2109
آیا دادن غذای جامد به کودک باعث خطر خفگی می‌شود؟

آیا دادن غذای جامد به کودک باعث خطر خفگی می‌شود؟

1401/04/25 بازدید310

برای حدود چهار تا شش ماه اول زندگی توصیه می‌شود که نوزادان منحصراً با شیر مادر تغذیه شوند. هنگامی که دادن شیر امکان‌پذیر نیست شیر خشک غنی شده با آهن باید به نوزاد داده شود. شیرخشک‌های مخصوص نوزادان برای رفع نیاز‌های تغذیه‌ای نوزادان در سال اول زندگی طراحی شده‌اند و بیش از 12 ماهگی توصیه نمی‌شوند.

تغذیه تکمیلی چیست؟

غذا‌های جامد را در حدود چهار تا شش ماهگی معرفی کنید. از آنجایی که 4 تا 6 ماهگی نوزاد آماده می‌شود بهتر است هنگام معرفی غذای جامد به موارد زیر توجه کنید:

- می‌تواند سر و گردن خود را کنترل کند

- قادر است سر خود را بالا نگه دارد

- غذا را با زبان خود از دهان خارج نمی‌کند

- به تنهایی یا با حمایت می‌نشیند

- سعی می‌کند‌ اشیاء کوچک مانند اسباب بازی یا غذا را بگیرد

- به جای فشار دادن آن به چانه غذا را می‌بلعد

 

بهترین غذا‌های اولیه برای نوزاد 4-6 ماهه چه غذاهایی هستند؟

حدود چهار تا شش ماهگی غذا‌های جامد (مکمل) برای اطمینان از تغذیه کافی و قرار گرفتن در معرض طعم‌ها، بافت‌ها و انواع مختلف غذا‌ها ضروری می‌باشند. غذا‌های غنی از آهن مانند غلات یا گوشت‌های پوره شده و غذا‌های غنی از روی مانند گوشت، لوبیا و غلات نوزاد غنی شده با روی اولین غذا‌های مناسبی هستند که به نوزادان چهار تا شش ماهه داده می‌شوند. لبنیات به شکل ماست ساده و شیر کامل را می‌توان در حدود شش ماهگی به کودک داد.

بهترین غذا‌های اولیه برای نوزاد6-8 ماهه چه غذاهایی هستند؟

در حدود شش تا هشت ماهگی نوزادان آماده خوردن غذا‌های بافت دار هستند مانند غذا‌های له شده یا خرد شده و غذا‌های انگشتی.

بهترین غذا‌های اولیه برای نوزاد 12-10 ماهه چه غذاهایی هستند؟

در سن ده تا دوازده ماهگی کودک شما مستقل‌تر می‌شود و ممکن است بتواند یک قاشق را در دست بگیرد. برای دادن شیر گاو به عنوان یک نوشیدنی باید صبر کنید تا در 12 ماهگی یا بعد از آن معرفی شود. مصرف آب آشامیدنی ساده و فلورایده را می‌توان به آرامی بعد از یک سالگی افزایش داد تا نیاز‌های هیدراتاسیون و فلوراید را برآورده کند. کودک خود را تشویق کنید که از انواع غذا‌ها از همه گروه‌های غذایی استفاده کند، البته به جز غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند و کافئین افزوده. غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی سدیم بالاتر نیز باید محدود شوند.

چه غذا‌هایی را نباید در برنامه غذایی کودک قرار دهیم؟

بسیار مهم است که از دادن غذا‌هایی که می‌تواند خطر خفگی احتمالی را به کودکتان بدهد مانند سبزیجات یا میوه‌های نپخته (به استثنای موز و آووکادو)، تکه‌های پنیر، انگور کامل، بادام‌زمینی، ذرت بو داده و تکه‌های هات داگ پرهیز کنید. غذای سفت می‌تواند راه هوایی را مسدود کند و باعث خفگی شود.

آیا نوزادان می‌توانند عسل بخورند؟

شیرخواران کمتر از یک سال نباید عسل مصرف کنند.

چه زمانی غذا‌های جامد را شروع کنیم؟

احساس استرس در مورد معرفی غذا‌های جامد به کودک طبیعی است اما‌ امیدواریم این دستورالعمل‌ها بتواند برخی از نگرانی‌های شما را کاهش دهد.

 

منبع:

milk-drunk.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16330 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11567 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2836 بازدید