2109
غربالگری دهانه رحم چیست؟

غربالگری دهانه رحم چیست؟

1401/10/29 بازدید29611

غربالگری دهانه رحم برای شناسایی سلول‌های پیش سرطانی، بررسی عفونت و در نهایت حفظ سلامت شما استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که از دهه 1950 که آزمایش پاپ اسمیر در دسترس قرار گرفته و میزان سرطان دهانه رحم 60 درصد کاهش یافته است. با این حال حدود 80 درصد از مردم در مقطعی از زندگی خود به HPV (یکی از علل اصلی سرطان دهانه رحم) مبتلا می‌شوند که تشخیص زود هنگام و غربالگری را بسیار مهم می‌کند. غربالگری دهانه رحم در واقع سرطان را آزمایش نمی‌کند، اما می‌تواند با ابتلا به سلول‌های غیرطبیعی یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) قبل از تبدیل شدن به چیزی جدی‌تر از آن جلوگیری کند (اگرچه مهم است که توجه داشته باشیم که بسیاری از انواع HPV باعث سلامت عمده نمی‌شوند. مسائل یا علائم). این غربالگری‌ها همچنین می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا متوجه هرگونه تغییر فیزیکی در دهانه رحم شوند مانند پولیپ‌ها که دانستن آن‌ها در هر مرحله قبل باروری مهم است.  به طور معمول دو نوع غربالگری دهانه رحم وجود دارد:

نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم:

 این عمل اسمیر دهانه رحم نیز نامیده می‌شود. این آزمایش سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم شما را که به طور بالقوه می‌توانند سرطانی شوند آزمایش می‌کند. سلول‌ها و مخاط با خراش دادن ملایم دهانه رحم با یک سواب جمع‌آوری می‌شوند. نشان داده شده است که اسمیر دهانه رحم حداقل 80 درصد از بروز سرطان دهانه رحم و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

 تست HPV:

 اگر سلول‌های پاپ اسمیر غیرطبیعی برگشتند پزشک ممکن است آزمایش HPV را به عنوان یک آزمایش بعدی توصیه کند. مشابه آزمایش پاپ اسمیر بوده و پزشک نمونه‌ای از سلول‌ها را با سواب جمع‌آوری می‌کند و به دنبال انواع HPV می‌گردد که می‌توانند باعث ایجاد سلول‌های غیر طبیعی، زگیل تناسلی و سرطان شوند.

HPV چیست؟

HPV شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) بوده و به دلیل توانایی آن در انتقال از طریق تماس پوست به پوست بسیار مسری است. بیش از 100 نوع مختلف وجود دارد که از پرخطر تا کم خطر را شامل می‌شود. انواع کم خطر قابل درمان هستند و نمی‌توانند باعث سرطان شوند در حالی که انواع با خطر بالاتر برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی باید درمان شوند. تخمین‌زده می‌شود که حدود 80 درصد از عفونت‌های HPV به طور طبیعی از بین ‌می‌روند و در عرض 1 تا 2 سال قابل تشخیص نیستند با این حال پزشک سلامت دهانه رحم شما را زیر نظر می‌گیرد و هرگونه تغییر یا ناهنجاری را بررسی می‌کند زیرا هر چه زودتر درمان شود بهتر است.

چگونه متوجه شویم که به غربالگری دهانه رحم نیاز داریم؟

اگر با برداشتن دهانه رحم هیسترکتومی انجام داده‌اید و سابقه قبلی سرطان یا ناهنجاری دهانه رحم نداشته‌اید احتمالاً نیازی به آزمایش پاپ اسمیر منظم ندارید اما این موضوعی است که باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا همه افراد متفاوت هستند. مانند همه چیز‌های مرتبط با سلامتی اگر خطرات شناخته شده‌ای برای ابتلا به بیماری‌های دهانه رحم ندارید این دستورالعمل‌های فعلی در مورد اینکه چه کسی باید با چه آزمایش‌هایی غربالگری شود و چه زمانی است:

 سنین 25 تا 49 سال:  

شما فقط باید هر 3 سال یکبار به آزمایش پاپ اسمیر نیاز داشته باشید و در صورت داشتن پاپ اسمیر غیرطبیعی فقط باید آزمایش HPV انجام دهید.

سنین 50 تا 65 سال:

 توصیه می‌شود که هر 3 سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام شود یا هر 5 سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر و HPV انجام شود.

65 سال و بالاتر:  

بهتر است با پزشک خود در مورد اینکه چه چیزی برای شما بهتر است صحبت کنید زیرا ممکن است دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش HPV نداشته باشید.

آیا هنگام اقدام به بارداری باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهیم؟ 

غربالگری دهانه رحم فقط باید به نفع شانس باردار شدن شما باشد زیرا به شما و متخصص مراقبت‌های بهداشتی شما کمک می‌کند تا سلامت دهانه رحم و وجود عفونت‌های احتمالی را بهتر درک کنید. اگر بیماری‌های مقاربتی کنترل نشود می‌تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تاثیر بگذارد اما اعتقاد بر این است که HPV به تنهایی باعث مشکلات باروری نمی‌شود. با این حال برخی از انواع HPV می‌توانند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند که به نوبه خود ممکن است بر باروری تاثیر بگذارد. درمان‌های HPV می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند تغییر در مخاط دهانه رحم، ضعیف شدن دهانه رحم یا تنگی شود (زمانی که دهانه رحم باریک می‌شود که ممکن است بارور کردن تخمک را برای اسپرم دشوارتر کند). مردم قبلاً فکر می‌کردند واکسن HPV با ناباروری مرتبط است اما این نظریه به طور کامل با شواهد نشان می‌دهد که واکسن HPV می‌تواند باروری را با جلوگیری از شکل‌گیری سرطان دهانه رحم بهبود بخشد.

آیا راهی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد؟

HPV از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود و ممکن است آن را به اندام تناسلی که با همان دست لمس می‌شود منتقل کنید. استفاده از کاندوم، سد‌های دندانی یا سایر اقدامات حفاظتی راه‌های عالی برای ایمن نگه داشتن هر دو شریک زندگی است. به خاطر داشته باشید که HPV تنها در اندام تناسلی ظاهر نمی‌شود بلکه می‌تواند در دهان و مقعد نیز دیده شود. متاسفانه در حال حاضر آزمایشی برای مردان وجود ندارد نابراین معاینه فیزیکی برای زگیل و ناهنجاری‌های پوستی تنها راهی است که شریک مرد از وضعیت بالقوه HPV خود مطلع می‌شود.  خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها از جمله سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد زیرا زنان سیگاری بیش از 2 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

 

منبع:

www.baby2body.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16522 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5093 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11675 بازدید