2109
نحوه درست خوابیدن در بارداری بدون آسیب دیدن جنین

نحوه درست خوابیدن در بارداری بدون آسیب دیدن جنین

1402/04/05 بازدید48720

نحوه درست خوابیدن در بارداری بدون آسیب دیدن جنین

وقتی از خوابیدن صحبت می‌شود، ما همه موقعیت خواب مورد علاقه خود را داریم. اما خوابیدن در بارداری وضعیت را برای ما کمی ‌تغییر می‌دهد. این تغییر به این معنا نیست که ما نمی‌توانیم در شبانه‌روز یک خواب راحت داشته باشیم. همانطور که جنین در داخل رحم رشد می‌کند و هورمون‌ها تغییر می‌کنند، ما باید موقعیت‌های مناسب خوابیدن را پیدا کنیم که تأثیر منفی بر روی رشد جنین نداشته باشد.

با اینکه تغییر ترشحات هورمونی در دوران بارداری در ما خانم‌های باردار به صورت یکسان نیست، اما خستگی در دوران بارداری یک مشکل است که در بسیاری از مادران باردار دیده می‌شود. این خستگی باعث خواب آلودگی مداوم می‌شود. با اینکه در مراحل اولیه بارداری وضعیت خوابیدن اهمیت زیادی ندارد، اما در دوره‌های بعدی باید به آن توجه کنیم.

با گذشت زمان در مراحل بارداری، شکم‌های ما بزرگ‌تر می‌شود و فشار روی کمرهایمان افزایش پیدا می‌کند. تنها راه حل برای کم کردن این فشار، استراحت و خوابیدن است. با این حال، در زمان استراحت، باید کمر و شکم را در حالت مناسبی قرار دهیم. در ادامه این مطلب، برخی از پوزیشن‌های خواب مناسب در دوران بارداری را آماده کرده‌ایم تا با آرامش بیشتری این دوران را سپری کنیم.

 

به پهلوی چپ خود دراز بکشید

به طور کلی، توصیه ‌می‌شود که ما در دوران بارداری به پهلوی چپ بخوابیم. دلیل این توصیه، فشرده شدن ورید اصلی در سمت راست بدن و بروز مشکلات مرتبط با سیاهرگ‌های قسمت پایین بدن است. وجود سیاهرگ‌های برجسته می‌تواند منجر به واریس در پاها و بواسیر با بزرگ شدن سیاهرگ‌ها در مقعد شود. توصیه می‌شود که به پهلوی چپ خود بخوابیم تا سیستم عروقی‌مان را آرام کنیم.

وقتی ما به پهلوی چپ می‌خوابیم، می‌توانیم گردش خون در بدن را افزایش و تورم در بدن را کاهش بدهیم. علاوه بر این، زمانی که در دوران بارداری دراز کشیده و به سمت چپ خوابیده‌ایم، میزان خونی که به نوزاد می‌رسد افزایش پیدا می‌کند و نوزاد بیشترین مقدار مواد مغذی را از ما دریافت می‌کند. هرچند در هنگام خواب کامل کنترل این امر زیاد امکان‌پذیر نیست، اما توصیه می‌شود که مادران باردار به پهلوی چپ خود بخوابند.

خوابیدن به پشت در بارداری

ما خوابیدن به پشت را توصیه نمی‌کنیم، به ویژه در مراحل آخر بارداری. زمانی که به پشت دراز می‌کشیم، با فشاری که بر ناحیه کمر وارد می‌شود، درد کمر را تجربه می‌کنیم. علاوه بر این، وقتی به پشت می‌خوابیم، فشاری در رحم ایجاد می‌شود که باعث می‌شود، خون کافی به جنین نرسد و جنین نتواند تغذیه کافی را از مادر بگیرد. اختلال در گردش خون و تغذیه ناکافی می‌تواند به جنین آسیب دائمی بزند. همچنین، خوابیدن به پشت باعث بروز بیماری‌هایی مانند رفلاکس در مادر می‌شود، بنابراین توصیه ما به خانم‌های باردار این است که تا حد امکان به پشت نخوابند.

خوابیدن بر روی پشت با یک بالش زیر سر و پشت

اگر راحتی خواب روی پشت برای ما مهم است، ما می‌توانیم یک بالش زیر سر و پشت‌مان قرار دهیم. این حالت خواب، باعث کاهش فشار روی کمر و توسعه وریدهای پشتی می‌شود. با این حال، ما باید از بی‌حرکت ماندن و خوابیدن در این پوزیشن به مدت طولانی خودداری کنیم.

 

بهترین پوزیشن خوابیدن در بارداری.

استفاده از بالش بارداری

همانطور که همه می‌دانند، ما در بارداری یک فرآیند دشوار را تجربه می‌کنیم. هر یک از ما در این مسیر 9 ماهه، چالش‌های خاص خود را داریم. به لطف محصولاتی که برای ما تولید می‌شود و کمک به تطبیق با تغییرات روانی و فیزیولوژیکی، ما می‌توانیم این دوران سخت را کمی آسان‌تر طی کنیم. در این مرحله، بالش‌های بارداری برای ما، می‌توانند به عنوان یک راه‌حل ایده‌آل باشند.

گذاشتن یک بالش مناسب بارداری بین پاها، می‌تواند فشار روی لگن و کمر را کاهش داده و به کاهش دردهای کمر و ستون فقرات کمک کند.

فواید بالش بارداری:

  • ما با استفاده از بالش بارداری، ناحیه کمر خود را حمایت کرده و درد کمر را کاهش می‌دهیم.
  • این بالش به بهتر کار کردن کلیه‌های ما کمک می‌کند.
  • تنگی نفسی که در دوران بارداری شایع است را کم می‌کند.
  • به جنین ما کمک می‌کند تا تغذیه و اکسیژن بهتری دریافت کند.
  • سوزش سر دل رایج در دوران بارداری را کمتر می‌کند.
  • به مادر کمک می‌کند تا در خواب راحت باشد.
  • گردش خون را تسریع می‌کند.
  • از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.
  • تورم را به ویژه در پاها و ساق پا کمتر می‌کند.

سخن پایانی

به هر حال، بهتر است با پزشک خود در مورد پوزیشن‌های مناسب برای خوابیدن در بارداری مشورت کنیم. پزشک ما با توجه به وضعیت هر فرد می‌توانند ما را راهنمایی کنند و به ما کمک کنند تا پوزیشن‌های خواب مناسبی را برای خودمان انتخاب کنیم.

 

منبع:

mycey.com
منبع : نحوه درست خوابیدن در بارداری بدون آسیب دیدن جنین

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها