2109
10 فایده هندوانه در دوران بارداری

10 فایده هندوانه در دوران بارداری

1401/07/11 بازدید9640

همانطور که از نام آن پیداست 92 درصد از این میوه تابستانی را آب تشکیل می‌دهد. هندوانه منبع عالی از مواد مغذی حیاتی از جمله ویتأمین A، C، B۶، منیزیم و پتاسیم است. دانه‌های هندوانه ترد و به همان اندازه مفید هستند و می‌توان آن‌ها را به طور کامل مصرف کرد. اگر در دوران بارداری میل به هندوانه دارید و از فواید آن، ارزش غذایی موجود در آن، فواید تخمه هندوانه و عوارض جانبی آن مطمئن نیستید برای جزئیات بیشتر به خواندن این مطلب ادامه دهید. خوردن هندوانه در دوران بارداری بسیار مفید است. اکثر پزشکان توصیه می‌کنند هندوانه را در زمانی که باردار هستید مصرف کنید زیرا سرشار از مواد مغذی است. برخی از فواید شگفت‌انگیز هندوانه عبارتند از:

تهوع صبحگاهی را تسکین می‌دهد:

با مصرف منظم هندوانه می‌توان اثر تهوع صبحگاهی را کاهش داد. نوشیدن یک لیوان آب هندوانه تازه در صبح زود یا خوردن چند برش هندوانه تازه بهترین راه برای شروع یک روز است.

احتمال ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش می‌دهد:

رنگ قرمز هندوانه به دلیل وجود آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است. در میان تمام میوه‌ها و سبزیجات هندوانه غنی‌ترین منبع لیکوپن است. این به کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری کمک می‌کند. این می‌تواند یک وضعیت خطرناک هم برای شما و هم برای کودک شما باشد.

 سوزش سر دل را برطرف می‌کند:

زنان باردار معمولاً مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل و اسیدیته دارند. هندوانه با تسکین لوله غذا و معده این مشکلات را کاهش می‌دهد. خاصیت خنک کنندگی آن باعث تسکین فوری سوزش سر دل می‌شود.

 به جلوگیری از ادم کمک می‌کند:

ادم که تورم پا و دست بوده در دوران بارداری بسیار شایع است. محتوای بالای آب هندوانه هرگونه انسداد در رگ‌ها و ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از ادم در دوران بارداری کمک می‌کند.

 از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند:

جدای از حالت تهوع صبحگاهی گرفتگی عضلات یکی دیگر از مشکلاتی است که بیشتر زنان باردار را آزار می‌دهد. گرفتگی عضلانی دردی است که در ماهیچه‌ها به دلیل تغییراتی در بدن ایجاد می‌شود که با پیشرفت بارداری اتفاق می‌افتد. ال سیترولین یک اسید آمینه است که با کمک به ماهیچه‌ها برای دریافت سریعتر اکسیژن درد عضلانی را کاهش می‌دهد. این اسید آمینه به وفور در هندوانه یافت می‌شود. مصرف هندوانه باعث کاهش گرفتگی عضلات در دوران بارداری می‌شود.

 از رشد جنین حمایت می‌کند:

هندوانه بسیار مغذی است. حاوی ویتأمین C، ویتأمین E، ویتأمین B۶ و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است. برای رشد چشم، مغز، سیستم عصبی و اسکلتی جنین بسیار مفید است. پتاسیم و کلسیم موجود در آن به استخوان‌سازی جنین کمک می‌کند.

 از ایجاد رنگدانه جلوگیری می‌کند:

رنگدانه یکی دیگر از مسائلی است که بسیاری از زنان در دوران بارداری با آن مواجه هستند. خوردن منظم هندوانه به جلوگیری از رنگدانه کمک می‌کند. هندوانه سموم را از بدن دفع می‌کند و از حرکت سالم روده حمایت می‌کند. این به حفظ درخشش سالم پوست و جلوگیری از رنگدانه کمک می‌کند.

 ایمنی را تقویت می‌کند:

همانطور که در بالا ذکر شد لیکوپن که شانس پره اکلامپسی را کاهش می‌دهد به تقویت ایمنی نیز کمک می‌کند. همچنین منبع غنی ویتأمین C است که از هرگونه بیماری جلوگیری می‌کند.

 از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند:

همانطور که گفته شد 92 درصد هندوانه را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین مصرف منظم هندوانه از کم آبی بدن زنان باردار جلوگیری می‌کند.

 خاصیت ادرار‌آور و سم زدایی:

ادرار‌آور و خاصیت سم زدایی است که به حفظ سلامت اندام‌های داخلی مانند کلیه کمک می‌کند و احتمال UTI (عفونت مجاری ادرار) را که در بین زنان باردار رایج است کاهش می‌دهد.

هندوانه چه ارزش غذایی دارد؟

مطالعات علمی نشان می‌دهد که یک فنجان هندوانه برای زنان باردار 43 گرم کالری، 2 میلی گرم سدیم، 11 گرم کربوهیدرات و ۱ گرم فیبر دارد. هندوانه منبع خوبی از ویتأمین‌هایی مانند ویتأمین A، ویتأمین C، همراه با آهن و کلسیم است. این میوه حاوی ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، منیزیم، نیاسین، فولات، پتاسیم، روی و مس است. در عین حال این میوه کاملاً بدون چربی است.

آیا خوردن آب هندوانه در دوران بارداری بی‌خطر است؟

بله به شرطی که از هندوانه تازه بریده شده برای آب‌گیری استفاده شود. آب هندوانه به اندازه برش‌های هندوانه مفید است. برای تهیه آب هندوانه در خانه ۳ فنجان هندوانه بدون هسته مکعبی را در مخلوط کن بریزید و آن را پوره کنید تا یکدست شود. این آب میوه را الک کرده و تفاله آن را دور بریزید. آب میوه را بلافاصله مصرف کنید. هنگام تهیه آبمیوه آب یا شکر اضافه نکنید. حتی می‌توانید چند شاخه نعناع و یک تکه زنجبیل اضافه کنید. این به جلوگیری از حالت تهوع در دوران بارداری کمک می‌کند.

مصرف تخمه هندوانه در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

ممکن است عادت داشته باشید هنگام مصرف هندوانه دانه‌ها را بیرون بیاورید. اما ارزش غذایی دانه‌ها ممکن است شما را پشیمان کند. تخمه هندوانه کم کالری و مواد مغذی زیادی دارد. وقتی برشته شوند ترد می‌شوند و می‌توانند یک میان وعده سالم در دوران بارداری باشند. برخی از فواید مصرف تخمه هندوانه در دوران بارداری عبارتند از:

 تخمه هندوانه سرشار از ویتأمین C است که برای سیستم ایمنی بدن جنین در حال رشد بسیار مفید است.

 تخمه هندوانه حاوی مواد مغذی مانند ویتأمین B، پتاسیم، آهن، منیزیم، فولات و روی است.

 منبع خوبی از چربی‌های سالم و پروتئین هستند. همه این‌ها برای رشد سالم جنین مفید است.

مصرف هندوانه در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

با وجود فواید بی‌شماری که هندوانه در مصرف زیاد آن دارد می‌تواند در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند. در اینجا برخی از عوارض جانبی وجود دارد که می‌تواند باعث مصرف بیش از حد هندوانه در دوران بارداری شود:

 مصرف بیش از حد هندوانه می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد و در نتیجه شانس ابتلا به دیابت بارداری را در زنان باردار افزایش دهد.

مصرف هندوانه‌ای که مدتی در فضای باز نگهداری می‌شود می‌تواند باعث مشکلات معده شود. بنابراین همیشه هندوانه تازه بریده شده یا آب هندوانه تازه تهیه شده مخصوصاً در دوران بارداری بخورید.

 هندوانه خاصیت سم زدایی دارد. به حفظ سلامت اندام‌های داخلی کمک می‌کند. با این حال مصرف بیش از حد هندوانه می‌تواند منجر به دفع مواد مغذی ضروری از بدن به همراه سموم شود.

 

آیا میل به هندوانه جنسیت کودک شما را تعیین می‌کند؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد میل به غذا و جنسیت کودک شما با هم ارتباط دارند. اما گفته می‌شود که هوس خوردن میوه نشان دهنده دختر بودن نوزاد است. این بر اساس این نظریه است که بسیاری از زنان باردار که هوس میوه‌هایی مانند خربزه، پرتقال و انواع توت‌ها را داشتند در نهایت یک نوزاد دختر به دنیا آوردند.

اگر در دوران بارداری هندوانه بخورم، سرما می‌خورم؟

هندوانه اثرات خنک کنندگی دارد. می‌تواند بدن شما را تا حدی خنک کند. از خوردن آب هندوانه با یخ یا زمانی که به شدت عرق می‌کنید خودداری کنید.

آیا می‌توانم در دوران بارداری به طور منظم آب هندوانه بخورم؟

بله در واقع هندوانه می‌تواند به درمان تهوع صبحگاهی شما کمک کند. این می‌تواند یک نوشیدنی با طراوت در دوران بارداری باشد.

آیا آب هندوانه سطح قند من را در دوران بارداری افزایش می‌دهد؟

بله، مصرف بیش از حد این میوه می‌تواند سطح قند شما را افزایش دهد. اگر از دیابت بارداری رنج می‌برید میزان مصرف خود را کنترل کنید.

 

منبع:

www.beingtheparent.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14907 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10555 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2096 بازدید