2109
آیا گیاهان دارویی برای علائم بارداری بی‌خطر هستند؟

آیا گیاهان دارویی برای علائم بارداری بی‌خطر هستند؟

1402/01/21 بازدید14360

گیاه درمانی نوعی پزشکی جامع است که از گیاهان برای شفا استفاده می‌کند. باور کنید یا نه گیاهی وجود دارد که ادعا می‌شود تقریباً به هر چیزی که در دوران بارداری شما را اذیت می‌کند کمک می‌کند. هومیوپاتی نوع مشابهی از طب جایگزین است و بر این باور است که "تهوع را درمان می‌کند" به عبارت دیگر دوز‌های بسیار جزئی از دارو‌ها، گیاهان یا حتی سموم به شما داده می‌شود که در دوز‌های بالا علائمی را ایجاد می‌کنند تا درمان شوید. طب هومیوپاتی تا حد زیادی توسط علم اثبات نشده است و ممکن است منجر به عوارض جانبی ناخواسته و تداخلات دارویی بالقوه مضر شود.

گیاه درمانی به چه صورت انجام می‌شود؟

درمان‌های گیاهی از گیاهان یا مواد گیاهی ساخته می‌شوند و می‌توانند به اشکال مختلفی از جمله پودر، چای، کپسول و ژل مصرف شوند. تصور می‌شود که برخی گیاهان دارویی به علائم مختلف و سایر جنبه‌های بارداری و زایمان کمک می‌کنند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که زنجبیل می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند بنابراین ممکن است بخواهید چای زنجبیل را برای کمک به تهوع خود مصرف کنید.

آیا گیاه درمانی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

شما باید به همان اندازه که دارو‌های تجویزی را مصرف می‌کنید دارو‌های گیاهی را جدی بگیرید و مراقب ترکیب این دو باشید. به عبارت دیگر هرگز از دارو‌های گیاهی حتی به شکل چای یا پودر بدون مشورت با پزشک خود استفاده نکنید. همه زنان باردار باید از برخی گیاهان دارویی اجتناب کنند زیرا ممکن است عوارض ایجاد کنند یا در غیر این صورت سمی باشند. افزودن آن‌ها به وعده‌های غذایی خود نه تنها طعم بیشتری به آن‌ها می‌دهد بلکه ویتأمین‌ها و مواد مغذی بیشتری را نیز فراهم می‌کند بنابراین ادامه دهید و از موارد زیر بیشتر استفاده کنید:

  • ریحان
  • جعفری
  • حکیم
  • رزماری
  • شوید
  • نعناع
  • آویشن
  • رازیانه
  • زنجبیل
  • سیر
آیا مصرف دمنوش در بارداری خطرناک است؟

حتی اگر چای‌هایی که مصرف می‌کنید گیاهی باشند این بدان معنا نیست که آن‌ها لزوماً بی‌خطر هستند. این مواد ممکن است به کودک شما منتقل شوند یا با دارو‌های دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. تصور می‌شود اکثر مارک‌های تجاری چای‌های گیاهی برای مصرف در مقادیر معقول برای همه بی‌خطر هستند. قبل از مصرف هرگونه درمان طبیعی از جمله دمنوش‌های گیاهی همیشه‌ ایده خوبی است که با پزشک و ماما خود صحبت کنید.

در طول روز تا چه مقدار می‌توان از دمنوش استفاده کرد؟

بهترین توصیه این است که فقط 1 یا 2 فنجان دمنوش در روز بنوشید. اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید مراقب هر گونه عوارض جانبی غیرعادی باشید. اگر متوجه چیزی شدید که شما را نگران می‌کند با پزشک خود صحبت کنید. همیشه‌ایده خوبی است که قبل از مصرف هر گونه گیاه دارویی در دوران شیردهی بررسی کنید به خصوص اگر از دارو‌های نسخه‌ای نیز استفاده می‌کنید.

کدام یک از دمنوش‌ها را می‌توان مصرف کرد؟

به عنوان یک قاعده کلی چای‌هایی را انتخاب کنید که از میوه‌ها و گیاهانی که در آشپزی استفاده می‌کنید تهیه می‌شوند. مقادیر زیاد برخی از گیاهان ممکن است باعث انقباضات شود و خطر زایمان زودرس را افزایش دهد یا ممکن است بر جنین شما تاثیر بگذارد.

مصرف کدام یک از دمنوش‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است؟

 چای نعناع فلفلی:

نعناع یکی از پرمصرف‌ترین دارو‌های گیاهی در دوران بارداری است. مطالعات نشان داده‌اند که به مادر یا کودک آسیبی نمی‌رساند اگرچه باید از مصرف مقادیر بسیار زیاد آن اجتناب کنید و در سه ماهه اول از مصرف آن اجتناب کنید زیرا می‌تواند باعث افزایش قاعدگی شود.

چای زنجبیل:

زنجبیل می‌تواند به تسکین حالت تهوع کمک کند. در دوران بارداری یا شیردهی باید در حد اعتدال ایمن باشد.

چای سبز:

چای سبز یک چای گیاهی واقعی نیست. این حاوی کافئین است بنابراین باید میزان نوشیدنی خود را در دوران بارداری و شیردهی محدود کنید.

 چای بابونه:

یک فنجان چای بابونه قبل از خواب ممکن است شما را آرام کند اما باز هم از نوشیدن مقادیر زیاد آن خودداری کنید. پیشنهادی وجود دارد که می‌تواند رحم را تحریک کند یا منجر به مشکلات گردش خون در کودک شما شود.

در دوران شیردهی کدام یک از دمنوش‌ها را مصرف کنیم؟

 چای مریم گلی:

استفاده از مریم گلی در پخت و پز اشکالی ندارد اما باید از مریم گلی به شکل غلیظ در دوران بارداری مانند چای خودداری کنید زیرا با سقط جنین و فشار خون بالا مرتبط است.

 چای جعفری:

در دوران بارداری از مصرف چای جعفری خودداری کنید. اگر مقدار زیادی از این چای بنوشید ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد و بر رشد کودک شما تاثیر بگذارد.

 

منبع:

www.pregnancybirthbaby.org.au

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها