2109
دور سر نوزاد چه قدر است؟

دور سر نوزاد چه قدر است؟

1401/10/05 بازدید3187

دور سر کودک شما یکی از اولین اندازه‌ گیری‌هایی است که پزشکان اطفال انجام می‌دهند. پزشکان آن را دور جلویی پس سری می‌نامند و این نشانه خوبی از رشد مغز کودک شما است. انجام اندازه‌ گیری بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی کودک است زیرا رشد سر کودک شما رشد سیستم عصبی مرکزی او را نشان می‌دهد. 

مقدار طبیعی دور سر چقدر است؟

هیچ عددی برای تعیین دور سر طبیعی نوزاد در یک سن خاص وجود ندارد اما نمودار‌هایی وجود دارد که محدوده‌هایی را ارائه می‌دهند. این نمودار‌ها میانگین دور سر یک پسر یا دختر را در یک سن مشخص نشان می‌دهد و به پزشک کودک شما اجازه می‌دهد اندازه سر کودک شما را با میانگین و همچنین با رشد کودک شما در طول زمان مقایسه کند. محدوده نرمال معمولاً بین صدک‌های 5 و 95 تعریف می‌شود. اگر تعداد آن‌ها در صدک 30 نمودار قرار گیرد به این معنی است که 30 درصد از نوزادان هم سن دارای دور سر کوچک‌تر و 70 درصد دور سر بزرگتر هستند.

دور سر نوزاد چه زمانی نگران‌کننده است؟

اگر دور سر کودک شما بسیار کوچکتر از حد متوسط باشد ممکن است نشانه‌ای از توقف رشد مغز او باشد و این ممکن است به دلیل عفونت یا یک بیماری ژنتیکی پیش بیاید. در صورتی که نوزاد شما میکروسفالی داشته باشد (اندازه سر بسیار کوچک) احتمالاً پزشک کودک شما را به متخصص مغز و اعصاب یا جراح مغز و اعصاب کودکان ارجاع می‌دهد. اگر دور سر کودک شما بسیار بزرگتر از حد متوسط باشد ممکن است نشانه‌ای از هیدروسفالی باشد که تجمع مایع در داخل و اطراف مغز است. این وضعیت نادر می‌تواند فشار را در سر کودک شما افزایش دهد. سایر دلایل بزرگی سر تومور‌های مغزی یا شرایط ژنتیکی است. 

نمودار دور سر نوزاد چه کمکی به ما می‌کند؟

این‌ها اعدادی هستند که پزشک کودک شما برای مقایسه دور سر کودک شما با محدوده‌های متوسط استفاده می‌کند. پزشکان از نمودار‌هایی که برای نوزادان از بدو تولد تا 24 ماهگی تهیه شده است استفاده می‌کنند. 

 

منبع:

www.babycenter.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها