2109
وزن مناسب برای کودکان

وزن مناسب برای کودکان

1401/09/18 بازدید1834

 نوزادان:

نوزادان معمولاً حدود ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن خود را در هفته اول از دست می‌دهند اما باید پس از هفته دوم شروع به افزایش وزن کنند. نوزادان با سرعت فوق‌العاده‌ای رشد می‌کنند و در چهار تا شش ماهگی معمولاً وزن هنگام تولد دو برابر می‌شوند. جهش رشد ممکن است در هفته دوم و زمانی بین هفته سوم و ششم رخ دهد. ممکن است متوجه شوید که کودک شما در طول این جهش‌های رشد گرسنه‌تر است. بیشتر به او غذا دهید تا نیاز‌های کالری اضافی او را برآورده کند. یک نوزاد معمولاً تا یک سالگی وزن تولدش سه برابر می‌شود.

 کودکان نوپا و پیش دبستانی:

ممکن است متوجه شوید که کودک پیش دبستانی شما اشتهای کمتری دارد. این موضوعات طبیعی هستند و کاهش اشتها می‌تواند نشانه‌ای از رشد کندتر باشد. به ارائه غذا‌های سالم برای وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها ادامه دهید و نگران نباشید اگر کودک پیش دبستانی شما گاهی از خوردن غذا امتناع می‌کند.

کودکان دبستانی:

BMI یا شاخص توده بدنی محاسبه‌ای با استفاده از وزن و قد کودک شما است که میزان چربی بدن را اندازه‌گیری می‌کند. CDC دارای چهار دسته وضعیت وزنی بر اساس صدک BMI است. BMI بین صدک ۵ تا ۸۵ وزن طبیعی در نظر گرفته می‌شود. اگر فرزند شما زیر صدک ۵ باشد او کم وزن در نظر گرفته می‌شود. اگر بین صدک ۸۵ تا ۹۵ باشد اضافه وزن دارد. نمودار‌های رشد نیز ممکن است برای ترسیم وزن کودک شما استفاده شود. فرزند شما باید با افزایش سن در همان صدک در نمودار رشد بماند. بیشتر کودکان بین ۲ تا ۱۰ سال با سرعت نسبتاً ثابتی رشد می‌کنند.

 نوجوانان:

بین سنین ۹ تا ۱۵ سالگی کودک شما یک جهش رشد دیگر را تجربه خواهد کرد. در این سن جهش رشد نشانه بلوغ است. این ممکن است دو تا پنج سال طول بکشد. وزن مناسب برای نوجوان شما بستگی به قد او و زمان وقوع جهش رشد او دارد.

 

منبع:

www.livestrong.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها