2109
10 راه برای ایجاد یک برنامه روزانه برای کودکان

10 راه برای ایجاد یک برنامه روزانه برای کودکان

1401/04/05 بازدید1058

ایجاد یک برنامه روزانه برای فرزندان شما بسیار مهم است زیرا به آن‌ها می‌آموزد زمان را مدیریت کنند و به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد تا وظایف روزانه را به طور مستقل انجام دهند. ادامه مطلب را بخوانید تا به شما بگوییم که چرا باید فرزندتان را تشویق کنید تا برنامه روزانه خود را تنظیم کنند.

 

به کودکان کمک می‌کند تا عادات سالم را بپذیرند:

ایجاد یک برنامه منظم روزانه به فرزندان شما کمک می‌کند تا عادات سالمی مانند شستن دست‌ها، مسواک زدن، ‌شانه کردن مو‌ها، انجام تکالیف، تمیز کردن اتاق و لباس پوشیدن را در خود داشته باشند. بنابراین تنظیم یک روال آن‌ها را تشویق و راهنمایی می‌کند تا این کار‌ها را انجام دهند یا عادت‌های خاصی را که تا بزرگسالی با آن‌ها باقی می‌مانند بپذیرند.

 خستگی والدین را کاهش می‌دهد:

وقتی خانواده یک روال را ایجاد می‌کند زندگی راحت‌تر می‌گذرد و خانواده زمان بیشتری برای تفریح می‌یابند. تنظیم یک برنامه روتین در خانه می‌تواند به همه اعضا کمک کند تا منظم‌تر شوند و سطح استرس شما را کاهش دهد. همچنین به کودکان و والدین این امکان را می‌دهد که وقت آزاد برای بازی، استراحت یا خلاقیت پیدا کنند. تفریح یا گذراندن وقت با هم حس تعلق را تقویت می‌کند و روابط خانوادگی را بهبود می‌بخشد.

 به مدیریت زمان صفحه نمایش کمک می‌کند:

مدیریت زمانی که کودکان در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند ضروری است. زمان مشخصی را به فرزندتان اختصاص دهید تا به عنوان بخشی از کار‌های روزمره خود با تلفن خود سپری کند. به عنوان مثال می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید این کار را پس از تکمیل تکالیف مدرسه انجام دهند. این به کودک شما اهمیت دوری از صفحه نمایش و ارزش‌گذاری برای زمانی را که در اختیار دارد می‌آموزد.

بچه‌ها را مسئول می‌کند:

یک روال منظم فرزندان شما را عادت می‌دهد که بدانند چه کاری باید انجام دهند. خواه یک کار سخت و یا یک فعالیت باشد آن‌ها وظایف خود را می‌دانند و نیازی به یادآوری مکرر ندارند. این به شما کمک می‌کند تا احساس استقلال را در کودکان ایجاد کنید.

 برنامه خواب کودک را تنظیم می‌کند:

خواب آلودگی می‌تواند بر توانایی کودک شما برای توجه و انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد. یک روال همچنین به تنظیم ساعت بدن کودک شما کمک می‌کند و به بدن کودک شما این امکان را می‌دهد که بداند زمان خواب چه زمانی است.

برای تنظیم یک برنامه روزانه برای فرزندتان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

 فرزندتان را در تصمیم‌گیری مشارکت دهید. با آن‌ها بحث کنید و برنامه‌ای را برنامه‌ریزی کنید که برای شما و آن‌ها مفید باشد.

 اگر فرزند شما تک است او را در برخی از فعالیت‌های یادگیری سرگرم‌کننده مشارکت دهید. همچنین می‌توانید نمودار‌های معمولی دست ساز یا چاپی بسازید که برای آن‌ها جذاب باشد.

 نمودار‌ها یا کارت‌های روتین بصری ایجاد کنید که به فرزندتان یادآوری می‌کند که چه کاری باید انجام دهد. آن‌ها را در مکان‌های مناسب یا در هر اتاق قرار دهید.

 اگر فرزند شما قادر به انجام یک کار خاص در برنامه نیست این فرآیند را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید.

 هر زمان که کاری را به پایان رساندند یا رفتار خوبی از خود نشان دادند بازخورد مثبت ارائه دهید یا تحسین کنید.

وقتی برنامه‌ای تنظیم می‌کنید مطمئن شوید که فرزندتان می‌داند در هر قسمت از روز چه کاری انجام دهد. به عنوان مثال کودک شما باید بداند که هر روز صبح چه کاری انجام دهد مانند مسواک زدن، حمام کردن، لباس پوشیدن، ‌شانه کردن مو‌ها، خوردن یک وعده غذایی سالم و غیره.

 در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات تابستانی نسبت به برنامه‌های معمول انعطاف‌پذیر باشید. می‌توانید اجازه دهید کمی دیرتر بخوابند، زمان بیشتری را با دوستان بگذرانند و غیره.

نتیجه‌گیری:

ایجاد یک برنامه روزانه برای بچه‌ها به آن‌ها این امکان را می‌دهد که منظم بمانند، مستقل کار کنند و وظایف خود را به موقع انجام دهند. همچنین استرس شما را کاهش می‌دهد و زمان آزاد بیشتری برای شما فراهم می‌کند. اگرچه برخی از کودکان از پیروی از یک روال بدشان می‌آید اما می‌توانید با پرسیدن نظر آن‌ها در حین انجام برنامه، شرکت دادن آن‌ها در فعالیت‌های سرگرم‌کننده و استفاده از نمودار‌های روتین جذاب بصری آن‌ها را تشویق کنید. هنگامی که کودکان شروع به پیروی از روال‌های روزمره کنند مسئولیت‌های خود را بهتر درک خواهند کرد. علاوه بر این کمتر احساس خستگی خواهید کرد و زمان کافی برای ارتباط با فرزندان و سایر اعضای خانواده را خواهید داشت.

 

منبع:

www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16512 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4888 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11663 بازدید