2709
مصرف شکر در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

مصرف شکر در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

1401/11/10 بازدید539

 سردرد:

ممکن است پس از خوردن غذا‌های شیرین سردرد یا حتی میگرن را تجربه کنید زیرا قند بالایی دارد که منجر به افت قند می‌شود. سردرد پس از خوردن شکر زمانی رخ می‌دهد که به جای یک وعده غذایی متعادل حاوی فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم غذا‌های شیرین می‌خورید. هنگامی که یک وعده غذایی حاوی قند می‌خورید می‌تواند باعث افزایش سریع قند خون شود که به آن هایپرگلیسمی می‌گویند. فیبر، پروتئین یا چربی رژیم غذایی هضم و جذب قند را کند می‌کند و از افزایش سطح قند خون جلوگیری می‌کند اما اگر غذا فاقد این مواد مغذی باشد و بیشتر قند و کربوهیدرات‌های ساده باشد به افزایش سریع قند خون کمک می‌کند. پس از مدتی آن قند توسط انسولین وارد سلول‌های شما می‌شود و شما دچار افت قند می‌شوید. افت قند می‌تواند منجر به سردرد و همچنین بسیاری از عوارض جانبی ناخوشایند دیگر مانند سرگیجه شود. علاوه بر این از حذف وعده‌های غذایی خودداری کنید. در طول روز به طور مداوم و منظم غذا بخورید. نخوردن غذا باعث نوسانات ناسالم در قند خون شما می‌شود اما خوردن میان وعده هر چند ساعت یک بار به ثابت نگه داشتن قند خون و جلوگیری از علائمی مانند سردرد کمک می‌کند.

احساس بیماری یا حالت تهوع:

احساس تهوع یا بیماری پس از خوردن قند در دوران بارداری معمول است. این یک موضوع پیچیده است زیرا گاهی اوقات خوردن قند می‌تواند باعث حالت تهوع در زمانی که قند خون شما خیلی بالا است شود. در موارد دیگر حالت تهوع می‌تواند به این معنی باشد که شما سطح قند خون پایینی دارید و نیاز به مصرف مقداری قند دارید. خوشبختانه راه‌های طبیعی برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری وجود دارد از جمله نوشیدن دمنوش زنجبیل یا لیموناد، اجتناب از غذا‌های بسیار طعم‌دار، تند یا چرب و نوشیدن مایعات بین وعده‌های غذایی.

تپش قلب:

تجربه تپش قلب پس از خوردن شکر می‌تواند ترسناک باشد به خصوص در دوران بارداری. همانطور که در بالا ذکر شد مصرف مقدار زیادی قند می‌تواند باعث افزایش و کاهش سریع سطح قند خون شما شود که می‌تواند این علامت را نیز ایجاد کند. بنابراین برای جلوگیری از افت قند خون، وعده‌های غذایی و میان وعده‌های متعادل و کم حجم را به طور مکرر مصرف کنید و وعده‌های غذایی را حذف نکنید. اگر به طور منظم تپش قلب را تجربه می‌کنید مهم است که آن را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری قلبی باشد.

 احساس خستگی یا فرسودگی:

ممکن است متوجه شوید که گاهی پس از خوردن شکر ناگهان احساس خستگی و فرسودگی می‌کنید. این عارضه جانبی احتمالاً مربوط به افت قند است که باعث ایجاد احساس سرگیجه، لرزش و خستگی می‌شود. مشابه نکاتی که برای جلوگیری از سردرد بعد از خوردن شکر وجود دارد حذف وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها می‌تواند به دلیل کاهش مزاحم قند باعث احساس خستگی بعد از خوردن شکر شود. غذای شیرین خود را با فیبر، پروتئین و چربی ترکیب کنید تا از خستگی جلوگیری کنید. چند نمونه از وعده‌های غذایی و میان وعده‌هایی که به ثابت نگه داشتن قند خون شما کمک می‌کنند عبارتند از:

  • پنیر، کراکر غلات کامل، بادام
  • برنج قهوه‌ای، سینه مرغ، روغن زیتون
  • شیر کم چرب، غلات کامل، یک تکه میوه

 

منبع:

www.pregnancyfoodchecker.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
6982 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5124 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14950 بازدید