2109
لکه رنگ خوراکی روی موکت را چطور پاک کنیم؟(3 مرحله)

لکه رنگ خوراکی روی موکت را چطور پاک کنیم؟(3 مرحله)

1401/07/19 بازدید1366

همانطور که حتما می دانید، رنگ خوراکی یک ماده افزودنی حاوی رنگدانه هایی از رنگ مورد نظر است که باعث جذابیت بخشیدن به انواع خوراکی ها اعم از دسرها و کیک و شیرینی ها می شود. این رنگ های خوراکی به صورت های مختلف اعم از مایع، پودر، خمیر و ژله ای وجود دارد. اما مهم ترین نوع این رنگ ها که معمولا بیشترین استفاده را دارد و باعث ایجاد لکه روی موکت می شود، نوع مایع آن است.

اگر رنگ خوراکی پودری روی موکت بریزد، شما می توانید به راحتی یک جاروبرقی کشیدن، آن را از روی موکت پاک کنید. رنگ های خوراکی خمیری و ژله ای نیز معمولا در عمق الیاف موکت نفوذ نمی کنند و به موکت رنگ پس نمی دهند، پس می توان به راحتی به کمک یک قاشق و چند دستمال آن ها را از روی موکت تمیز کرد. اما لکه رنگ خوراکی مایع را چطور از روی موکت پاک کنیم؟

تا انتهای این نوشته ما را همراهی کنید تا بدانید که چطور باید لکه رنگ خوراکی را از روی موکت تمیز کنیدو همچنین یک قالی شویی معتبرو مجاز را به شما معرفی نماییم.

مهم ترین نکته برای تمیز شدن کامل لکه رنگ خوراکی از روی موکت، سریع عمل کردن است

اولین اقدام پس از اینکه متوجه شدید رنگ خوراکی روی موکت ریخته، آن است که سریع وارد عمل شوید. به سرعت یک دستمال کاغذی بردارید و آرام روی رنگ بگذارید تا رنگ را به خود جذب کند. مهم است که این کار را سریع انجام دهید تا اگر هنوز قسمتی از مایع رنگ وارد الیاف نشده، به دستمال جذب شود. فقط باید به یاد داشته باشید که این کار را به دقت انجام دهید تا لکه را بزرگتر نکنید.

اگر فکر می کنید که نمی توانید و یا فرصت کافی برای تمیز کردن سریع رنگ از روی موکت را ندارید، می توانید از خدمات یک قالی شویی مجاز که تعرفه قالیشویی متمایزی دارد استفاده کنید.برای مشاهده تعرفه قالیشویی توحید می توانید به نشانی https://tohidcarpet.com/price   مراجعه نمایید.

1. کمی لکه را مرطوب کنید

ابتدا با مرطوب کردن لکه، کار را آغاز کنید. دقت کنید که لکه را فقط مرطوب کنید نه اینکه آن را خیس کنید. خیس کردن لکه باعث می شود تا لکه بیشتر پخش شود و به عمق الیاف نیز نفوذ کند. پس از آب بسیار کمی برای این مرحله استفاده کنید. می توانید با کمک یک قطره چکان، آب را قطره قطره روی لکه بریزید و هر جایی که احساس کردید، کافیست، آب ریختن را قطع کنید. پس از اینکه لکه را مرطوب کردید، با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید.

این مرحله را چندین بار تکرار کنید. یعنی هر بار لکه را کمی مرطوب کنید و با دستمال آن را پاک کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید که دیگر رنگی از موکت خارج نشود و دستمال شما پس از پاک کردن، تمیز بماند.

2. الکل مالشی

الکل مالشی یا ایزوپروپیل الکل یکی از انواع الکل های صنعتی و خانگی است که می تواند برای تمیز کردن برخی از لکه های سرسخت کاربرد داشته باشد. الکل مالشی یک گزینه عالی برای تمیز کردن لکه رنگ خوراکی از روی موکت است چرا که به خوبی می تواند رنگ ها را در خود حل کند.

برای این منظور کمی الکل مالشی را روی یک دستمال تمیز بریزید و سعی کنید لکه را با آن تمیز کنید.

دقت کنید که الکل مالشی یک ماده شیمیایی است و در هنگام کار با آن، حتما باید از دستکش و ماسک استفاده کنید. اگر از مشکلات تنفسی رنج می برید، بهتر است از خدمات قالیشویی صاحبقرانیه استفاده کنید و این کار را در منزل انجام ندهید. همچنین پیشنهاد می کنیم پیش از آنکه الکل مالشی را برای روی موکت تان به کار ببرید، آن را روی یک قسمتی از گوشه های موکت امتحان کنید. اگر رنگ موکت تغییر نکرد، استفاده از ان برای شما ایمن خواهد بود.

 

3. شستن و خشک کردن

در این مرحله باید به کمک آب، از شر الکل و رنگ های شکسته شده توسط آن نیز خلاص شوید. کمی آب خنک در یک ظرف بریزید. دستمال خود را در آب خیس کنید. آب اضافی دستمال را بگیرید. دستمال را روی محل تمیز شده از موکت بکشید تا لکه کاملا تمیز شود. این کار را بارها و بارها تکرار کنید تا دیگر دستمال شما بعد از تمیز کردن لکه، اثری از رنگ و الکل را نداشته باشد.

پس از شستن نیز حتما باید خشک کنید. یک دستمال یا اسفنج که جذب بالایی دارد، انتخاب کنید. دستمال را محکم روی لکه بکشید تا آب های اضافی باقی مانده از مرحله شستشو را به خود جذب کند. پس از آن می توانید به کمک پنکه یا باز نمودن در و پنجره های اطراف موکت، فرآیند خشک کردن را تسریع نمایید.

شستشو و خشک کردن مکانیزه موکت

انواع موکت های پرز بلند و پرز کوتاه در قالیشویی های مجاز به صورت مکانیزه شستشو داده می شوند.  علاوه بر فرآیند شستشوی مکانیزه، امروزه با واردات دستگاه های جدید خشک کن لوله ای، خشک کردن موکت ها نیز به صورت کاملا مکانیزه انجام می شود. خشک کردن مکانیزه مزایای زیادی نسبت به خشک کردن سنتی موکت ها دارد. از جمله این مزایا می توان به عدم تا خوردگی در موکت اشاره کرد. در روش سنتی که موکت ها روی لوله های ضخیم رو به روی آفتاب پهن می شدند، امکان تاخوردگی موکت از قسمتی که روی لوله آویزان بود، وجود داشت.

همچنین شستشوی دستی و پهن کردن غیراصولی در گذشته، باعث می شد تا موکت ها در قسمت های مختلف دچار برجستگی و فرورفتگی شوند. اما خوشبختانه امروزه در قالیشویی های معتبر همچون قالیشویی در صاحبقرانیه می توانیم با روش های شستشوی مکانیزه بدون دخالت دست، موکت های شما را شست و شو دهیم.

 

قالیشویی توحید

قالیشویی توحید معتبرترین قالیشویی تهران و کرج است که به پشتوانه 30 سال سابقه در صنعت قالیشویی، امروزه در اقصی نقاط پایتخت ایران شعبه دارد. پس اگر به دنبال یک قالیشویی خوب در تهران هستید که موکت های واحد تجاری اداری و یا موکت های خانه خود را به آن بسپارید، قالیشویی توحید بهترین گزینه شماست. مطمئن باشید که با سپردن موکت به قالیشویی توحید، پشیمان نخواهید شد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها