2109
سرطان بینی چیست؟

سرطان بینی چیست؟

1401/05/08 بازدید3309

سرطان‌های سینوازال که معمولاً سرطان بینی نامیده می‌شوند گروه متنوعی از سرطان‌ها هستند که بینی و سینوس‌های پارانازال را درگیر می‌کنند. شایع‌ترین علت سرطان بینی قرار گرفتن در معرض گرد و غبار چوب و پس از آن دود صنعتی، تصفیه نیکل، دباغی چرم، رنگ‌های کروم و استفاده از تنباکو است. مطالعات اخیر نشان داده است که آلودگی هوای بیرون می‌تواند منجر به بدخیمی‌های سینوسی شود.

سرطان بینی چند نوع دارد؟

انواع زیادی از بدخیمی‌های سینوس وجود دارد که کارسینوم سلول سنگفرشی شایع‌ترین و پس از آن آدنوکارسینوم است. رابدومیوسارکوم شایع‌ترین سرطان سینوس در بین کودکان است. سایر انواع نادر شامل آدنوئید کیستیک، نوع تمایز نیافته سینوس، فیبرؤسارکوم، همانژیوپری سیتوما، لنفوم خارج گرهی، سارکوم یوینگ و غیره است.

سرطان بینی چه علائمی دارد؟

علائم این سرطان‌ها مشابه علائم بیماری‌های معمولی خوش خیم (غیر سرطانی) مانند سینوزیت است که منجر به تأخیر در تشخیص بیمارانی می‌شود که در مراحل پیشرفته سرطان مراجعه می‌کنند. معمولاً بیماران زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که ضایعه رشد کرده و به ساختار‌های مجاور مانند چشم، مغز و غیره گسترش یافته و عوارضی ایجاد می‌کند که منجر به پیش آگهی ضعیف می‌شود. شایع‌ترین تظاهرات سرطان بینی بلوک بینی بوده و به دنبال آن درد روی گونه، خونریزی از بینی، تورم گونه، رشد روی کام، دوبینی، بی‌حسی گونه و لق شدن دندان‌ها است.

سرطان بینی چگونه درمان می‌شود؟

بیمار تحت معاینه بالینی بینی، دهان، چشم و گردن همراه با آندوسکوپی بینی قرار می‌گیرد. روش اصلی درمان سرطان بینی جراحی در مراحل اولیه سرطان است. سرطان‌های مرحله پیشرفته نیاز به درمان چندوجهی با جراحی و به دنبال پرتو درمانی به تنهایی یا همراه با شیمی درمانی دارند. جراحی را می‌توان با رویکرد باز کلاسیک یا تکنیک جدید آندوسکوپی انجام داد. با ظهور آندوسکوپ‌ها، ابزار‌های برقی و سیستم‌های ناوبری حین عمل سرطان‌های سینوسی در حال حاضر با روش‌های آندوسکوپی کم تهاجمی درمان می‌شوند. تصمیم‌گیری در مورد استفاده از آندوسکوپ به نوع سرطان، محل و وسعت سرطان بستگی دارد. روش‌های باز نیاز به برش‌های بزرگ روی صورت، برش بافت وسیع و اسکار ناخوشایند دارند. تکنیک آندوسکوپی باعث تجسم بهتر ساختار‌های حیاتی، میزان عوارض کمتر، زیبایی بهتر، بهبودی زودهنگام و بهبود کیفیت زندگی بیمار می‌شود. اما در صورت درگیری چشم، مغز، رگ‌های خونی اصلی و پوست نمی‌توان روش‌های آندوسکوپی را انجام داد.

آیا درمان باعث تغییر شکل بینی می‌شود؟

گزینه بازسازی به میزان برداشت انجام شده همراه با اولویت بیمار و فاکتور هزینه بستگی دارد. گستره وسیعی از گزینه‌های ترمیمی موجود است مانند اپتوراتور‌ها، پروتز‌های مصنوعی یا ایمپلنت‌های استخوانی یکپارچه، ایمپلنت‌ها و پروتز‌های چشمی، فلپ‌های فاسیوکتانئوس، پدیکال یا آزاد.

 

منبع:

www.healthshots.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16512 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4888 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11663 بازدید