2109
دیر شدن دوره قاعدگی تا چه حد می‌تواند نگران‌کننده باشد؟

دیر شدن دوره قاعدگی تا چه حد می‌تواند نگران‌کننده باشد؟

1401/09/20 بازدید24877

چرخه قاعدگی یک زن می‌تواند در هر نقطه‌ای از ۲۱ تا ۳۸ روز کاهش یابد. قاعدگی شما می‌تواند ۳ تا ۸ روز طول بکشد و خونریزی در ۲ روز اول شدید شود. زمانی که برای اولین بار پریود می‌شوید ایجاد یک چرخه منظم ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد. برخی از زنان همیشه پریود‌های نامنظمی دارند که در آن چرخه قاعدگی آن‌ها متفاوت است. پیگیری پریود‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا طول چرخه خود را تعیین کنید و به شما در شناسایی هرگونه بی‌نظمی کمک کند. دانستن اینکه چه زمانی باید در انتظار پریود باشید به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که آیا پریودتان دیر شده است یا خیر. اغلب پریود‌ها ۲ تا ۳ روز دیرتر همراه با نوسانات سیکل اتفاق می‌افتند.

 

آیا دیر پریود شدن نشانه بارداری است؟

به طور کلی اگر ۱-۲ روز تاخیر داشته باشید معمولاً جای نگرانی وجود ندارد اما اگر ۳ روز تاخیر داشته باشید این موضوع طبیعی نیست. با ۵ روز تاخیر احتمال بارداری وجود دارد و انجام آزمایش بارداری در این مرحله‌ ایده خوبی است. اگر ۷ روز تاخیر و علائم بارداری نداشته باشید باز هم لزوماً به این معنی نیست که باردار هستید.

به چه علت با وجود باردار نبودن پریود نمی‌شویم؟

 استرس:

استرس شایع‌ترین علت پریود‌های نامنظم است و حتی می‌تواند باعث عقب افتادن قاعدگی شود. دوره‌های طولانی استرس مانند یک شغل پر فشار می‌تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. مثال دیگری از عوامل استرس‌زا مانند مرگ یکی از عزیزان، امتحانات، از دست دادن شغل و رویداد‌های مهم زندگی می‌تواند در تعادل هورمونی بدن شما اختلال ایجاد کند. این فقط استرس عاطفی نیست که می‌تواند بر دوره‌های قاعدگی شما تأثیر بگذارد بلکه استرس فیزیکی نیز می‌تواند تأثیر داشته باشد. بیماری‌های اخیر، جراحی و شرایط پزشکی مانند دیابت نیز می‌توانند پریود را به تاخیر بیندازند. چرخه قاعدگی زنان یک مسیر پیچیده است که مناطقی از مغز مانند غده هیپوفیز و هیپوتالاموس را درگیر می‌کند. استرس بر این نواحی مغز تأثیر می‌گذارد و وقتی این اتفاق می‌افتد مکانیسم‌های دفاعی بدن تمرکز می‌کنند و توجه آن‌ها را به فرآیند‌های ضروری برای فرار از تهدید فوری معطوف می‌کنند. این می‌تواند باعث تأخیر یا از دست رفتن قاعدگی شود.  بهتر است در صورت امکان از موقعیت‌های استرس‌زا اجتناب کنید، ورزش منظم داشته باشید، تکنیک‌های آرامش‌بخشی را امتحان کنید و خواب خوبی داشته باشید تا سطح استرس خود را کاهش دهید و به حفظ چرخه قاعدگی منظم کمک کنید.

کاهش وزن:

کاهش وزن قابل توجه یا ناگهانی می‌تواند با چرخه قاعدگی منظم شما تداخل داشته باشد و باعث عقب افتادن یا حتی قاعدگی شما شود. محدود کردن شدید تعداد کالری و مقدار چربی و سایر مواد مغذی که می‌خورید می‌تواند سطح هورمون‌های تولید مثلی شما را کاهش دهد تا تخمک‌ گذاری و قاعدگی رخ ندهد. به این حالت آمنوره می‌گویند. اگر پس از کاهش وزن بیش از حد یک یا چند دوره قاعدگی را از دست داده‌اید باید به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید.

 افزایش وزن:

همانطور که کاهش وزن قابل توجه می‌تواند باعث عقب افتادن قاعدگی شود افزایش وزن بیش از حد و اضافه وزن نیز می‌تواند بر چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارد. اضافه وزن می‌تواند باعث تولید بیش از حد هورمون استروژن شود که سیستم تناسلی شما را تنظیم می‌کند. نتیجه این است که استروژن بیش از حد می‌تواند بر تعداد پریود‌های شما تأثیر بگذارد و باعث توقف پریود شود. اگر اضافه وزن دارید و پریود‌هایتان عقب افتاده باید به پزشک یا داروساز مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند به شما در مورد تکنیک‌های کاهش وزن از جمله مشاوره و همچنین دارو‌های کاهش وزن کمک کنند. این می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به یک بیماری پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک  باشد.  

دارو‌ها:

دارو‌های هورمونی از جمله برخی از انواع قرص‌های ضد بارداری و تاخیر در پریود می‌توانند باعث دیر یا عقب افتادن قاعدگی شوند. قرص‌های تاخیری پریود مانند نورتی استرون حاوی هورمون پروژسترون هستند. داروها با افزایش سطح پروژسترون نزدیک به زمان پریود از ریزش پوشش رحم که معمولاً باعث پریود می‌شود جلوگیری می‌کنند.

مشکلات تیروئید:

مشکلات تیروئید نسبتاً شایع هستند و اگر غده تیروئید پرکار یا کم کار دارید ممکن است باعث دیر یا عقب افتادن قاعدگی شود. این غده پروانه‌ای شکل در قاعده گردن متابولیسم بدن شما را تنظیم می‌کند و می‌تواند هورمون‌های بسیار کمی تولید کند. اگر دچار عدم تعادل هورمونی هستید که مسئول عقب افتادن یا دیر پریود شدن شماست به راحتی با آزمایش خون قابل تشخیص است. اغلب مصرف دارو می‌تواند به بازگشت قاعدگی به چرخه طبیعی خود پس از بازیابی تعادل هورمونی کمک کند.

یائسگی:

یائسگی زمانی است که یک زن حداقل ۱۲ ماه پریود نشده باشد. شروع یائسگی برای اکثر زنان بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی است. پس از یائسگی دوره‌های شما به طور کامل متوقف می‌شود. بسیاری از زنان ۱۰ تا ۱۵ سال قبل از یائسگی علائم را تجربه می‌کنند و این انتقال یائسگی به عنوان پیش یائسگی شناخته می‌شود. در دوران پیش از یائسگی سطح استروژن شما شروع به نوسان می‌کند و این می‌تواند چرخه قاعدگی شما را تغییر دهد. سایر علائم پیش از یائسگی شامل گرگرفتگی، بی‌خوابی، تغییرات خلقی، تعریق شبانه و خشکی واژن می‌باشد. ممکن است با نزدیک شدن به یائسگی پریود‌هایتان تمام شود زیرا سطح استروژن شروع به کاهش می‌کند و تخمک‌گذاری منظم‌تر می‌شود.

 سندرم تخمدان پلی کیستیک:

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری بسیار شایع است. این بیماری از هر ۱۰ زن یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند باعث پریود نامنظم یا عدم پریود شدن شود.  تخمدان‌های پلی کیستیک حاوی تعداد زیادی فولیکول بی‌ضرر هستند. این‌ها کیسه‌های توسعه نیافته‌ای هستند که تخمک‌های شما در آن‌ها رشد می‌کنند. سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل رشد بیش از حد مو یا نازک شدن مو‌ها، آکنه، افزایش وزن و مشکل در باردار شدن به دلیل بی‌نظمی یا نارسایی تخمک‌گذاری است. بسیاری از زنان علائم سندرم پلی کیستیک را ندارند و پزشکان ممکن است تغییراتی در سبک زندگی مانند کاهش وزن و رژیم غذایی سالم یا دارو را توصیه کنند.

 

منبع:

www.chemistclick.co.uk

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها