2109
 بازی با کودک دو سه ساله

بازی با کودک دو سه ساله

1401/08/11 بازدید1090

بازی با کودک دو سه ساله بسیار مهم و ضروری است و می تواند تاثیر شگرفی بر هیجانات، احساسات و نگرش کودک به خصوص در بزرگسالی داشته باشد.

لذا باید اذعان داشت..

پیشنهاد می گردد والدینی که با فرزندان خود خصوصا کودکان دو سه ساله خویش بازی نمی کنند و تصور می کنند با بازی کردن، فرزندشان لوس بار آمده و یا کودک دو سه ساله شان به سبب باهوش تر بودن نسبت به کودکان هم سن خود به جای بازی نیاز است که زبان ها و مهارت های مختلف بیاموزد، بهتر است توجه کنند که کودک شان در مهم ترین دوره و بازه سنی قرار دارد که باید بچگی کند.

هفت سال اول زندگی کودک بسیار مهم بوده و نیاز است والدین به بازی با کودک دو سه ساله خویش اهمیت دهند زیرا کودک در هر سنی مخصوصا دو الی سه سالگی نیاز دارد که ارتباط قوی و خوبی با والدین خویش داشته و والدین به تناسب سن وی با او بازی کنند.

بازی کردن می تواند سبب بروز خلقیات و هیجانات کودک گردد و خلاقیت وی را پرورش دهد. زمانی که کودک به همراه والدین خویش بازی های متعدد را امتحان می کند علاوه بر برقراری پیوند عاطفی قوی با والدین نیز احساسات و خلقیات خاص خود را بروز و پرورش می دهد.

در صورتی که والدین نمی دانند از چه بازی های مناسب، آموزنده و سرگرم کننده برای وقت گذراندن با فرزند خویش استفاده نمایند می توانند با مراجعه به مشاوره کودک خوب، با انواع بهترین بازی ها جهت رشد و پرورش خلاقیت و هیجانات فرزند خویش آشنا شوند.

 

انواع بازی با کودک دو سه ساله

بازی درمانگر مجرب نیز در جلسات مشاوره روانشناسی کودک با ارائه بهترین بازی ها سعی می نماید خلاقیت را در کودک رشد دهد.

همچنین بهره گیری از انواع روش های بازی با کودک دو سه ساله نیز می تواند سبب بروز هیجانات مثبت و منفی کودک در حین بازی شده و در صورتی که کودک نیاز به پرورش استعداد یا کاهش یکی از ویژگی های اخلاقی خویش مثل عصبانیت زیاد و..داشته باشد روانشناس کودک سعی می دارد با بازی درمانی این مسئله را بررسی نماید.

لذا برخی از انواع بازی با کودک دو سه ساله عبارتند از:

  • بازی هایی از نوع تخیلی
  • بهره گیری از بازی های نمادین
  • بازی هایی از نوع حرکتی و جسمانی
  • بازی های تقلیدی
  • بازی هایی از نوع نمایشی

بازی با کودک دو سه ساله از نوع تخیلی

در این سبک بازی با کودک دو سه ساله، استعدادها و تخیلات کودک شکوفا می شوند.

همانطور که از نام این سبک بازی مشخص است بازی درمانگر در جلسات بازی درمانی کودک با بهره گیری از بازی های تخیلی، تخیل و مهارت های کودک را پرورش داده و با استفاده از بازی هایی انحصاری خلاقیت و استعدادهای وی نمایان می گردند و بدین سبب والدین می توانند با شناخت بهتری از کودک خود مسیر رشد وی را هموارتر سازند.

بازی با کودک دو سه ساله از نوع نمادین

در این نوع بازی هم تخیل کودک بسیار می تواند نقش موثری داشته باشد و خلاقیت وی را نمایان سازد. در بازی های نمادین کودک اشیاء موجود را جایگزین اشیائی می نماید که در واقعیت در سنین دو الی سه سالگی نمی تواند از آن ها بهره مند گردد.

فرضا زمانی که در بازی با کودک دو سه ساله، والدین به علاقه کودک به ماشین سواری کردن پی می برند کودک می تواند درب قابلمه را به عنوان فرمان ماشین استفاده و بازی کند.

و.. به طور کل در این روش بازی کودک با بهره گیری از خلاقیت و تخیل خود اشیاء موجود را جایگزین اشیاء دیگر می نماید..

بازی با کودک دو سه ساله از نوع حرکتی و جسمانی

منظور از بازی های حرکتی و جسمانی همان فعالیت و جنب و جوش های کودک می باشد..کودک در این بازی ها می تواند انرژیِ خود را به درستی و در جهت مثبت تخلیه نماید.. مثلا توپ بازی کردن و..هم به صورت انفرادی هم به صورت گروهی و دوستانه

بازی با کودک دو سه ساله از نوع تقلیدی

در بازی با کودک دو سه ساله مهم ترین الگوی تقلیدی نیز والدین وی هستند. بنابراین والدین می توانند با بهره گیری از بازی های تقلیدی به پرورش مهارت های کودک پرداخته و خلاقیت وی را رشد دهند.

فرضا والدین می توانند برای اینکه کودک متوجه ممنوع بودن ورود به آشپزخانه یا دست زدن به اجاق گاز و..شود انگشت اشاره خود را روبه روی اجاق گاز گرفته و دست مشت شده خود را به نشانه ممنوع بودن این کار تکان دهند و همزمان خطرناک بودن اجاق گاز را برای فرزندشان بیان نمایند.

بدین صورت کودک زمانی که با اشیاء خطرناک و ممنوعه رو به رو شود ناخودآگاه به یادِ حرکت دست والدین خویش می افتد، آن را تقلید نموده و از شیء دوری می کند.

لذا مثال های بسیاری وجود دارند که والدین می توانند جهت رشد کودک شان به وی بیاموزند مثلا والدین با دو دست خود، خودشان را در آغوش می گیرند و به کودک یاد می دهند با اجرای این حرکت، خود را بیشتر از قبل دوست بدارند و..

بازی های نمایشی

در این سبک بازی کودک می تواند هر آنچه آموخته را بازی کند . فرضا کودک یاد می گیرد در نقش یک دندانپزشک بازی کند..قوانین بازی را فرا می گیرد و سپس به نمایش بازی در نقش دندانپزشک می پردازد.

این نوع بازی هم می توانند سبب پرورش خلاقیت کودک شده و اطلاعات وی را در سنین کودکی در زمینه های گوناگون افزایش دهد. بنابراین به روشنی می توان به اهمیت نقش بازی با کودک دو سه ساله پی برد.

منظور از بازی درمانی برای کودک دو سه ساله چیست؟

اشاره نمودیم که بازی با کودک دو سه ساله بسیار مهم و ضروری می باشد زیرا کودک در این سن در حال رشد بوده و با بازی با والدین و همسالان خود می تواند شناخت بهتری نسبت به احساسات، علایق و..خویش دست یابد.

منظور از بازی درمانی نزد دکتر روانشناس متخصص، جلساتی است که مشاور و روانشناس کودک بیش از اینکه از کودک سوال کند و بخواهد کودک با او صحبت کند، از بازی های متعدد برای شناخت خلقیات وی استفاده نموده و نحوه بروز احساسات و واکنش های هیجانی و رفتاری وی به هنگام هر بازی را بررسی می نماید.

فرضا میزان وابستگی کودک به والدین، بیش فعالی، خشم و عصبانیت کودک و.. با اجرای برخی بازی ها معین می گردد..در بازی با کودک دو سه ساله، روانشناس کودک از یک نوع بازی برای کودکان بهره نمی گیرد و از بازی های مختلفی به جهت افزایش مهارت ها و کشف استعداد وی یا کاهش میزان شدت و بروز علائم اختلالی مثل اضطراب و..استفاده می نماید تا تاثیرات مثبت بازی ها در طی زمان در کودک مشاهده گردد.

والدین می توانند با بهره گیری از مشاوره بازی درمانی کودک با بازی های متعدد جهت شکوفایی استعداد و پرورش خلاقیت فرزند خویش آشنا شده و در زمان هایی معین با کودک بازی کنند.

بازی با کودک دو سه ساله از جانب والدین بسیار می تواند بر میزان رشد کودک موثر باشد. بسیار مهم است که والدین بازی با کودک دو سه ساله خود را کم اهمیت ندانسته و به اندازه و اصولی با فرزند خود بازی کنند؛ زیرا بازی کردنِ بیش از حد یا بسیار کم با کودک هم می تواند تا حدودی تاثیرات منفی اعم از وابستگی شدید کودک به والدین، کمبود محبت و..برای وی ایجاد نماید.

مزایای بازی با کودک دو سه ساله در جلسات بازی درمانی چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره شد بازی با کودک دو سه ساله خصوصا در جلسات مشاوره کودک می تواند تاثیرات بسیار موثری داشته باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می نماییم..

  • بازی با کودک دو سه ساله سبب می گردد خلاقیت، استعداد و مهارت های وی شکوفا شده و پرورش یابند.
  • جلسات بازی درمانی کمک می کند کودک و والدین نسبت به خلقیات وی نیز شناخت بیشتری پیدا کنند.
  • کودک از والدین خویش محبت دریافت کرده و این نیز بسیار می تواند در رشد و پرورش کودک موثر واقع گردد.
  • بازی با کودک دو سه ساله در جلسات بازی درمانی سبب می گردد کودک بتواند بهتر با دنیای اطراف خویش ارتباط برقرار سازد.
  • دایره ارتباطات کودک حین بازی های گروهی افزایش می یابد و وی می تواند در دوست یابی در بین همسالان خود مهارت پیدا کند.
  • به هنگام بروز خلقیات، هیجانات و احساسات کودک، در صورت وجود اختلال فرضا بیش فعالی روانشناس کودک می تواند به وی کمک کند تا به صورت کاملا تخصصی مشاوره و درمان شود.
  • و..

بنابراین بازی با کودک دو سه ساله در جلسات مشاوره روانشناسی و بازی درمانی می تواند نقش بسیار موثری بر افزایش قوه تعقل و خلاقیت وی داشته باشد.

والدین می توانند با حضور در جلسات بازی درمانی کودک توسط بازی درمانگری مجرب و متخصص با فراگیری بازی های متنوع به کودک خود کمک کنند تا احساسات مثبت بیشتری را تجربه نماید و با بازی هایی به شیوه سالم و تخصصی خلاقیت و مهارت های فرزند خود را در طی زمان به صورت اصولی افزایش دهند.

دکتر امین الرعایا

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15770 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11245 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2300 بازدید