2109
چرا دیر غذا خوردن در شب برای شما مضر است؟

چرا دیر غذا خوردن در شب برای شما مضر است؟

1401/05/12 بازدید412

هنگام کار کردن در اواخر شب یا تماشای برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه خود اغلب احساس گرسنگی می‌کنیم که بیشتر منجر به مصرف غذا‌های سنگین یا ناسالم می‌شود. در طول روز ما سعی می‌کنیم غذا‌های سالم و مغذی بخوریم اما فقط یک وعده غذایی اشتباه در زمان نامناسب کار را خراب می‌کند. بنابراین اگر در طول روز کار می‌کنید و معمولاً از ساعت 12 تا 8 صبح می‌خوابید در پایان روز بدن شما هر چیزی را که در آن قرار می‌دهید متابولیزه می‌کند و اگر به اندازه کافی فعال نباشید که انرژی جذب شده از آن را مصرف کنید آنگاه به عنوان چربی ذخیره می‌شود. مطالعات پزشکی اخیر نشان داده است که خوردن غذا بین ساعت‌های 12 بعد از ظهر تا 23 شب منجر به افزایش سطح گلوکز، انسولین و کلسترول خون نسبت به  غذا خوردن بین ساعت‌های 8 صبح تا 7 بعد از ظهر می‌شود. بنابراین اگر هدف شما کاهش چربی بدن یا کلسترول بوده ممکن است سعی کنید عادات غذایی خود را در اواخر شب کاهش دهید.

دیر غذا خوردن چه عوارضی دارد؟

 اختلال خواب:

افرادی که دیر غذا می‌خورند معمولاً دیر می‌خوابند. این منجر به اختلال در چرخه خواب می‌شود. همچنین این می‌تواند دلیل کابوس دیدن در شب باشد.

 هضم ضعیف:

وقتی شام را آخر شب می‌خورید دچار معده درد می‌شوید زیرا غذا به درستی هضم نمی‌شود و باعث ترشح بیش از حد اسید در معده می‌شود.

 افزایش وزن:

متابولیسم بدن شما در طول شب کند می‌شود. همچنین در کالری سوزی به اندازه روز مؤثر نیست. بنابراین دیر غذا خوردن منجر به افزایش وزن می‌شود.

 تأثیر بر سلامت روان:

وقتی به درستی نخوابید با احساس تحریک‌پذیری و بدخلقی از خواب بیدار می‌شوید و ساعت بدن خود را به هم میریزید. این باعث افزایش احتمال افسردگی و اضطراب می‌شود.

 افزایش فشار خون:

دیر شام خوردن و خوابیدن دیروقت در شب نیز می‌تواند منجر به فشار خون و دیابت شود.

در صورت گرسنگی آخر شب چه باید کرد؟

- از کربوهیدرات‌ها دوری کنید:

این کار به جلوگیری از افزایش شدید سطح قند خون کمک می‌کند و به بدن فرصت کمتری می‌دهد تا قند اضافی را به عنوان چربی ذخیره کند.

- غذا‌های غنی از فیبر مصرف کنید:

افزودن برخی از میان وعده‌های غنی از فیبر به رژیم غذایی شما نه تنها شما را راضی و سیرتر نگه می‌دارد بلکه هضم شما را بهبود می‌بخشد و به خواب بهتر کمک می‌کند.

 

منبع:

timesofindia.indiatimes.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16420 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11606 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3912 بازدید