2109
خواص و مضرات خوردن آلبالو در دوران بارداری (چه مقدار آلبالو بخوریم؟)

خواص و مضرات خوردن آلبالو در دوران بارداری (چه مقدار آلبالو بخوریم؟)

1401/11/09 بازدید1808

خانم های باردار برایشان فرقی ندارد در چه فصل و چه موقعیتی هستند! ممکن است ناگهان ویار خوردن یک میوه یا خوراکی عجیب و غریب را داشته باشند. ماجرا از زمانی آغاز می شود که این ویار مدام تکرار و از حد نامتعارف خارج شود. شاید به عنوان یک پدر، می خواهید بدانید نقش تغذیه در دوران بارداری چیست و یا یک مادر باردار هستید که کنجکاوانه به دنبال جوابی مطمئن برای سوال ( در حاملگی چقدر آلبالو بخوریم) هستید! در ادامه به بررسی خواص و مضرات خوردن آلبالو در دوران بارداری می پردازیم.

 

خانم های باردار برایشان فرقی ندارد در چه فصل و چه موقعیتی هستند! ممکن است ناگهان ویار خوردن یک میوه یا خوراکی عجیب و غریب را داشته باشند. ماجرا از زمانی آغاز می شود که این ویار مدام تکرار و از حد نامتعارف خارج شود. شاید به عنوان یک پدر، می خواهید بدانید نقش تغذیه در دوران بارداری چیست و یا یک مادر باردار هستید که کنجکاوانه به دنبال جوابی مطمئن برای سوال ( در حاملگی چقدر آلبالو بخوریم) هستید! در ادامه به بررسی خواص و مضرات خوردن آلبالو در دوران بارداری می پردازیم.

 

چرا مادران باردار هوس خوردن ترشیجات می کنند؟

باید بگوییم مادرانی که در دوران حاملگی در مهمانی و خیابان یک پلاستیک الو خشک دستشان است یا مدام سفارش خرید لواشک می دهند، یا خانم هایی که در این زمان عاشق خوراکی های شیرین می شوند احتمالا هیچکدام درگیر مشکل یا مسئله خاصی نبوده و فقط پیرو هورمون هایشان هستند. در دوران بارداری هورمون ها به کلی قواعد گذشته را کنار گذاشته و شروع به تغییرات مدام می کنند. به همین دلیل است که گاهی ویار به خوراکی های ترش و شیرین یا حتی بو و چیز های عجیب غریب، با شدت بیشتری خودش را نشان می دهد.

 

آیا خوردن آلبالو در دوران بارداری ضرر دارد؟

خیر. طبق تحقیقاتی که تیم سلامت Hipregnancy انجام داده اند،آلبالو اگر به شیوه ای مناسب و ارگانیک تهیه شده باشد، هیچ خطری برای مادر و کودک نداشته و بسیار مفید است. هرچند مصرف بیش از اندازه و خارج از تعادل آن را توصیه نمی کنیم. به هیچ وجه در دوره بارداری ازآلبالوی کرم خورده یا له شده استفاده نکنید. سعی کنید یک فروشنده مواد غذایی ارگانیک انتخاب کرده و میوه ها و سبزیجات مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنید.

از مصرف آلبالوی نارس جدا بپرهیزید. از جمله ویژگی های یک آلبالوی رسیده، قرمز و آب دار بودن آن می باشد.

خوردن آلبالوی نارس می تواند با مشکلات زیر همراه شود:

  • دل درد
  • یبوست
  • نفخ

 

عناصر تشکیل دهنده آلبالو و خواص آن در زمان بارداری

ویتامین C، کربوهیدارات، قند و کلسیم بیشترین عناصر تشکیل دهنده آلبالو هستند؛ و پس از انها منگنز، فیبر، پتاسیم، مس، ویتامین B5، سدیم و پروتئین در جایگاه بعد قرار می گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیر هرکدام از ویتامین های بالا را در زمان بارداری برای شما به ساده ترین شیوه ممکن بیان کنیم.

 

یک: معجزه ای به نام آنتی اکسیدان

  • تنظیم فشار خون

آنتوسیانین، نام آنتی اکسیدان موجود در میوه البالو است. این ماده، علاوه بر خاصیت رنگ دهی، به علت واکنش پذیری بالا و جذب رادیکال های آزاد پرداخته و به همین دلیل می تواند در پیشگیری از سرطان مفید باشد. آنتوسیانین همچنین، می تواند با افزایش کارکرد رگ های خونی و تنظیم فشارخون، به بهبود گردش خون و سلامت قلب در دوره بارداری کمک کند.

 

  • ضد التهاب قدرتمند

از دیگر خواص آنتی اکسیدان، کاهش التهاب است. در دوره بارداری به دلیل افزایش سطح مایعات و پتاسیم در بدن و در نتیجه افزایش حجم خون، بدن دچار تورم و التهاب خواهد شد و حتی بعضی از خانم های باردار از التهاب و ورم لثه نیز شکایت دارند. آنتی اکسیدان همان ماده ایست که می تواند عوارض التهاب بدن را که برای مادر و جنین مضر است، کم کند و مانع از چاقی کنترل نشده نوزاد در دوران کودکی شود.

 

  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

استرس اکسیداتیو، که از نشانه های فعالیت رادیکال آزاد می باشد، یک خطر جدی برای سلامت مادر و نوزاد به شمار می آید. آنتی اکسیدان، در از بین بردن اثرات مخرب استرس اکسیداتیو نقش داشته و می تواند تا حد زیادی بر سلامت نوزاد و DNA ناثیر بگذارد.

 

دو: قند و تنظیم قند خون

البالو، حاوی قندی از نوع لولوز می باشد. تحقیقات نشان داده، این قند به راحتی توسط بیماران دیابتی جذب شده و مصرف به اندازه آن، هیچگونه خطری برای زنان باردار و به خصوص خانم هایی که دچار دیابت بارداری هستند ایجاد نمی کند. قند آلبالو، به دلیل تنظیم گلوکز خون می تواند در ماده ای مفید برای بدن باشد.

 

سه: ملاتونین و خوابی آرام

به عنوان یک خانم باردار، خواب برای شما امری بسیار ضروریست. الگوی خواب، با گذشت زمان بارداری و نزدیک شدن به ماه های آخر بیش از پیش دچار تغییر شده و خانم های کمی هستند که دچار اختلال خواب یا کاهش کیفیت آن، در دوران حاملگی نشده باشند. آلبالو، میوه ای سرشار از ملاتونین است و مصرف مناسب آن در تنظیم خواب و جلوگیری از بیدار شدن های شبانه تاثیر زیادی دارد. مصرف این میوه در دوره بارداری، به خانم ها در داشتن یک خواب خوب کمک می کند.

 

مضرات آلبالو در دوران بارداری چیست؟

یک: ایجاد مشکلات گوارشی

مصرف بیش از حد آلبالو به دلیل داشتن سوربیتول و شکر می تواند باعث ایجاد یبوست یا اسهال شود. هر چند قند موجود در آلبالو از نوع طبیعی است، اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند به کاهش آب بدن بی انجامد. اگر پس از خوردن آلبالو دچار مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست، دل درد و نفخ طولانی مدت شدید، از مصرف دوباره آن اجتناب کرده و در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید.

 

دو: عناصر گیاهی آلبالو و فشارخون

کورستین موجود در آلبالو، یک ترکیب گیاهی بسیار مفید است که در بسیاری از میوه ها، سبزیجات و دانه های گیاهی یافت می شود. این ماده می توانند در بهبود علائم التهاب، تب و فشار خون تاثیر گذار باشد. به همین دلیل اگر در دوره بارداری با تجویز پزشک در حال مصرف داروهایی خاص و یا قرص های رقیق کننده خون هستید، با دقت بیشتری این میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از مشکلات و عواض آن دور بمانید.

 

سه: آلبالو، خط قرمز جدی برای بیماران کلیوی

پتاسیم موجود در آلبالو می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، باعث مشکلاتی شود. بزرگ شدن رحم در دوره بارداری، فشار بیشتری به مثانه وارد کرده و به همین دلیل ممکن است خانم های باردار با تکرر ادرار مواجه شوند. به طور کلی خانم های باردار باید میزان مصرف آلبالو در رژیم غذایی خود را کنترل کنند تا از ایجاد مشکلات کلیوی در امان باشند.

 

چهار: آلبالو و ورم معده

آلبالو، و به خصوص البالوی خشک، جز خوراکی های دیر هضم است. خانم های بارداری که از مشکلات روده و معده رنج می برند باید بدانند، خوردن این میوه جذاب، ممکن است شرایط نا مناسبی برای آنها ایجاد کند. اما خبر خوب این است که راهکار جلوگیری از این مشکل بسیار آسان است. البالو را یه صورت کمپوت یا مربا مصرف کنید! تا از لذت طعم بی نظیر آن محروم نمانید و از طرفی اختلال معده و روده به سراغتان نیاید.

 

مهم ترین نکته در مصرف کمپوت و مربا در دوره بارداری، علاوه بر پرهیز از پرخوری، اطمینان از چگونگی تهیه آنها و تا جای ممکن عدم خرید محصولات حاوی مواد نگهدارنده است. بنابراین تهیه مربا و کمپوت خانگی، علاوه بر اطمینان از انتخاب میوه های سالم و رعایت موارد بهداشتی، به دلیل استفاده نکردن از مواد نگهدارنده شیمیایی برای مادر و نوزاد بسیار مفید تر است.

 

  • افزایش وزن با آلبالو

مصرف زیاد آلبالو، به دلیل داشتن قند و کربوهیدارت برای افراد چاق و خانم های بارداری که پزشک به آنها توصیه کرده وزنشان را کنترل کنند مضر است. شما می توانید این میوه را به عنوان یک میان وعده، یا به همراه اوت میل در صبحانه میل کنید.

 

مقدار مناسب مصرف آلبالو در زمان بارداری چه میزان است؟

میوه های قرمز رنگ منبع غنی آنتی اکسیدان هستند. توت، توت فرنگی، تمشک، آلو و آلبالو به دلیل داشتن رنگ‌دانه‌های آنتوسیانین (نوعی آنتی اکسیدان) به جنگ رادیکال های ازاد رفته و به ترمیم و احیا سلول های اسیب دیده می پردازند. مطالعات زیادی نشان داده که خوردن منظم آلبالو می تواند در جلوگیری از ابتلا به دیابت موثر باشد، اما به طور کلی پزشکان معتقدند این مسئله از فردی به فرد دیگر متغییر می باشد.

این میوه تابستانی، همچون دیگر میوه های قرمز رنگ، حاوی مقادیر زیادی از انواع آنتی اکسیدان و فیبر است که در جلوگیری از سرطان، محافظت از قلب و کنترل فشارخون موثر می باشد. مهم ترین نکته در ارتباط با تغذیه زنان باردار، مشورت با پزشک و عدم زیاده روی است. به طور کلی، میزان مصرف آلبالو برای خانم های باردار به فاکتور زیادی مثل سن، بیماری های احتمالی، وضعیت قند خون و فشار خون بستگی دارد.

 

خواص آلبالو خشک برای خانم های باردار

آلبالو خشک اگر به شیوه ای مناسب و بهداشتی تهیه شده باشد، هیچ خطری برای مادر و کودک نداشته و خواص آلبالوی تازه را دارد.هرچند مصرف بیش از اندازه و خارج از تعادل آن را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم.

مصرف بیش از حد آلبالو خشک می تواند منجر به یبوست، نفخ و مشکلات گوارشی شود اما اگر به اندازه مصرف شود خواب با آرامشی را برای خانم های باردار به همراه خواهد داشت، همچنین آنها را از ابتلا به بیماری فشار خون بالا در امان می دارد.

منبع: سایت سلام بارداری | https://hipregnancy.com/category/nutrition/

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16505 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11659 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4801 بازدید