2109
عفونت ادراری در دوران بارداری 

عفونت ادراری در دوران بارداری 

1401/12/19 بازدید6683

عفونت دستگاه ادراری شایع‌ترین عفونت باکتریایی است که زنان در دوران بارداری به آن مبتلا می‌شوند. آن‌ها می‌توانند در قسمت‌های مختلف دستگاه ادراری از جمله مثانه (سیستیت)، مجرای ادرار (اورتریت) یا کلیه‌ها (پیلونفریت) رخ دهند. گاهی اوقات هنگامی که عفونت ادراری ایجاد می‌شود و باکتری در دستگاه ادراری شناسایی می‌شود ممکن است علائم عفونت نداشته باشید. در حالی که هر کسی می‌تواند به عفونت ادراری مبتلا شود اما این عفونت در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است و همچنین احتمال بروز آن در افراد بسیار جوان و مسن بیشتر است.

عفونت ادراری در دوران بارداری چه علائمی دارد؟

گاهی اوقات اولین علامت عفونت یک احساس خفیف هنگام دفع ادرار است. اگر عفونت پیشرفته‌تر باشد و به سمت کلیه‌ها رفته باشد ممکن است تب با درجه حرارت بالا، کمردرد و استفراغ را نیز تجربه کنید. علائم شایع عفونت ادراری در دوران بارداری مشابه علائمی است که ممکن در هر زمان دیگری تجربه کنید و شامل موارد زیر است:

  • احساس سوزش هنگام دفع ادرار
  • احساس میل به دفع ادرار بیشتر از حد معمول
  • ادرار کردن قبل از رسیدن به توالت
  • ادرار کدر، خون آلود یا بسیار بدبو به نظر می‌رسد
  • درد بالای استخوان شرمگاهی
  • تب

آیا عفونت ادراری در دوران بارداری خطرناک است؟

در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن شما رخ می‌دهد که خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می‌دهد از جمله تغییرات در ساختار ادرار و سیستم ایمنی بدن. همانطور که کودک شما رشد می‌کند فشار روی مثانه نیز افزایش می‌یابد که می‌تواند جریان ادرار شما را کاهش دهد و منجر به عفونت شود. UTI می‌تواند زنان باردار یا غیر باردار را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های مکرر یا شدیدتر هستند. از هر 10 زن باردار 1 نفر به عفونت ادراری مبتلا می‌شود اما هیچ علامتی ندارد.

عفونت ادراری در دوران بارداری چگونه درمان می‌شود؟

هنگامی که شما مبتلا به عفونت ادراری هستید نوشیدن مقدار زیادی آب برای شستشوی دستگاه ادراری مهم است. عفونت‌های ادراری با آنتی بیوتیک‌هایی که در بارداری بی‌خطر هستند درمان می‌شوند. پزشک بر اساس عفونت و نوع باکتری موجود در نمونه ادرار آنتی بیوتیک مناسب را انتخاب می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن علائم UTI به ماما یا پزشک خود مراجعه کنید. مهم است که درمان را به تعویق نیندازید زیرا عفونت‌ها به سرعت ایجاد می‌شوند و می‌توانند هم شما و هم کودکتان را تحت تاثیر قرار دهند.

 

منبع:

www.pregnancybirthbaby.org.au

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16433 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11610 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
4016 بازدید