2109
11 علامت کودکان که هرگز نباید نادیده بگیرید

11 علامت کودکان که هرگز نباید نادیده بگیرید

1401/04/16 بازدید6348

 تب بالا:

نوزادان زیر 3 ماه در صورت افزایش به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارند. اگر تب آن‌ها ناشی از یک عفونت باکتریایی مانند عفونت مجاری ادراری باشد می‌تواند به سرعت در بدن پخش شود. در بچه‌های بزرگ‌تر از 2 سال تا زمانی که به نظر می‌رسد کودک شما به خوبی هیدراته شده و عملکرد طبیعی دارد تب خطری ندارد. برای راهنمایی با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

تب طولانی مدت:

اگر به کودکتان یک دارو مانند استأمینوفن یا ایبوپروفن داده‌اید و عدد روی دماسنج در عرض چهار تا شش ساعت تکان نمی‌خورد با پزشک اطفال خود تماس بگیرید. این نشانه آن است که عفونت ممکن است آنقدر قوی باشد که بدن نتواند با آن مقابله کند و پزشک ممکن است بخواهد یک معاینه کامل برای تعیین علت انجام دهد. تب ناشی از یک ویروس معمولی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا معمولاً در عرض پنج روز از بین می‌رود.

 تب همراه با سردرد:

تب همراه با سفت شدن گردن یا سردرد یا بثورات پوستی شامل کبودی و نقاط قرمز ریز است. در این صورت فوراً با پزشک خود تماس بگیرید زیرا این‌ها می‌توانند علائم مننژیت باشند که نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

 مشکل پوستی:

بثورات حلقه‌ای شکل با یک نقطه رنگ پریده در مرکز می‌تواند نشان دهنده بیماری لایم باشد. اگر لکه‌هایی با اندازه دقیق زیر پوست مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند نشان دهنده بسیاری از بیماری‌های جدی باشد. هرگونه کبودی غیرقابل توضیح و گسترده ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال خونی احتمالی باشد. بعلاوه بثورات لکه دار و اغلب کمی برآمده ممکن است نشانه یک واکنش آلرژیک باشد. اگر کودک شما نیز دچار مشکل تنفسی یا بی‌قراری یا بی‌حالی است باید فوراً توسط پزشک معاینه شود.

 خال غیر معمول:

روی خال‌های فرزندتان به ویژه خال‌هایی که از بدو تولد داشته است دقت کنید زیرا این خال‌ها در معرض خطر بیشتری برای بدخیم شدن هستند.. اگر متوجه شدید خال به شکل نامنظم، لبه‌های ناهموار و برآمده است به پزشک خود اطلاع دهید. همه این‌ها نشانه‌هایی از سرطان پوست بالقوه می‌باشد.

 درد ناگهانی معده:

اگر کودک شما در سمت راست پایین درد دارد از او بخواهید بالا و پایین بپرد اگر این کار آزاردهنده است می‌تواند نشانه آپاندیسیت باشد. اگرچه آپاندیس در سمت راست پایین شکم است اما درد ناشی از آپاندیسیت می‌تواند از اطراف ناف شروع شده و به سمت راست منتقل شود. با یک ویروس معمولی معده معمولاً تب و پس از آن استفراغ و سپس معده درد و اسهال وجود دارد. اگر متوجه این علائم شدید با پزشک خود تماس بگیرید زیرا آپاندیسیت به سرعت پیشرفت می‌کند و زمانی که زود تشخیص داده شود به بهترین شکل درمان می‌شود.

 سردرد همراه با استفراغ:

سردردی که در اوایل صبح رخ می‌دهد یا کودک شما را در نیمه شب از خواب بیدار می‌کند یا با استفراغ همراه است می‌تواند نشانه میگرن باشد. پزشک شما می‌تواند درمان مناسبی را تعیین کند. میگرن در کودکان خطرناک نیست و معمولاً در خانواده‌ها بروز می‌کند.

 کاهش ادرار:

خشکی دهان و لب‌ها، کاهش ادرار، بیحالی یا استفراغ و اسهال زیاد این علائم همگی با کم آبی بدن مرتبط هستند و باید سریع درمان شوند زیرا کم آبی می‌تواند منجر به شوک شود. اگر فکر می‌کنید فرزندتان به این مرحله نزدیک شده است با اورژانس تماس بگیرید یا به بیمارستان بروید. در غیر این صورت با پزشک تماس بگیرید و سعی کنید مایعات بیشتری به کودکتان بدهید.

 کبودی لب:

هر نفس گرفته شده را به مدت 30 ثانیه بشمارید و سپس در دو ضرب کنید. نرخ طبیعی برای نوزادان کمتر از 60 و 40 ، کمتر از 30 برای کودکان 1 تا 3 ساله و کمتر از 24 برای کودکان 4 تا 10 ساله است. کبودی یا تغییر رنگ در اطراف دهان. تنفس سخت که در آن می‌توانید کودک خود را در حال مکیدن سینه و شکم خود مشاهده کنید خطرناک می‌باشد. مشکلات تنفسی بحرانی اغلب به دلیل خفگی یک واکنش آلرژیک و حمله آسمی بوده که می‌تواند در کودکان چند ماهه هم رخ دهد مانند ذات‌الریه، سیاه سرفه یا کروپ.

 صورت متورم:

تورم زبان، لب‌ها یا چشم‌ها به‌ویژه زمانی که همراه با استفراغ یا خارش باشد خطرناک است. این‌ها اغلب نشانه یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) هستند. علائم ممکن است شامل تورم، مشکلات تنفسی و کهیر شدید باشد و نیاز به توجه فوری دارد.

استفراغ بعد از زمین خوردن:

زمین خوردن زمانی که کودک شما کمتر از 6 ماه سن دارد باعث استفراغ و هر گونه آسیب به بدن مانند شکستگی استخوان می‌شود. این موقعیت‌های اورژانسی باید توسط یک پزشک بررسی شود بنابراین به نزدیک‌ترین مرکز پزشکی بروید.

 

منبع:

www.parents.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15389 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10942 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2209 بازدید