2109
آزمایشات سرطان ریه چگونه انجام می‌شود؟

آزمایشات سرطان ریه چگونه انجام می‌شود؟

1402/02/14 بازدید1306

آزمایشات سرطان ریه چگونه انجام می‌شود؟

اگر سیگاری هستید یا خطرات دیگری برای سرطان ریه دارید ممکن است بخواهید یک آزمایش غربالگری انجام دهید. این کار ممکن است به پزشک شما کمک کند تا قبل از مشاهده علائم بیماری را پیدا کند. اگر غربالگری شما نشان دهد که ممکن است سرطان ریه داشته باشید پزشک احتمالاً آزمایش‌های تشخیصی را تجویز می‌کند. آن‌ها می‌توانند نوع بیماری و اینکه آیا به سایر نقاط بدن سرایت کرده است یا خیر را مشخص کنند. پزشک شما همچنین از آزمایش‌های تشخیصی استفاده می‌کند تا متوجه شود در صورت داشتن علائم احتمالی سرطان ریه مانند سرفه طولانی مدت، تنگی نفس یا درد قفسه سینه چه اتفاقی می‌افتد.

چه افرادی باید غربالگری شوند؟

اگر بین 50 تا 80 سال دارید و در حال حاضر سیگار می‌کشید یا کمتر از 15 سال از ترک سیگار می‌گذرد باید غربالگری شوید. اگر در 15 سال گذشته سیگار نکشیده‌اید نباید غربالگری شوید. با پزشک خود در مورد سابقه مصرف سیگار خود صحبت کنید تا ببینید آیا باید بر اساس این دستورالعمل‌ها برای آزمایش سرطان ریه، باید غربالگری شوید یا خیر. علاوه بر سیگار کشیدن دلایل دیگری نیز وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند در موارد زیر معاینه شوید:

قبلاً سرطان ریه سلول کوچک یا سرطان سر یا گردن داشته‌اید

برای درمان سرطان قفسه سینه را پرتودرمانی کردید

پدر یا مادر، برادر یا خواهر یا فرزندی مبتلا به سرطان ریه بوده است

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا فیبروز ریوی (اسکار در ریه‌ها) دارید

غربالگری سرطان ریه چگونه انجام می‌شود؟

اگر تصمیم به انجام آزمایش غربالگری دارید احتمالاً چیزی به نام توموگرافی کامپیوتری با دوز پایین (LDCT) دریافت خواهید کرد. این دستگاهی است که از اشعه ایکس برای تهیه تصاویر دقیق از ریه‌های شما استفاده می‌کند. نیازی به آمادگی خاصی مانند نخوردن چیزی ندارید فقط باید حدود 6 ثانیه نفس خود را حبس کنید در حالی که یک تکنسین اسکن می‌کند. کل کار حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. لازم به ذکر است که گاهی اوقات یک LCDT می‌تواند نتیجه‌ای بدهد که شبیه سرطان است اما واقعاً اینطور نیست. پزشکان این وضعیت را مثبت کاذب می نامند. ممکن است برای بررسی مجدد نیاز به انجام برخی آزمایشات دیگر باشد.

پزشک چه آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد؟

  • سیتولوژی خلط:

این آزمایش سلول‌های سرطانی را در مخاط شما جستجو می‌کند. برای گرفتن نمونه نفس عمیق می‌کشید و سپس با نیروی کافی سرفه می‌کنید تا مقداری مخاط از ریه‌هایتان خارج شود. سپس آن را در یک فنجان تف کنید. تست‌های تصویربرداری در کل به دنبال رشد‌هایی هستند که ممکن است سرطان ریه باشند. پزشک شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا بیماری گسترش یافته است یا خیر و اگر چنین است در کجای بدن شما قرار دارد.

  • اشعه ایکس قفسه سینه:

این اشعه از تشعشعات در دوز‌های کم برای ایجاد تصاویری از ریه‌های شما استفاده می‌کند.

  • سی تی (توموگرافی کامپیوتری):

این اشعه ایکس قدرتمند می‌تواند اندازه و شکل سرطان و مکان آن را نشان دهد. ممکن است از سینه و شکم خود اسکن بگیرید. اگر به این بیماری مبتلا هستید پزشک می‌تواند ببیند که آیا به مکان‌هایی مانند کبد یا غدد فوق کلیوی شما سرایت کرده است یا خیر.

  • بیوپسی:

در این آزمایش پزشک برخی از سلول‌ها را از ریه‌های شما خارج می‌کند تا زیر میکروسکوپ وجود سرطان را بررسی کند و بفهمد که کدام نوع است. چند روش مختلف برای انجام آن وجود دارد:

1- سوزن بیوپسیور آسپیراسیون سوزنی:

پزشک پوست شما را بی‌حس می‌کند و از یک سوزن برای برداشتن نمونه‌ای از بافت استفاده می‌کند. روشی که از سوزن کمی ضخیم‌تر و توخالی برای برداشتن تکه‌ای از بافت همراه با سلول‌ها استفاده می‌کند بیوپسی هسته نامیده می‌شود. پزشک شما ممکن است از سی تی اسکن یا اشعه ایکس برای هدایت سوزن به نقطه مناسب استفاده کند.

3- سونوگرافی آندوسکوپی:

وقتی این آزمایش را انجام می‌دهید یک سوزن را از طریق یک لوله روشن به نام آندوسکوپ وارد می‌کنند. بیوپسی باز برای انجام این کار باید در اتاق عمل بیمارستان باشید. یک جراح بافت را از طریق بریدگی در قفسه سینه شما برمی دارد. در حالی که این کار ادامه دارد بیهوشی دریافت خواهید کرد که شما را به خواب می‌برد. پس از اتمام آن سلول‌هایی که برداشته شده‌اند به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. متخصصی به نام پاتولوژیست آن‌ها را زیر میکروسکوپ نگاه می‌کند تا بررسی کند که آیا هر یک از آن‌ها سرطانی هستند یا خیر. اگر سرطان ریه تشخیص داده شود پزشک در مورد طرح درمانی صحبت خواهد کرد. اما مطمئن شوید که حمایت عاطفی مورد نیاز را نیز دریافت می‌کنید. با خانواده و دوستان خود تماس بگیرید.

از چه آزمایشاتی جهت بررسی گسترش سرطان استفاده می‌شود؟

اگر پزشک شما سرطان ریه را تشخیص دهد معمولاً می‌خواهد بفهمد که آیا به قسمت‌های مجاور بدن شما سرایت کرده است یا خیر. این می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا برنامه درمانی مناسبی برای شما پیدا کنند. برخی از آزمایش‌هایی که می‌توانند گسترش سرطان را بررسی کنند عبارتند از:

  • سونوگرافی آندوسکوپی مری:

این آزمایش به پزشک شما اجازه می‌دهد مری شما را بررسی کند جایی که می‌تواند از غدد لنفاوی مجاور که ممکن است دارای سلول‌های سرطانی ریه باشند تصویربرداری کند. اگر پزشک تصمیم به انجام بیوپسی از هر غدد لنفاوی معمولی داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد.

  • مدیاستینوسکوپی:

این روش به پزشک اجازه می‌دهد تا با دقت بیشتری به داخل ناحیه بین ریه‌ها به نام مدیاستن نگاه کند. آن‌ها یک برش کوچک درست بالای استخوان سینه شما ایجاد می‌کنند و یک لوله روشن با یک دوربین از طریق آن قرار می‌دهند تا غدد لنفاوی در امتداد نای و نواحی اصلی لوله برونش را بررسی و نمونه‌ برداری کنند. قبل از عمل هم دارویی دریافت می‌کنید که شما را تحت فشار قرار می‌دهد و از احساس درد جلوگیری می‌کند (بیهوشی).

  • مدیاستینوتومی:

اگر پزشک شما نتواند با مدیاستینوسکوپی به برخی از غدد لنفاوی برسد می‌تواند این روش مشابه را به جای آن انجام دهد. مدیاستینوتومی شامل برش کمی بزرگتر بین دنده دوم و سوم چپ در کنار استخوان سینه است.

  • توراکوسکوپی:

پزشک شما می‌تواند از این روش برای تشخیص اینکه آیا سرطان ریه شما به نواحی بین ریه‌ها و دیواره قفسه سینه شما گسترش یافته است یا به پوشش آن فضا‌ها استفاده می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند از آن برای نمونه‌برداری از تومور‌ها در قسمت‌های خارجی ریه‌ها و نمونه‌برداری از غدد لنفاوی و مایع مجاور استفاده کنند. این آزمایش می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا تشخیص دهند که آیا تومور در اندام‌ها یا بافت‌های مجاور رشد می‌کند یا خیر.

منبع:

webmd.com

 

منبع : آزمایشات سرطان ریه چگونه انجام می‌شود؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها