2109
شکستگی مچ پا

شکستگی مچ پا

1402/03/20 بازدید1589

شکستگی مچ پا

شکستگیهای حاد مچ پا وجود دارد که ممکن است کوچک یا بیاهمیت باشند. این شکستگیهای حاد مچ پا معمولاً دارای پوست سالمی هستند و از لبههای شکستگی در برابر محیط بیرون محافظت میکنند. علاوه بر این، این آسیبها منجر به بیثباتی مفصل مچ پا نمیشود و سطح مشترک نیز به طور قابل توجهی مختل نمیشود.

معمولاً جابجایی حداقلی یا بدون جابجایی در استخوانهای مربوط به مفصل مچ پا وجود دارد. این آسیبهای مچ پا را میتوان بدون جراحی درمان کرد.
 

درمان شکستگی مچ پا

اساساً درمان غیرجراحی شامل درمان علامتی، محافظت، زمان برای بهبود استخوان و توانبخشی است. این گزینههای درمانی معمولاً شامل گچگرفتگی یا کفش پیاده روی هستند. برای درد مچ پا ممکن است مسکنهای بدون نسخه یا در مواردی داروهای مسکن کوتاهمدت مسکن تجویز شود.
 

گرفتن گچ پا

در برخی از شکستگیهای کوچک یک بریس یا آستین ممکن است تمام چیزی باشد که لازم است. این شکستگیها پایدار هستند و بنابراین معمولاً تحمل وزن روی پای آسیبدیده مجاز است. این شکستگیها معمولاً در عرض شش تا هشت هفته با هم بهبود مییابند.
درمان شکستگی مچ پا

جراحی

شکستگی استخوان مچ پا با جابجایی سطح استخوان یا مفصل معمولاً یک آسیب ناپایدار مچ پا در نظر گرفته میشود و احتمالاً به مداخله جراحی نیاز دارد. در صورت وجود زخم باز و شکستگی مچ پا این نیز نیاز به مداخله جراحی دارد.

 

شکستگیهای باز

شکستگیهای باز (اغلب شکستگیهای مرکب نامیده میشوند) معمولاً نیاز به درمان فوری دارند. از آنجایی که پوست پوشاننده مختل میشود این نوع شکستگی در معرض محیط بیرون قرار میگیرد. در هر صورت آلودگی میتواند منجر به عفونت شود و بر بهبود شکستگی تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه هنگامی که شکستگی «باز» است آنتی بیوتیکهای فوری مورد نیاز هستند.

 

شکستگی چگونه رفع میشود؟

جراحان مچ پا چه به عنوان یک روش دوم و چه در جراحی اولیه ابتدا استخوانهای شکسته شده را تا حد ممکن نزدیک به حالت طبیعی میکنند. فیکساسیون جراحی از صفحات فلزی، پیچها و سایر دستگاهها برای نگه داشتن استخوانهای شکسته در وضعیت طبیعی استفاده میکند تا مفصل تا حد امکان به موقعیتهای قبل از آسیب نزدیک شود.

بسته به آسیب مچ پا و ویژگیهای جراحی جراح مچ پا ممکن است بیحرکتی را پس از جراحی توصیه کند یا نکند. به طور مشابه زمانی که میتوانید وزن را روی مچ پای خود تحمل کنید یا توانبخشی را شروع کنید نیز به تشخیص جراح مچ پا بستگی دارد. این تصمیم بر اساس ماهیت آسیب و تثبیت جراحی خواهد بود.

 

زمان بهبودی شکستگی مچ پا

این که آیا درمان شما غیر جراحی است یا نیاز به درمان جراحی دارد بهبود شکستگی مچ پا به ویژگیهای مچ پا آسیب دیده درمان علائم و نیازها بستگی دارد.

این معمولاً با الگوی شکستگی، شدت ناپایداری شکستگی و ترجیح بیمار تعیین میشود. هرچه شدت جراحت کمتر باشد، بیمار جوانتر باشد و هر چه نیازهای شدیدتر باشد زودتر بهبود مییابد. کسانی که آسیبهای شدیدتر، جراحی پیچیدهتر و به ویژه آنهایی که اهداف ورزشی یا سختتری دارند میتوانند انتظار زمان بهبودی طولانیتری داشته باشند.

 

اکثر بیماران با شکستگیهایی که به صورت غیرعملی درمان میشوند میتوانند انتظار بهبود رضایتبخشی را بین چهار تا شش ماه با ادامه بهبودی برای حدود شش تا نه ماه داشته باشند. کسانی که تحت درمان جراحی قرار میگیرند معمولاً قبل از نه ماه تا یک سال به طور کامل بهبود نمییابند. تحقیقات جدید نشان میدهد که توانبخشی عملکردی زودتر باعث بهبود نتایج بیمار شده و بیماران را زودتر به سطح قبل از آسیب برمیگرداند.
شکستگی مچ پا

نتیجهگیری:

بهبودی ممکن است طولانی باشد و مشکلاتی در طول مسیر ایجاد شود. متاسفانه برخی ممکن است مشکلات دائمی داشته باشند نگرانیهای اولیه شامل مسائل مربوط به بهبود زخم، عفونت، آسیب عصبی و عروق خونی و لخته شدن خون است. نقایص عملکردی مانند سفتی، آرتریت، نواحی بهبود ناقص استخوان و درد ناشی از ایمپلنتها ممکن است اذیت کننده باشند.
 

منبع:

towncenterortho.com

منبع : شکستگی مچ پا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها