2109
روغن سیاه دانه چیست و چه مزایایی دارد؟

روغن سیاه دانه چیست و چه مزایایی دارد؟

1401/10/21 بازدید6193

تاریخچه روغن سیاه دانه به چندین قرن پیش برمی گردد و فواید آن از زمان‌های بسیار قدیم ثبت شده است. مردم آن را با نام‌های مختلف دیگری مانند دانه پیاز سیاه و زیره سیاه می‌شناسند. گیاه سیاهدانه گل‌های آبی، سفید یا بنفش کم رنگ دارد. این‌ها به طور گسترده در غرب آسیا، خاورمیانه و اروپای شرقی رشد می‌کنند.

روغن سیاه دانه چه فوایدی دارد؟

اخیراً مردم به حق علاقه زیادی به فواید و استفاده از روغن سیاه دانه پیدا کرده‌اند. مزایای استفاده از این روغن بسیار زیاد است و بدیهی است که مردم کنجکاو هستند که در مورد مزایای این محصول بدانند. تحقیقات گسترده‌ای که در سرتاسر جهان انجام شده است به شناسایی این موضوع کمک کرده و دارای فواید زیادی است از درمان آسم گرفته تا مراقبت از مو و پوست. این روغن برای افرادی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند نیز مفید است.

روغن سیاه دانه چه مزایایی دارد؟

غنی از آنتی اکسیدان است:

یکی از کاربرد‌های اولیه روغن سیاه دانه این می‌باشد که سرشار از آنتی اکسیدان است. هر کسی که از راه دور به علم پزشکی علاقه دارد به شما خواهد گفت که آنتی اکسیدان‌ها به طور قابل توجهی در مبارزه با آسیب سلول‌های بدن ناشی از رادیکال‌های آزاد که اساساً مولکول‌های ناپایدار هستند مفید است. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از بدن در برابر بیماری‌های خطرناک مختلف مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و مانند آن محافظت کنند. دلیل اصلی خواص آنتی اکسیدانی روغن سیاه دانه این است که سرشار از تیموکینون بوده که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قابل توجهی است.

به کاهش وزن کمک می‌کند:

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روغن سیاه دانه برای کاهش وزن مفید است. این تأثیر بسیار مفیدی بر BMI یا شاخص توده بدنی افراد دارد و اخیراً رژیم‌ها و برنامه‌هایی برای کاهش وزن توسط روغن سیاه دانه صورت می‌گیرد.

 آکنه را بهبود می‌بخشد:

روغن سیاه دانه برای آکنه یک درمان شناخته شده است. آکنه یک بیماری پوستی است که در آن لکه‌ها و جوش‌های ناشی از شرایط التهابی پوست ایجاد می‌شود. این عارضه روی پوست صورت، بدن، ‌شانه‌ها و بالای بازو‌ها دیده می‌شود که منجر به برآمدگی و قرمزی پوست می‌شود. اینجاست که جنبه‌های ضد میکروبی و ضد التهابی روغن سیاه دانه می‌تواند مفید باشد. این ماده فوق‌ العاده به درمان و به حداقل رساندن این شرایط ناتوان‌کننده بینایی کمک می‌کند.

 به درمان اگزما کمک می‌کند:

بیماری دیگری که می‌توان با استفاده از روغن سیاه دانه تا حدودی برطرف کرد اگزما است. این وضعیتی است که در آن پوست می‌تواند لکه دار، زبر، ترک خورده و خارش دار شود. در مورد اگزمای دست روغن سیاه دانه به طور موثر این بیماری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

پسوریازیس را درمان می‌کند:

پسوریازیس بیماری پوستی است که در آن پوسته‌ها و لکه‌های خارش دار روی پوست ایجاد می‌شود. این اغلب در موارد عفونت شدید منجر به سوزش و احساس خارش می‌شود. در حالی که پسوریازیس ممکن است یک بیماری مخوف و مزمن باشد اما استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند به طور قابل توجهی در مهار و کنترل التهاب مؤثر باشد و تسکین بسیار مورد نیاز را برای بیماران به ارمغان بیاورد.

سرطان را درمان می‌کند:

سرطان در اثر تکثیر بی‌رویه سلول‌ها ایجاد می‌شود که منجر به رشد تومور‌ها در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. گفته می‌شود که روغن سیاه دانه می‌تواند بر آپوپتوز که مرگ برنامه‌ریزی شده سلول‌ها است تأثیر بگذارد. گفته می‌شود که اثرات دقیق روغن سیاه دانه در درمان سرطان هنوز موضوع مطالعه و تحقیق علمی است.

برای مو مفید است:

روغن سیاه دانه همچنین فوایدی برای مو دارد که در طول سالیان گذشته نیز به اثبات رسیده است. گفته می‌شود که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه برای رشد مجدد و بازسازی فولیکول‌های مو در بین افرادی که مستعد طاسی هستند مفید است.

 آسم را کنترل می‌کند:

آسم وضعیتی است که در اثر نازک شدن مجاری ریه و انقباض ماهیچه‌های ریه ایجاد می‌شود و باعث مشکلات تنفسی می‌شود. تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه باعث شل شدن ماهیچه‌های مجاری هوایی می‌شود و در نتیجه به تنفس راحت‌تر کمک می‌کند.

 قند خون را کاهش می‌دهد:

امروزه دیابت یک بیماری شایع و مزمن در سراسر جهان است. روغن سیاه دانه دارای خواص کاهش سطح قند خون در دوره‌های طولانی است به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در حالی که برخی از افراد ممکن است عصاره سیاه دانه را در کپسول مصرف کنند اما شکل روغنی سیاه دانه نیز نتایج خوبی دارد.

شانس باروری را بالا می‌برد:

مزایای روغن سیاه دانه برای مردان شامل درمان ناباروری است. گفته می‌شود که روغن سیاه دانه با تمام فوایدی که از آن در درمان ناباروری حاصل می‌شود کیفیت مایع منی را بهبود می‌بخشد.

 بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد:

گفته می‌شود که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه اثرات مفیدی بر جنبه‌های ضد التهابی التهاب عصبی دارد. به همین دلیل است که گفته می‌شود برای پیشگیری از بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون و بیماری آلزایمر فواید دارد.

 

روغن سیاه دانه چه عوارضی دارد؟

مصرف مقادیر زیاد روغن سیاه دانه می‌تواند تأثیرات منفی بر عملکرد کلیه داشته باشد. به عنوان مثال یک بیمار دیابتی پس از مصرف شش روز متوالی روغن سیاه دانه برای دیابت از نارسایی کلیوی رنج می‌برد. در برخی موارد بیمارانی که به مدت هشت هفته روغن سیاه دانه را به طور مداوم مصرف می‌کردند از نفخ و حالت تهوع رنج می‌بردند. همچنین گفته می‌شود که استفاده از روغن سیاه دانه در مواردی که برای بیماران وارفارین و مسدودکننده‌های بتا مانند متوپرولول (لوپرسور) تجویز می‌شود تداخل دارد و نتایج منفی را به همراه دارد.

آیا می‌توان از روغن سیاه دانه برای پخت و پز استفاده کرد؟

برخی از کاربرد‌های غیر معمول روغن سیاه دانه برای پخت و پز وجود دارد. مطمئناً می‌توان از آن در برخی غذا‌ها به عنوان طعم دهنده استفاده کرد. سیاه دانه به خودی خود برای پاشیدن روی نان و شیرینی، بیسکویت یا نان نان استفاده می‌شود. علاوه بر عصاره روغن سیاه دانه به خودی خود می‌تواند مانند سایر ادویه‌ها مانند زیره، خردل و رازیانه به غذا طعم بدهد.

 

منبع:

parenting.firstcry.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها