2109
به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

1402/02/30 بازدید19403

به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

بارداری تنها دلیل تاخیر در پریود شما نیست. دلایل رایج دیر پریود شدن شما عبارتند از: کنترل هورمونی بارداری، شرایط سلامت مرتبط با هورمون، استرس و یائسگی. بنابراین قبل از اینکه برای گرفتن تست بارداری خانگی به داروخانه بروید در مورد هفت موردی که می‌تواند باعث عقب افتادن قاعدگی در زمانی که باردار نیستید بخوانید.

  • مصرف قرص کنترل بارداری:

مردم اغلب فکر می‌کنند که قرص‌های ضدبارداری پریود شما را «تنظیم» می‌کنند و خونریزی‌هایی که افراد در طول مصرف قرص‌های بارداری تجربه می‌کنند دلیل پریود شدن آن‌ها نیست اما روش‌های هورمونی کنترل بارداری مانند قرص به طور موثر چرخه هورمونی طبیعی بدن شما را نادیده می‌گیرد. بنابراین زمانی که قرص‌ها را بیش از 21 روز معمول مصرف کنید پوشش داخلی رحم ثابت می‌ماند. این بدان معناست که پوشش رحم ریزش نمی‌کند و خونریزی را تجربه نمی‌کنید.

  • مبتلا بودن به سندرم تخمدان پلی کیستیک:

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ممکن است پریود‌های دیررس را تجربه کنند. این به این دلیل است که افراد مبتلا به PCOS اغلب فولیکول‌های اضافی دارند که باعث می‌شود چرخه قاعدگی طولانی‌تر شود. در طول یک سیکل معمولی قاعدگی هر تخمدان تقریباً پنج فولیکول ایجاد می‌کند. این فولیکول‌ها برای تبدیل شدن به فولیکول غالبی که تخمک بالغ را در زمان تخمک‌گذاری آزاد می‌کند رقابت می‌کنند. هنگامی که PCOS دارید تخمک شما ممکن است بعداً آزاد شود. سایر علائم رایج PCOS شامل افزایش وزن و افزایش سطح هورمون آندروژنیک و تستوسترون است که می‌تواند باعث رشد مو‌های ضخیم در صورت و سینه‌ها شود.

  • استرس:

پریشانی عاطفی می‌تواند بر ناحیه‌ای از مغز که غده هیپوفیز را کنترل می‌کند و هورمون‌های تحریک‌ کننده تخمدان‌های ما را تنظیم می‌کند تاثیر بگذارد. بنابراین گاهی اوقات استرس می‌تواند باعث تاخیر در پریود شود. به عنوان مثال مسافرت یا انجام یک پروژه کاری چالش برانگیز می‌تواند دوره پریود یک فرد را به تاخیر بیندازد اما همین وضعیت ممکن است روی شخص دیگری تاثیر نگذارد.

  • نوسانات وزن:

کاهش یا افزایش وزن می‌تواند یکی دیگر از دلایل دیررس قاعدگی باشد. کاهش وزن شدید و بی‌اشتهایی می‌تواند تولید هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه‌کننده (LH) را که تخمدان‌ها را تنظیم می‌کند در هیپوتالاموس متوقف کند.
به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

  • یائسگی:

در این دوران که معمولاً از 40 سالگی شروع می‌شود برخی از افراد سیکل‌های قاعدگی را به تاخیر می‌اندازند. به جای میانگین 28 روز بین قاعدگی‌ها ممکن است با فاصله 36 یا 48 روز پریود شوند. البته اگر زیر 45 سال دارید و قاعدگی شما به طور کامل متوقف می‌شود ممکن است یائسگی زودرس یا نارسایی زودرس تخمدان را تجربه کنید.

  • تومور هیپوفیز:

افرادی که عادت ماهانه نامنظم، سردرد، تاری دید و ترشح از سینه‌ها را تجربه می‌کنند حتی اگر شیر نمی‌دهند ممکن است به این تومور مبتلا شده باشند.

  • دیابت و بیماری تیروئید:

بیماری تیروئید می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در پریود شما شود زیرا هورمون‌های تیروئید به کنترل چرخه قاعدگی شما کمک می‌کنند. هورمون‌های تیروئید نامتعادل می‌تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی شما شود. علاوه بر این برخی از مطالعات ارتباط بین دیابت نوع 1 و یائسگی زودرس را یافته‌اند. محققان بر این باورند که این به این دلیل است که این نوع دیابت باعث پیری زودرس عروق و در نتیجه پیری تخمدان می‌شود. با رسیدن به یائسگی زودرس ممکن است قاعدگی شما دیرتر و نامنظم باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

عوامل زیادی می‌توانند بر منظم بودن پریود‌های شما تاثیر بگذارند بنابراین دلیل تاخیر گاه به گاه ممکن است مشخص نباشد اما اگر اغلب اتفاق می‌افتد یا علائم دیگری را تجربه می‌کنید با یک پزشک صحبت کنید. اگر نمی‌توانید دلایل تاخیر در پریود را مشخص کنید با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید. پزشک شما ممکن است بخواهد شرایط سلامت خاصی را بررسی کند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که خونریزی واژینال پس از یک دوره دیررس ممکن است علائم قاعدگی شما نباشد و مشکل چیز دیگری باشد.

منبع:

www.parents.com/

 

منبع : به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16433 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11610 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
4016 بازدید