2109
بیماری مننژیت مننگوکوکی چیست؟

بیماری مننژیت مننگوکوکی چیست؟

1401/11/01 بازدید247

واکسن‌ها برای جلوگیری از انتشار یک بیماری عفونی حیاتی هستند. واکسیناسیون سیستم ایمنی بدن را در برابر یک میکروب خاص تحریک می‌کند و می‌تواند با استفاده از سیستم دفاعی طبیعی بدن در برابر بیماری‌های تهدید‌ کننده زندگی محافظت کند. مانند ذات‌الریه پنوموکوکی بسیاری از بیماری‌های دیگر که توسط ویروس‌ها و باکتری‌ها منتشر می‌شوند را می‌توان با کمک واکسن‌ها پیشگیری کرد. یکی از این بیماری‌ها مننژیت مننگوکوکی است. مننژیت مننگوکوکی با میزان مرگ و میر بالایی همراه است. این بیماری عمدتاً بر کودکان کوچک تأثیر می‌گذارد و در صورت عدم درمان می‌تواند باعث آسیب شدید مغزی شود.

این بیماری چه خطراتی دارد؟

مننژیت یک عفونت جدی است که لایه محافظ اطراف مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مننژیت مننگوکوکی توسط باکتری نایسریا مننژیتیدیس ایجاد می‌شود که پتانسیل ایجاد اپیدمی را دارد. از طریق قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و همچنین می‌تواند توسط ویروس‌ها و قارچ‌ها ایجاد شود. این عفونت باکتریایی می‌تواند برای افراد کشنده باشد زیرا مواردی وجود داشته است که افراد در عرض 24 تا 48 ساعت پس از شروع علائم جان خود را از دست داده‌اند. حتی در میان کسانی که زنده می‌مانند از هر 5 نفر 1 نفر ممکن است عوارض مادام العمر مانند کاهش شنوایی، آسیب مغزی، ناتوانی‌های ذهنی یا از دست دادن اندام‌ها را تجربه کند.

چگونه دچار بیماری مننژیت مننگوکوکی نشویم؟

پیشرفت‌های عمده‌ای در زمینه پزشکی صورت گرفته است و راه‌هایی برای پیشگیری از بیماری یا عفونت (یا کاهش عوارض ناشی از آن) وجود دارد. یکی از این اقدامات واکسن است زیرا می‌تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند و عوارض را کاهش دهد و در نهایت جان انسان‌ها را نجات دهد. رعایت بهداشت و رعایت فاصله اجتماعی به ویژه از افراد آلوده نیز می‌تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند.

آیا مننژیت مننگوکوکی گسترش می‌یابد و چه علائمی دارد؟

مننژیت مننگوکوکی مسری است و می‌تواند از طریق سرفه، عطسه و استفاده مشترک از غذا و نوشیدنی سرایت کند. زندگی در محله نزدیک با کودک آلوده نیز می‌تواند منجر به مننژیت مننگوکوکی شود زیرا ویروس در بینی و گلوی فرد مبتلا رشد می‌کند و هر زمان که آن فرد سرفه یا عطسه کند می‌تواند به فرد دیگری در نزدیکی منتقل شود.علائم مننژیت شایع هستند مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اما این علائم می‌توانند به سرعت به تب یا لرز شدید، گیجی، سردی دست‌ها و پا‌ها یا درد شدید در عضلات، بثورات بنفش تیره، حساسیت به نور و گردن تبدیل شوند.

چگونه از بیماری مننژیت مننگوکوکی پیشگیری کنیم؟

انواع مختلفی از واکسن‌ها برای انواع مختلف بیماری مننگوکوک وجود دارد و می‌تواند به محافظت در برابر چهار نوع اصلی بیماری مننگوکوک کمک کند. البته این واکسن باید به موقع کودک خود را واکسینه کنید. بیماری مننگوکوک یک بیماری شدید است و خطرات متعددی را به همراه دارد اما با واکسیناسیون به موقع در کودکان می‌توان از آن‌ها محافظت کرد. اگر به کودک شما واکسنی برای همین منظور تزریق نشده است با پزشک خود مشورت کنید و کودک خود را واکسینه کنید.

 

منبع:

parenting.firstcry.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16535 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5258 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11685 بازدید