2109
آیا حرکات کششی به افرادی که فلج مغزی هستند کمک می‌کند؟

آیا حرکات کششی به افرادی که فلج مغزی هستند کمک می‌کند؟

1401/07/04 بازدید1004

مؤثرترین حرکات کششی برای افراد مبتلا به فلج مغزی بر افزایش طول عضلات اسپاستیک متمرکز است. این امر ضروری است زیرا عدم کشش می‌تواند باعث افزایش اسپاستیسیتی شود و در طول زمان منجر به محدودیت بیشتر حرکت شود. این مقاله مزایای کشش را توضیح می‌دهد و کشش‌هایی را ارائه می‌دهد که افراد مبتلا به فلج مغزی خفیف می‌توانند در خانه انجام دهند.

به چه علت حرکات کششی برای مدیریت فلج مغزی ضروری است؟

بیش از ۸۰ درصد از افراد مبتلا به فلج مغزی انقباضات غیرارادی عضلانی به نام اسپاستیسیتی را تجربه می‌کنند. وقتی ماهیچه‌ها به طور مداوم منقبض می‌شوند دائماً مفاصل را می‌کشند و دامنه حرکت را محدود می‌کنند. کودکان به طور مداوم در حال رشد هستند و اسپاستیسیتی کنترل نشده می‌تواند باعث ایجاد وضعیت غیر طبیعی، حرکات سفت و مهار رشد عضلات شود. حرکات کششی می‌تواند به کشیده شدن عضلات سفت و بافت‌های همبند برای کاهش فشار روی مفاصل و بهبود دامنه حرکتی کمک کند. افراد مبتلا به انواع شدیدتر فلج مغزی ممکن است نیاز به استفاده از دارو‌هایی مانند بوتاکس یا باکلوفن داشته باشند تا اسپاستیسیتی را به اندازه کافی برای کشش مؤثر عضلات کاهش دهند. اهداف کشش عبارتند از:

-تثبیت تون عضلات

-حفظ یا افزایش دامنه حرکتی

-کاهش درد

-به تعویق انداختن جراحی

چند دوع حرکت کششی برای افراد مبتلا به فلج مغزی وجود دارد؟

کشش غیرفعال:

کشش‌هایی که توسط فرد دیگری انجام می‌شود و نیازی به تلاش کودک ندارد کشش غیرفعال نام دارد. والدینی که کودکان بسیار خردسال یا کودکانی با اختلالات حرکتی شدید دارند احتمالاً نیاز دارند که عضلات کودک خود را به طور غیرفعال کشش دهند.

-کشش فعال:

حرکات کششی که توسط کودک آغاز و یا حفظ می‌شود. اگر کودک شما کنترل حرکتی کافی داردکشش فعال مناسب است. در زیر لیستی از ۷ کشش آورده شده است که افراد مبتلا به فلج مغزی خفیف می‌توانند به طور فعال در خانه انجام دهند. از کودکتان بخواهید که حرکات کششی را حدود ۳۰ ثانیه نگه دارد.

۱-کشش همسترینگ:

روی زمین بنشینید و یک پایتان را صاف کنید و پای دیگر را خم کنید به طوری که کف پایتان با پای صاف شده تماس پیدا کند. به آرامی به سمت جلو به سمت پایی که صاف شده خم شوید و نگه دارید.

۲-کشش دیوار بند پاشنه:

در حالت‌ایستاده رو به دیوار قرار بگیرید و هر دو دست را به اندازه عرض‌شانه روی دیوار قرار دهید. با یک پا یک قدم بزرگ به عقب بردارید تا روی توپ پا بایستید. به آرامی پاشنه خود را به سمت پایین فشار دهید (پای جلویی باید هنگام پایین آمدن خم شود) و نگه دارید.

۳-کشش بند پاشنه نشسته:

برای کشش به کمربند، حوله یا نوار مقاومتی نیاز دارید. روی زمین بنشینید و یک پای خود را صاف و پای دیگر را خم کنید. کمربند یا کش را به دور کف پای صاف خود ببندید و به آرامی انتهای آن را به سمت بدن خود بکشید.

۴-کشش عضلات چهار سر ران:

طوری بنشینید که یک پای خود را صاف و پای دیگر را به عقب خم کنید. به آرامی به پشت خم شوید و از ساعد خود برای حمایت استفاده کنید.

۵-کشش زانو تا قفسه سینه:

به پشت دراز بکشید و یک پا را صاف و پای دیگر را خم کنید تا زانوی شما به سمت بالا باشد. پای خم شده را بلند کنید، زانو را به سمت قفسه سینه خود بکشید و نگه دارید.

۶-کشش مچ دست:

کف دست خود را روی صندلی خود قرار دهید، بازو را صاف نگه دارید و مقداری از وزن خود را به آرامی روی دست قرار دهید. سپس دست خود را به سمت دیگر برگردانید تا پشت دست روی صندلی قرار گیرد و به آرامی وزن خود را جابجا کنید.

۷-کشش‌شانه:

یک دست خود را به سمت دیوار باز کنید و بدن خود را به آرامی در جهت مخالف بچرخانید. به عنوان مثال اگر دست راست شما به دیوار است بدن خود را به سمت چپ بچرخانید.

چگونه کودکان مبتلا به فلج مغزی را به حرکات کششی واداریم؟

برای کمک به رشد عادت کشش روزانه به کودکتان از او بخواهید هر روز در زمان مشخصی مانند بعد از صبحانه یا قبل از خواب حرکات کششی انجام دهد. به جای احساس اجبار به کشش کودکان ممکن است آن را بخشی از برنامه روزانه خود بدانند. انجام حرکات کششی یکسان هر روز ممکن است علاقه و انگیزه را کاهش دهد. یکی از راه‌های تشویق حرکات کششی منظم گنجاندن خلاقانه حرکات کششی در فعالیت‌های تفریحی است. سپس حرکات کششی سرگرم‌کننده می‌شود و کودکان را درگیر می‌کند.

 

نتیجه‌گیری:

افزایش طول ماهیچه‌ها مستلزم ثبات و تکرار است. کشش اسپاسم را از بین نمی‌برد اما ممکن است سفتی آن را محدود کند. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه افراد مبتلا به فلج مغزی خفیف باید روزانه حرکات کششی انجام دهند تا دامنه حرکتی خود را حفظ کنند. ‌امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا بفهمید چرا برای افراد مبتلا به فلج مغزی مهم است که حرکات کششی را در برنامه‌های روزمره خود بگنجانند.

 

منبع:

www.flintrehab.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها