2109
چگونه نوسانات خلقی (PMS) پیش از قاعدگی را کنترل کنیم؟

چگونه نوسانات خلقی (PMS) پیش از قاعدگی را کنترل کنیم؟

1402/04/04 بازدید625

چگونه نوسانات خلقی (PMS) پیش از قاعدگی را کنترل کنیم؟

نوسانات خلقی مجموعه‌ای از علائم جسمی و احساسی است که یک هفته یا بیشتر قبل از پریودی شروع می‌شود. این باعث می‌شود برخی از زنان یا دختران احساس خلق و خوی بیش از حد معمول و برخی دیگر نفخ و درد داشته باشند. در برخی از زنان یا دختران PMS می‌تواند باعث نوسانات خلقی شود که شامل یک تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در خلق و خو می‌شود. علائم PMS به شرح زیر است:

غمگینی

تحریک‌پذیری

اضطراب

خشم

  • اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD):

این بیماری بسیار شبیه PMS است. بر اساس تحقیقات اخیر حدود 75 درصد از زنان در طول سال‌های باروری خود PMS دارند در حالی که تنها 3 تا 8 درصد به PMDD مبتلا هستند.

  • تشدید قبل از قاعدگی:

این وضعیتی است که در آن علائم شرایط موجود مانند اضطراب، اختلال دوقطبی و افسردگی در هفته‌ها یا روزهای منتهی به قاعدگی بدتر می‌شوند.

به چه علت نوسانات خلقی پیش از قاعدگی اتفاق می‌افتد؟

پزشکان و دانشمندان در مورد علت دقیق سندرم پیش از قاعدگی مطمئن نیستند اما می‌گویند علل آن با نوسانات هورمونی مرتبط است که در نیمه دوم چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد. سطح استروژن درست پس از پایان دوره قاعدگی زنان به آرامی شروع به افزایش می‌کند و دو هفته بعد به اوج خود می‌رسد. سپس سطح استروژن بسیار سریع کاهش می‌یابد و قبل از شروع قاعدگی دوباره به آرامی شروع به افزایش می‌کند. تصور می‌شود که این افزایش و کاهش هورمونی باعث نوسانات خلقی و سایر علائم قاعدگی می‌شود.

علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

غمگینی

تغییرات ناگهانی در خلق و خو

تحریک‌پذیری

کم خوابی یا خواب زیاد عدم علاقه به فعالیت‌های روزانه

مشکل در تمرکز
تغذیه مناسب برای درمان pms

چگونه با PMS مقابله کنیم؟

  • دنبال کردن علائم:

چرخه قاعدگی و احساسات خود را در مراحل مختلف آن پیگیری کنید. این به شما کمک می‌کند تا تایید کنید که نوسانات خلقی شما واقعاً با چرخه شما مرتبط است. هنگامی که هر یک از علائم PMS را تجربه می‌کنید در یک دفترچه یادداشت کنید.

  • کنترل بارداری هورمونی:

روش‌های هورمونی کنترل بارداری مانند چسب یا قرص به نفخ، حساس شدن سینه‌ها و سایر علائم فیزیکی PMS کمک می‌کند. آن‌ها همچنین به علائم عاطفی از جمله نوسانات خلقی کمک می‌کنند. اما برای برخی از زنان کنترل بارداری هورمونی می‌تواند نوسانات خلقی را بدتر کند.

  • درمان‌های طبیعی:

برخی ویتامین‌ها وجود دارند که می‌توانند به شما در کاهش نوسانات خلقی مرتبط با PMS کمک کنند. در تحقیقات مشخص شد که مکمل کلسیم به احساس غم و اندوه، تحریک‌پذیری و اضطراب مرتبط با PMS کمک می‌کند. منابع خوب کلسیم عبارتند از:

شیر

ماست

پنیر

سبزیجات سبز برگ

آب پرتقال و غلات غنی شده

  • تغییرات سبک زندگی:

روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. حتی پیاده روی روزانه می‌تواند به کاهش احساس غم و اندوه، تحریک‌پذیری و اضطراب کمک کند

برای جلوگیری از هرگونه نوسان خلقی بخوابید. سعی کنید حداقل هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید

زیاد به خودتان استرس وارد نکنید. از تمرینات تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا برای آرامش ذهن و بدن خود استفاده کنید

  • دارو:

داروهای خاصی برای درمان نوسانات خلقی مرتبط با PMS استفاده می‌شود. برای یک برنامه دوز با پزشک خود مشورت کنید. در مورد علائم PMS که تجربه می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

cloudninecare

 

منبع : چگونه نوسانات خلقی (PMS) پیش از قاعدگی را کنترل کنیم؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها