یاد دهید.

جمع بندی
در مطلب فوق به چند ایده‌‌ی بازی برای کودک زیر یک سال  و اینکه چگونه با کودکان زیر یک سال رفتار کنیم پرداختیم؛ یادتون نره که بازی با کودک برای لذت بردن شما هم هست. در صورتی که این مطلب براتون مفید بود می‌تونید اون رو لایک کنید.
 

Title: ایده‌‌ی بازی برای کودک زیر یک سال - Description: ایده‌‌ی بازی برای کودک زیر یک سال
ایده‌‌ی بازی برای کودک زیر یک سال

منبع
pampers.com
منبع : چگونه با کودک زیر یک سال بازی کنیم؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها