2109
علت افتادگی سینه بعد از شیردهی

علت افتادگی سینه بعد از شیردهی

1402/03/21 بازدید1873

علت افتادگی سینه بعد از شیردهی

این تغییرات بیشتر به این دلیل است که وقتی فردی شیردهی را متوقف می‌کند واحدهای لوبولار مجرای سینه که مسئول ساخت و انتقال شیر مادر هستند کاهش می‌یابد، علاوه‌بر این رباط‌های سینه که رباط‌های کوپر نامیده می‌شوند می‌توانند در دوران بارداری و شیردهی کشیده شوند. این دو مورد در کنار هم منجر به کاهش حجم و قرارگیری بافت سینه می‌شود.
 

پتوز سینه یا افتادگی سینه چیست؟

پتوز سینه یا افتادگی‌سینه یکی از بسیاری از تغییرات طبیعی بدن است که ممکن است یک زن با بارداری، افزایش سن، نوسانات وزن و شیردهی تجربه کند.

پوست اطراف سینه‌ها حجم و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. همانطور که کشیده می‌شوند و شکل و استحکام خود را از دست می‌دهند شروع به افتادگی می‌کنند. پتوز یا افتادگی سینه در درجات مختلفی از جمله خفیف، متوسط، قابل توجه و غیرعادی وجود دارد درجه ممکن است توسط ژنتیک، تغییرات وزن بدن و سابقه بارداری تعیین شود.

درمان افتادگی سینه

علت پتوز سینه یا افتادگی سینه چیست؟

افزایش سن

با بالا رفتن سن زنان رباط‌های بافت همبند سینه‌ها کاهش می‌یابد، منقبض می‌شوند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و باعث افتادگی سینه میشود.
 

جاذبه

کشش مداوم جاذبه عامل دیگری است که می‌تواند سینه‌های شما را تحت فشار قرار دهد و به سمت پایین بکشد، کشش هنگام انجام تمرینات با ضربه زیاد مانند دویدن و پریدن بدون حمایت مناسب از سینه  یکی دیگرازعلل‌افتادگی‌سینه است.

 

افزایش وزن و کاهش وز

افزایش سریع وزن و کاهش وزن یکی دیگر از عوامل اصلی برای افتادگی سینه است زیرا به فیبرهای الاستین و کلاژن سینه آسیب می‌رساند.

 

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و سیگار کشیدن

 

مواد سرطان‌زا در دود سیگار و اشعه ماوراء بنفش می‌توانند الاستین را بشکنند و به پوست اطراف سینه آسیب بزنند.

 

از افتادگی سینه‌های خود بعد از زایمان جلوگیری کنید

سوتین حمایتی  بپوشید

پوشیدن سوتین مناسب می‌تواند سینه‌های شما را بالا نگه دارد و حمایت لازم را بعد از بارداری به آن بدهد. این امر مخصوصاً زمانی که ورزش می‌کنید یا تمرینات ورزشی با ضربه زیاد انجام می‌دهید بسیار مهم است.

 

آب بنوشید

هیدراته ماندن به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و روند افتادگی پوست را کند می‌کند. برای جلوگیری از افتادگی سینه روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید و از داروهای ادرارآور و نوشیدنی‌هایی که آب بدن را کم می‌کنند مانند قهوه، چای و نوشابه خودداری کنید.

 

وزن خود را حفظ کنید

سعی نکنید خیلی سریع وزن خود را کم کنید. نوسانات سریع وزن می‌تواند باعث از دست دادن الاستین و کلاژن شود و افتادگی سینه‌ها را بیشتر کند.
تغذیه سالم برای بعد از زایمان

ورزش کنید و غذای سالم بخورید

ورزش منظم و غذای مغذی برای سینه‌های خوش حالت پس از زایمان ضروری است. رژیم‌های غذایی معمولی و غذای کم تغذیه می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را از بین ببرد و باعث افتادگی سینه شود.

 

دوش آب سرد بگیرید

ثابت شده است که دوش آب سرد یکی دیگر از راه‌های موثر برای بهبود شکل سینه پس از بارداری  است.

 

ورزش‌هایی برای جلوگیری از افتادگی سینه‌ها

از نظر تشریحی سینه‌ها هیچ عضله‌ای ندارند و اصولاً فقط از بافت و چربی تخصصی تشکیل شده اند. بنابراین هیچ تمرینی وجود ندارد که بتواند سینه‌ها را سفت یا تقویت کند. با این حال برخی از تمرینات قفسه سینه می‌توانند به تقویت رباط‌های اطراف سینه و بهبود ظاهر کلی آن کمک کنند، قبل از انجام هر تمرین بدنی جدید با پزشک خود مشورت کنید.
 

چگونه سینه‌های افتاده خود را به حالت اول برگردانیم؟

برخی افراد می‌گویند که پوشیدن سوتین‌های حمایتی در دوران بارداری و شیردهی به جلوگیری از افتادگی سینه‌های آن‌ها پس از شیردهی کمک می‌کند اما این ممکن است برای برخی افراد موثرتر از دیگران باشد. البته میزان چربی بدن فرد با اندازه سینه مرتبط است بنابراین نوسانات سریع در چربی بدن می‌تواند منجر به نوسانات سریع در اندازه سینه‌ها شود. این نوسانات می‌تواند تاثیر منفی بر یکپارچگی و قابلیت ارتجاعی بافت پستان داشته باشد.

 

نتیجه‌گیری

اگر دچار افتادگی زودرس می‌شوید یا به یک بیماری زمینه‌ای مانندعدم تعادل هورمونی یا سرطان سینه مشکوک هستید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید همه چیز همانطور که باید باشد. تشخیص علائم اولیه سرطان سینه یا سایر شرایط بدخیم پستان می‌تواند به پزشکان شما کمک کند مراقبت‌های پزشکی به موقع و سریع را به شما ارائه دهند.

 

منبع

ckbhospital.com

منبع : علت افتادگی سینه بعد از شیردهی

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها